42Education, FoodFix, Magical Moments, Pleegkind in de buurt en Schuldenwijs zijn de vijf finalisten van de Ordina Public Challenge. Zij zijn door een vakjury geselecteerd en gaan door naar de finale. De Ordina Public Challenge is een wedstrijd waarin start-ups, relaties en medewerkers van Ordina hun innovatieve oplossing een vliegende start kunnen geven.
De Challenge is vorig jaar door Ordina gelanceerd als een jaarlijkse wedstrijd voor innovatieve ideeën met maatschappelijke impact in de Benelux. Als onderdeel van de wedstrijd biedt Ordina de innovators een podium voor hun baanbrekende idee en helpt Ordina hen vooruit om het idee tot een succes te maken. Vorig jaar organiseerde Ordina de Innovation Challenge voor de zorgsector.
De vijf finalisten zijn:
42Education: Biedt kinderen met leerafwijkingen, zoals dyslexie, ASD en ADHD, adaptieve onderwijsprogramma’s en leerhulp op maat om inclusief onderwijs mogelijk te maken. Bij inclusief onderwijs gaan kinderen, die nu speciaal onderwijs krijgen, steeds meer naar een gewone basisschool.
FoodFix: Maakt de match tussen supermarkten met voedseloverschotten en studenten met een beperkt budget. FoodFix verzamelt de overschotten, zodat deze niet hoeven worden vernietigd. Studenten krijgen snel en makkelijk inzage in dit aanbod en kunnen voedsel bestellen tegen gunstige prijzen. Het concept richt zich vooralsnog op supermarkten en studenten, maar is breder toepasbaar.
Magical Moments: De wereld op zijn kop! De gemeente/de stad meldt zich bij de burger en niet omgekeerd. Het platform stuurt, informeert en ontzorgt gepersonaliseerd om de typische ‘magical moments’ in het leven van de burger, zoals de geboorte van een kind of een verhuizing, zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Pleegkind in de buurt: Biedt bestaande pleegouders de mogelijkheid in een besloten omgeving informatie te krijgen over kinderen die in hun buurt een gezin zoeken, zodat eerder een match tot stand kan worden gebracht. De vraag naar pleegzorg stijgt namelijk sneller dan het aanbod van pleegouders, zodat er een tekort dreigt te ontstaan.
Schuldenwijs: Stelt beleidsmedewerkers van gemeentes in staat om samen op een laagdrempelige en toegankelijke manier schuldpreventie best-practices te delen, beleid te ontwikkelen en te implementeren.
Bootcamp
Eerder zijn uit alle inzendingen tien deelnemers uitgenodigd om deel te nemen aan een twee dagen durend bootcamp, dat in samenwerking met bedrijfsincubator UtrechtInc werd georganiseerd. Tijdens dit bootcamp doorliepen de deelnemers een intensief programma om hun concept aan te scherpen. Vervolgens zijn uit deze tien deelnemers de uiteindelijke vijf finalisten geselecteerd.
De finale van de Public Challenge vindt plaats op woensdag 29 oktober 2014 tijdens de Ordina Open Innovatiedag in Nieuwegein. De vijf overgebleven teams geven dan elk hun finale pitch. Een vakjury en het publiek in de zaal bepalen wie de winnaars worden van de Challenge. Daarnaast kan het publiek vanaf 24 oktober via de website van Ordina een stem uitbrengen op een van de vijf finalisten. Ordina stelt de winnaars een ontwikkelingsbudget, kennis en haar netwerk beschikbaar om hun ideeën verder te ontwikkelen. Doel is het versneld tot stand brengen van innovatie met maatschappelijke impact.
Humanisering van ict
Ordina-ceo Stépan Breedveld is verheugd over de kwaliteit van de inzendingen die zowel uit België als Nederland komen. ‘Bij alle inzendingen zie je dat de humanisering van de ict een steeds belangrijke rol gaat spelen. De afstand tussen technologie en mens wordt kleiner, waarbij de technologie zich in toenemende mate aanpast aan de menselijke eigenschappen in plaats van andersom. Die ontwikkeling houden we bij Ordina scherp in de gaten.’
Volgens Breedveld is de weg naar succesvolle innovaties er één met vele uitdagingen. ‘Om die reden geven we de winnaars niet alleen toegang tot onze kennis en ons relatienetwerk, maar trekken we ook gezamenlijk op. Met de Innovation Challenge creëren we een platform, waarbij aanbieders en afnemers van innovaties elkaar sneller ontmoeten en traditionele drempels worden weggenomen. We geloven in de kracht van samen duurzaam innoveren. Daarom schrijven we ook deze wedstrijd uit. Ict kan een belangrijke rol spelen in het duurzaam oplossen van maatschappelijke vraagstukken.’
“humanisering”, “aanpast aan de menselijke eigenschappen in plaats van andersom. Die ontwikkeling houden we bij Ordina scherp in de gaten”
Gezien die corruptie en fraude zaken, kunnen we beter Ordina zelf in de gaten houden. Steekpenningen ?
Ordina aandeel kopen stijgt over de 2,5 euro en maakt winst,jaarcijfers 4 nov 2014 bekend.