Al meer dan 130 jaar heeft KPN – vroeger PTT – een prominente plek in de Nederlandse geschiedenis. De historie van het bedrijf begint in 1852, toen de overheid startte met de aanleg en exploitatie van nationale telegrafieverbindingen. In de decennia daarna groeide het telefoonnet gestaag uit, tot Nederland in 1881 voor het eerst een openbaar telefoonnet kreeg. KPN helpt Nederland verder met de nieuwste technologie.
In een eeuw tijd raakte telefonie meer en meer ingeburgerd: het evolueerde van luxeproduct tot een basisvoorziening waar vrijwel elke Nederlander nu nog steeds gebruik van maakt. De telefoon, internet: het is niet meer weg te denken in onze samenleving. In 1962 zijn er geen telefonistes meer nodig wanneer ook Warffum in Groningen, als laatste gemeente van Nederland, wordt aangesloten op het volledig geautomatiseerde telefoonnet.
Op 1 januari 1989 wordt het Staatsbedrijf der PTT omgezet in Koninklijke PTT Nederland NV, kortweg KPN. Wim Dik wordt benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur. Hij krijgt de opdracht KPN om te vormen van een ambtelijke organisatie tot een commercieel concern. In 1994 wordt het aandeel KPN uitgegeven op de Amsterdamse effectenbeurs, ruim een jaar later volgt de beurs van New York. Door de beursgang is de overheid niet langer enig aandeelhouder, al behoudt ze tot december 2005 een ‘gouden aandeel’. De overheid kon daarmee vetorecht uitoefenen bij belangrijke besluiten.
Nieuwe kansen
De liberalisering van de telecommunicatiemarkt ontwikkelt zich ondertussen in rap tempo en KPN verliest zijn monopoliepositie. Concurrerende telecombedrijven komen op de Nederlandse markt en zij mogen gebruik maken van de KPN-infrastructuur. Voor KPN biedt de liberalisering nieuwe kansen: het bedrijf mag nu ook in het buitenland actief zijn. Op dit moment is KPN eigenaar van Base in België. Onlangs is het voornemen om het belang in E-Plus te verkopen, goedgekeurd door de Europese Commissie. Met deze stap kiest KPN ervoor om zich de komende periode voornamelijk te richten op de thuismarkt.
Aan het begin van dit millennium verkeert KPN in zwaar weer. Alleen door het doorvoeren van forse saneringen weet het bedrijf onder leiding van Ad Scheepbouwer overeind te blijven. Het saneren is een proces van de lange adem, maar uiteindelijk creëert Scheepbouwer een situatie waarin KPN een nieuwe aandelenemissie kan doen. De schuldenlast neemt af en daarmee groeit het vertrouwen in KPN. Twee jaar na Scheepbouwers aantreden is KPN weer winstgevend.
Tegelijkertijd heeft KPN zich omgevormd tot volwaardig ict-dienstverlener. De overname van Getronics (in 2007) heeft hieraan een belangrijke bijdrage geleverd. Anno nu biedt KPN zijn klanten hoogwaardige telefonie-, internet- en televisiediensten en -producten aan. Deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De producten en diensten die KPN levert, worden afhankelijk van de klantvraag, aangeboden binnen de zakelijke markt of aan consumenten. Er is een toenemende vraag naar producten en diensten die de overlap tussen werk en privé overbruggen.
Het nieuwe leven en werken draagt hieraan bij. Werk en privé raken steeds meer verweven en KPN past zijn dienstverlening hierop voortdurend aan. Een goed voorbeeld hiervan zijn de diverse clouddiensten die KPN biedt. Met de cloud-omgeving kunnen ondernemers, werknemers en ook consumenten altijd en overal bij hun bestanden. Of dit nu gaat om het samenwerken in één bestand of het delen van de vakantiefoto’s met opa en oma: de clouddiensten van KPN bieden hiervoor de oplossing. De datacenters van KPN spelen hierbij een belangrijke rol.
‘Voel je vrij’
Daarnaast kunnen klanten profiteren van de unieke combinaties die KPN in huis heeft. Het leidende thema van de campagne van KPN is niet voor niets ‘voel je vrij’. De vrijheid omdat er altijd verbondenheid kan zijn. Klanten van KPN kunnen altijd en overal online zijn. Het landelijk dekkende 4G-netwerk draagt hieraan bij. Tegelijkertijd blijft KPN investeren in het al langer bestaande netwerk (GSM /2G en UMTS /3G). Gelijktijdig met de uitrol van 4G is ook dat netwerk helemaal vernieuwd. Door deze investeringen verbetert de internetsnelheid, capaciteit en het bereik van de klanten. Het mobiele netwerk van KPN behoort tot één van de besten van de wereld.
Voor het derde achtereenvolgende jaar is staat KPN in 2014 genoteerd in de wereldwijde Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Een erkenning voor het duurzaam ondernemen door KPN. De DJSI is samengesteld op basis op van economische, maatschappelijke en milieuprestaties. Beleggers gebruiken de DJSI als graadmeter voor de duurzaamheid van een bedrijf. KPN is sinds 2010 genoteerd in de DJSI. In 2013 is de beoordelingsgroep waartoe KPN behoort groter geworden door het samenvoegen van de voormalige mobiele sector en vaste sector in één sectorgroep ‘Telecommunicatie’.
KPN heeft zich ook ontwikkeld als een belangrijke speler op de markt van digitale televisie. Sinds 2011 groeide het marktaandeel van KPN op de televisiemarkt van 15 naar 27 procent. Dit heeft het televisieteam bereikt met behulp van innovaties als televisiekijken op verschillende apparaten, het kunnen pauzeren van live televisie en een initiatief als ‘Begin Gemist’, dat eind 2013 werd geïntroduceerd en kijkers in staat stelt om een programma dat al is begonnen vanaf het begin te starten.
Sponsoring
Als oer-Hollandse marktleider in ict- en telecomdiensten heeft KPN een aantal jaren geleden gekozen voor een sponsorbeleid dat zich richt op een aantal typisch Nederlandse domeinen; te weten schaatsen, Rijksmuseum en het KPN Mooiste Contact Fonds. Het onderscheidende vermogen van KPN ten opzichte van de concurrentie is het feit dat KPN al meer dan 130 jaar op de Nederlandse markt opereert en dat iedereen KPN kent. Schaatsen in Nederland is meer dan een sport, het zit in in genen, het is in de cultuur verankerd. Binnen het sponsorschap zet KPN niet alleen het merk zichtbaar neer, maar wordt ook gebruik gemaakt van de producten en diensten als mobiel 4G, netwerk, cloudoplossingen, Wi-Fi , et cetera, om de schaatsbeleving van actieve en passieve schaatsfans te vergroten.
Het Mooiste Contact Fonds is een initiatief van KPN. Met het fonds, dat zeven jaar geleden is opgericht, ondersteunt KPN maatschappelijke initiatieven die gericht zijn op het stimuleren van sociaal contact voor kwetsbare groepen in de samenleving. Om verschillende redenen kunnen senioren, chronisch en langdurig zieken en mensen met een verstandelijke handicap minder gemakkelijk deelnemen aan het sociale verkeer. Daardoor ligt eenzaamheid op de loer. Het Mooiste Contact Fonds wil daar wat aan doen. Jaarlijks zetten honderden KPN-vrijwilligers zich in voor de projecten van het KPN Mooiste Contact Fonds. Door bijvoorbeeld aan senioren uit te leggen hoe ze gebruik kunnen maken van internet, maar ook door samen een museum te bezoeken of een kerstdiner te serveren. De inzet en het enthousiasme van deze vrijwilligers is van onschatbare waarde voor het fonds. Ook wordt bij alle projecten gekeken naar de mogelijkheden die ict biedt om sociaal contact te vergemakkelijken. Een mooi voorbeeld hiervan is Klassecontact: een device waarbij zieke kinderen via een beeldscherm toch ‘live’ in hun schoolklas aanwezig kunnen zijn.
Als hoofdsponsor ondersteunt KPN het Rijksmuseum op het gebied van ict. Zo gebruiken de museumgidsen iPads met een op maat gemaakte app bij hun rondleiding. En bezoekers kunnen iPods lenen waarmee ze aanvullende informatie krijgen over de kunstwerken. De veel geprezen website van het Rijksmuseum wordt bovendien gehost door KPN en ontsluit de gehele collectie online.
Minder zichtbaar, maar minstens zo belangrijk is een groot aantal innovatieve producten dat KPN levert op het gebied van telefonie, dataverkeer en -opslag. Hiermee helpt KPN de strategie van het Rijksmuseum verwezenlijken om een vernieuwend, state-of-the-art cultureel instituut te zijn voor de wereld.
KPN wil er zijn voor heel Nederland. Een state of the art netwerk, excellente dienstverlening en innovatieve diensten en producten: KPN stelt mensen in staat om contact te leggen en te onderhouden.
1989: Staatsbedrijf der PTT wordt KPN
In 1881, ruim 130 jaar geleden, was het eerste openbare telefoonnet in Nederland een
feit. In een eeuw tijd raakte telefonie meer en meer ingeburgerd: het evolueerde van
luxeproduct tot een basisvoorziening waar vrijwel elke Nederlander nu nog steeds gebruik
van maakt. Vanaf 1962 zijn er geen telefonistes meer nodig. Op 1 januari 1989 wordt het
Staatsbedrijf der PTT omgezet in Koninklijke PTT Nederland, kortweg KPN.
Laatste nieuws
Computable-print gaat door als magazine voor het ict-management.
De site Computable.nl gaat zich specifiek meer richten op de ict-professional.