Het lijkt alweer eeuwen geleden dat marketing gelijk stond aan het versturen van handmatig geprinte brieven. Tot voor kort was het ondenkbaar om duizenden leads persoonlijke, op maat gemaakte e-mails te sturen met één druk op de knop. Tegenwoordig hebben we onze marketingactiviteiten volledig geautomatiseerd.
Heel handig is dat we daarmee de hoeveelheid handmatige werkzaamheden rondom marketingcampagnes verminderen. Maar dit tijdperk van big data, social media en mobiele applicaties brengt nóg een voordeel met zich mee voor marketing: je kunt als bedrijf nu rechtstreeks de interactie aangaan met de individuele klant in plaats van met hagel te schieten op je doelgroep.
Marketeer wordt it’er
In dat laatste zijn we als marketeers de afgelopen jaren wat te ver doorgeschoten. Het resultaat was bijvoorbeeld dat doelgroepen overspoeld werden met e-mails. Dankzij it kunnen we marketing nu persoonlijk maken. Hierbij kunnen we natuurlijk niet zonder goede it-ondersteuning. Marketeers vertrouwen erop dat de systemen blijven draaien, of het nu gaat om cloudoplossingen die 24/7 online moeten zijn of persoonlijke devices, zoals laptops en tablets. In mijn dagelijks werk zie ik dat de marketeer zelf steeds meer it’er lijkt te worden. Want net zoals it wil weten welke middelen zij beheert en hoe die presteren, wil marketing graag inzicht in hoe de campagnes verlopen en wat de resultaten daarvan zijn.
Marketeers zouden gebruik kunnen maken van de moderne mogelijkheden én van de samenwerking met it. Waarom zou je bijvoorbeeld alleen de resultaten van je campagnes analyseren? Met behulp van it kan de marketeer alle databronnen gebruiken, denk aan social media, verkooppunten, eventuele loyaliteitsprogramma’s. Die gegevens zijn te combineren om zo nog meer te weten te komen over de klant. Een voorbeeld uit het bedrijf waar ik werk: wij bieden potentiële klanten trial accounts aan. Daaruit zijn ontzettend veel gegevens te destilleren: maken deze leads volop gebruik van het account, waar haken ze eventueel af, hoe komt dat? Als je deze gegevens in je marketing automation tool laadt, heb je een schat aan bruikbare informatie. En daardoor ben je dus in staat om heel eenvoudig rechtstreeks met je klant te communiceren. Op deze manier is waarde toe te voegen aan de klantbeleving waar dat echt nodig is.
En wat daarnaast natuurlijk ook raadzaam is in dit mobiele tijdperk: maak communicatie via mobiel net zo vanzelfsprekend als fysiek en online contact nu al zijn. Schaf software aan die deze kanalen naadloos integreert. Dat is een investering in een waardevolle klantervaring.
Vacature
Automatisering maakt ons leven veel makkelijker. Of beter gezegd: automatiseren is pure noodzaak – er is gewoonweg te veel data. Elke dag komt er 2,5 exabytes aan data bij en na veertig maanden is deze toename al weer verdubbeld. Helaas zijn verreweg de meeste bedrijven nog lang niet zo ver. Laatst las ik ergens dat 5 procent van alle bedrijven wereldwijd een vorm van marketingautomatisering heeft ingevoerd. Inderdaat ‘een vorm van’, want bij sommige bestaat dat slechts uit het digitaliseren van Excel-sheets met contactgegevens van leads. Er is dus nog veel te winnen op dat terrein. Mijn toekomstbeeld? De komst van een marketing automation manager. Iemand die marketing en it samenbrengt, iemand die de perfecte koppeling kan maken. Wanneer plaatst jij die vacature?
Maarten Westdorp, marketing manager Kaseya
Kostte me wat tijd, die spamassassin rules op mijn mailserver.
Maar uiteindelijk heb ik marketing en it samengebracht en de perfecte koppeling weten te maken. Nix geen spam meer 😉