Microsoft’s breed uitgedragen motto is 'mobile first, cloud first'. Met de onderliggende gedachte zijn zij daarin natuurlijk niet de enige grote leverancier van software, clouddiensten en apparaten. Als it-professionals in de zakelijke dienstverlening geloven wij hier heilig in. Maar wat betekent het nu eigenlijk precies in de praktijk?
Daar kunnen we kort over zijn: Toegang tot digitale bedrijfsdata en -processen verkrijg je primair door middel van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. De bedrijfsprocessen zullen meer en meer vanuit de cloud digitaal ondersteund worden. Het vanuit of via de cloud ontsluiten van digitale processen en bijbehorende bedrijfsdata is noodzakelijk om de bereikbaarheid, schaalbaarheid en veiligheidseisen rond mobiele toegang te kunnen ondersteunen. Want, ontsluiten richting mobiele devices betekent (onder andere):
– 24×7 toegang,
– Overal vandaan toegang,
– Véél frequentere toegang,
– Data komt op (vaak onbeveiligde) mobiele devices terecht.
De eerste drie punten kunnen door de elastische schaalbaarheid en reach van cloudoplossingen worden ondervangen. Het laatste punt kan door goed device management vanuit de cloud worden opgelost. Denk hierbij aan een wipe van een apparaat na verlies of diefstal. Ook kan information rights management, ondersteund vanuit de cloud, een deel van de oplossing bieden, omdat daarmee bepaalde informatie alleen zichtbaar wordt voor de juiste (groepen van) mensen.
Tijd voor ‘mobile first’
Voor wat betreft Mobile First draait alles om het centraal stellen van de mobiele toegang tot de informatie en processen. Ik denk dat we daar veel verder in moeten gaan dan we nu doen. Ik zie nog te vaak gebeuren dat mobiele toegang een ‘afterthought’ is. Reponsive design maakt het mogelijk om een web pagina ook goed te laten smoelen en bedienen op een mobiel apparaat. Maar waarom ontwikkelen we überhaupt nog web-pagina’s of apps die het goed doen op een pc of laptop? Als we weten dat veruit het grootste gedeelte van de gebruikers de apps of websites gebruiken vanaf een tablet en zelfs meer en meer vanaf een smartphone? En als we op die manier gedwongen worden om gebruikersinterfaces simpel te houden? Vaak is het zo dat hoe meer real estate we hebben, hoe complexer de gebruikersinterfaces worden.
Als we uitgaan van zo min mogelijk ruimte, worden we opeens veel creatiever en gaat ook nog eens de gebruikersvriendelijkheid omhoog. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld mijn mobiele mail client veel gebruikersvriendelijker dan de mail client op mijn laptop. En als ik iets wil bestellen of reserveren gebruik ik ook m’n telefoon. In de zakelijke wereld gebeurt dat ook steeds meer.
Mobile First zou ook letterlijk moeten worden genomen dus. Alle nieuwe ontwikkelingen die we doen moeten we Mobile First als eerste requirement op de lijst hebben staan.
Het feit dat we Mobile First als eerste requirement hebben betekent voor de architectuur en ontwikkeling van een app onder andere:
– De app moet offline ook bruikbaar zijn; lokale caching is noodzakelijk,
– De app moet op meerdere verschillende platforms (iOS, Android, Windows) kunnen draaien; een platform onafhankelijk ontwikkelframework is handig,
– Uitwisseling van data gebeurt op basis van (REST) services; loose coupling en herbruikbaarheid zijn belangrijke aspecten.
Als we ons aan bovenstaande uitgangspunten houden bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen wordt ‘mobile first, cloud first’ zeker een succes en ben je veel beter in staat om de eigen medewerkers en klantenkring optimaal te bedienen in een wereld die niet meer beperkt is tot van negen-tot-vijf, je bedrijfspanden en de door jou ter beschikking gestelde apparatuur. Mobile first, cloud first brengt je (eindelijk) in de 21ste eeuw!
Weer iemand die als een blinde achter Microsofts visie op het toekomstige IT landschap aanhold.
@Niet belangrijk: nee, zeker niet blind. En volgens mij is het ook niet alleen Microsoft’s visie. Kijk ‘ns naar o.a. Facebook, Google, Apple, Amazon.
Gijs, altijd leuk om je artikelen te lezen en wat je schrijft lijkt wel een breed draagvlak te hebben.
Deze trend schreeuwt webservices. Presentatie laag lostrekken van data en logica.
“De app moet offline ook bruikbaar zijn; lokale caching is noodzakelijk”
Dit is toch niet noodzakelijk c.q. altijd nodig? Het maakt in mijn ogen mobile dan snel erg duur en complex juist ook omdat offline altijd zijn beperkingen heeft. Voor bepaalde “platte” zaken kan ik het me nog wel voorstellen, maar volledige functionaliteit offline is nagenoeg niet haalbaar en het maakt UX ook complex. Een beetje data lezen gaat nog wel, maar aanpassen van data offline en dat syncen bij connectie is toch wel duur en ingewikkeld. Offline zie ik echt als een last resort en met een stevig prijskaartje.
Wat ik lastig vind is dat veel grote bedrijven achter lopen met hun browsers, daarmee is mobile op een smartphone/tablet weer heel anders dan de browser op een werkplek of laptop.
Ik ben het volledig eens dat bedrijven die cloud en mobile negeren een risico lopen.
Gijs,
Je artikel doet me denken aan iets wat ik een jaar geleden op deze site hebt gezegd: De kruidendokter.
Je kijk op dit onderwerp lijkt naar mijn mening op de visie van een kruidendokter die ik tijd geleden in het verre oosten tegen was gekomen. Hij had een medicijn (korrel) waarmee hij alle pijnen kon bestrijden. En jij hebt Cloud!
Ik ga niet puntsgewijs sommige zaken uit je artikel benoemen. Een aantal onderwerpen die je benoemd hebt zijn terecht maar ombuiging van alles naar cloud lijkt me best kort door de bocht!
@Henri en Reza – bedankt voor de commentaren. De tijd zal het leren. Herinneren jullie je nog het straatinterview van 15 jaar geleden waarin mensen werden gevraagd of ze een mobiele telefoon wilden hebben? Niemand zag daar het nut van in. We hebben toch een antwoordapparaat? Ik ben toch niet zo belangrijk dat ik altijd bereikbaar moet zijn? Kijk hoe dat in heel korte tijd veranderd is!
@Henri
Apps zijn vooral consumptief gericht, zeg maar de nieuwe rapportgeneratoren en niet echt vervangend. En als ik kijk naar problemen die er zijn met de browser dan denk ik dat hier weer eens de wens de vader van de gedachte is.
Gijs,
Ik ontken de waarde van Cloud computing niet!
Ik had gezegd : Een aantal onderwerpen die je benoemd hebt zijn terecht maar ombuiging van alles naar cloud lijkt me best kort door de bocht!
M.a.w. je aanvliegroute dient naar mijn mening getuned te worden.
Tja, de waarheid ligt m.i. ergens in het midden. SaaS lijkt een niet te stoppen ontwikkeling door te maken en het relatief nieuwe fenomeen van de vrij toegankelijke serverparadijzen via internettoegang heeft de laatste jaren een onmiskenbare vlucht genomen.
Nu heeft de IT-wereld een heel groot manco, namelijk dat het landschap net als het wilde westen destijds nog steeds gedomineerd wordt door ‘cowboys’ die snel geld willen verdienen en iedere hype omarmen om er snel een slaatje uit te slaan. We hebben dat meegemaakt bij de opkomst van het internet toen de providers als paddenstoelen uit de grond schoten. Vervolgens werden de bedrijfjes dan weer opgeslokt door de grotere vissen die zo hun marktaandeel wisten te vergroten om de onvermijdelijke prijsval te kunnen compenseren naarmate de hype meer gemeengoed werd.
Nu zien we dat dus weer gebeuren: de cloud wordt door snelle stropdassen gepresenteerd als een statussymbool voor een moderne organisatie en dé totaaloplossing voor ALLE IT-sores en haaruitval…
De cloud KAN een prima alternatief zijn voor iedere organisatie die daadwerkelijk BEHOEFTE heeft aan de ontegenzeggelijke voordelen die de cloud KAN bieden.
Het zijn echter vaak de onwetende directies die na het woord cloud stoppen met nadenken en zich laten paaien met dooddoeners als ‘ontzorgen’ en ‘focus op de core business’.
Het feit dat een gigant Microsoft zijn teloorgang tracht te stoppen door massaal in te zetten op de mobiele markt waar ze de trein volkomen gemist hebben en nu aan een inhaalrace bezig zijn, doet geen goed aan een verstandige besluitvorming. Alle Microsoft dealers krijgen nu opdracht om de cloud te verkopen. Een gebakken cloud. Want een wolk is weinig meer dan lucht, en in dit geval dus gebakken lucht…
Het draait uiteindelijk om het bieden van oplosingen voor business wensen en eisen. Mobiel betekent dat reach en schaal belangrijk zijn. Dit kan door de cloud het beste geboden worden. Verder is het IT als usual, dus: 20% investeren in bouw oplossing en 80% in in de lucht houden en onderhoud. Da’s niet nieuw.