Er lijkt een behoorlijke verandering gaande met de websites van gemeenten. Zelf ben ik sinds 1996 actief met overheid en internet, het jaar waarin we een speech van minister-president Kok audio-live lieten uitzenden via internet vanuit het stadhuis van Apeldoorn. Dat was twee jaar voordat hij zich onsterfelijk maakte door op televisie te laten zien geen verstand van computers te hebben. ‘Ga met de muis naar de linker bovenhoek’, werd hem verteld. Waarop Wim Kok de muis optilde en letterlijk naar de linker bovenhoek van het scherm bracht.
1996 is ook het jaar dat Maurice de Hond samen met Wegener het initiatief ‘City Online’ begon. Een vorm van digitale stad, waarin je je eigen digitale huisje kon bewonen. Het project zou overigens volledig mislukken. Ondertussen kwamen er jaarlijks nieuwe digitale stadhuizen bij, tot eind 2002 de laatste gemeente online zou zijn.
Het decennium daarop zouden deze digitale stadhuizen volledig uit hun voegen groeien omdat er ongeremd maar informatie aan werd toegevoegd. Je kon als burger beter via Google zoeken dan de zoekmachine van het digitaal stadhuis gebruiken.
De laatste twee jaar waait het Toptakenconcept door Nederland waardoor er meer ingespeeld wordt op de vraag van de burgers. Hierdoor worden honderden niet bezochte pagina’s geruisloos opgeruimd. Ik zie een digitaal stadhuis dat helemaal is ingesteld op de (dienstverlenings)vragen van de inwoners en ondernemers. Ondertussen gaan deze nieuwe sites wel meer op elkaar lijken, wat niet zo gek is omdat alle 403 gemeenten dezelfde gemeentewet dienen uit te voeren.
Voor de citymarketeers is dit juist een reden om hun (digitale) stad onderscheidend te profileren. Een aantal steden heeft dit al succesvol opgepakt, zoals Almere.
Maar er blijkt nog meer behoefte aan digitale platforms buiten het digitaal stadhuis. Wat dacht je van de decentralisaties van taken rondom zorg en werk? Dit is de grootste decentralisatie-operatie van Rijk naar gemeenten. Ging je voorheen naar een site van een departement om meer informatie te vinden, vanaf 1 januari moet je bij een digitaal stadhuis zijn. Tegelijkertijd legt diezelfde gemeente een groot aantal taken bij haar eigen inwoners neer en dus ook de informatievoorziening. De gemeente zie je hierbij een faciliterende rol spelen bij een infrastructuur/marktplaats voor burgerinitiatieven in de digitale stad.
De tijd zal leren hoe inwoners deze burgerportalen de komende jaren gaan gebruiken.