Ict-dienstverlener Ordina gaat naar aanleiding van de recente beschuldigingen van misstanden bij overheidsaanbestedingen een integriteitsprogramma ontwikkelen. In dit beleid wordt voor medewerkers vastgelegd wat gepast en ongepast gedrag is. Ordina gaat dit beleid in de praktijk toetsen en het wordt voor medewerkers vastgelegd in een gedragscode. Het programma krijgt een voortdurend karakter.
De stap van Ordina volgt op eigen onderzoek dat is gedaan naar aanleiding van zes gemeldde misstanden door de ict-dienstverlener binnen ict-aanbestedingen. Het gaat hierbij om mogelijke onregelmatigheden bij aanbestedingen en opdrachten van de overheid in de periode 2005 – 2010, zoals onlangs belicht door het televisieprogramma Zembla. Op 2 oktober jongstleden heeft Ordina gemeld dat niet is vastgesteld dat onregelmatigheden hebben plaatsgevonden bij de twee onderzochte aanbestedingen van de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) in 2006 – 2007 en 2009. Ordina heeft vervolgens ook de vier andere meldingen onderzocht.
Verwijderen e-mail
De raad van bestuur vindt op basis van de eerste bevindingen van het vervolgonderzoek dat in enkele gevallen sprake is geweest van ongepast gedrag van een beperkt aantal personen. Zo lijkt in twee gevallen vertrouwelijke informatie te zijn gedeeld. In een ander geval is een Ordina-medewerker verzocht een e-mail te verwijderen uit de ‘Sent items’. Dit bevestigt volgens Ordina het vermoeden dat de desbetreffende persoon wist dat de inhoud van de e-mail ongeoorloofd kon zijn.
Ook was er in enkele gevallen informeel contact tussen een medewerker van Ordina, de opdrachtgever en/of diens adviseur rondom aanbestedingen. ‘Hoewel niet is komen vast te staan dat dit laatste gedrag onregelmatig is geweest, is het beter te allen tijde elke schijn te vermijden en dit soort informele contacten rondom een aanbesteding achterwege te laten’, aldus een verklaring. ‘Een aantal van de personen die vertrouwelijke informatie lijken te hebben gedeeld, is niet meer werkzaam voor of bij Ordina. Ordina zal in de toekomst ook geen zaken meer met hen doen.’
Nieuwe raad van bestuur
Ordina doet nog nader onderzoek naar de handelswijze van drie personen die nog bij de ict-dienstverlener werkzaam zijn. Mocht ongepast gedrag worden vastgesteld, dan worden disciplinaire maatregelen tegen hen genomen. Verder wijst Ordina erop dat alle cases betrekking hebben op de periode 2005 – 2009. Toen was de huidige raad van bestuur niet in functie bij Ordina.
‘Ordina heeft zijn beleid, interne processen, procedures en trainingen met betrekking tot aanbestedingen, maar ook elementen zoals de gedragscode, in de afgelopen jaren voortdurend aanzienlijk aangescherpt’, vervolgt de verklaring. ‘Zo worden alle grote aanbestedingen en de voortgang van alle grote ict-programma’s wekelijks met de raad van bestuur besproken. Onze klanten, medewerkers, aandeelhouders en andere betrokkenen kunnen erop rekenen dat wij alles zullen doen om de zo belangrijke integriteit te blijven handhaven.’