Het onderwijs is de meest progressieve sector als het gaat om de overgang van digitale transformatie in digitale volwassenheid. Leidinggevenden in het onderwijs kennen meer dan in andere sectoren de hoogste prioriteit toe aan het bereiken van digitale volwassenheid (80 procent). 34 procent stelt daarbij binnen twee jaar digitaal volwassen te kunnen zijn, 71 procent verwacht in 2019 zover te zijn. Dat blijkt uit Europees onderzoek van Coleman Parkes, uitgevoerd in opdracht van Ricoh. Volgens de onderzoekers is een organisatie digitaal volwassen wanneer technologie en digitale processen ingebed zijn en wanneer deze ingezet worden om prestaties te verbeteren.
‘Het belang dat aan het bereiken van een digitale volwassenheid wordt toegekend, houdt waarschijnlijk verband met de kansen die digitalisering biedt om nieuwe studenten aan te trekken, zoals met geavanceerd ingerichte leslokalen en online leermogelijkheden’. Aldus de onderzoekers. Vergeleken met andere sectoren heeft het onderwijs het grootste aantal respondenten (23 procent) dat vindt dat digitale volwassenheid een groter concurrentievoordeel biedt. In de sector voor financiële dienstverlening is dat 19 procent. In de gezondheidszorg en de publieke sector vinden respectievelijk 17 en 6 procent van de ondervraagden dat het grootste voordeel van digitaal volwassen worden bestaat uit sterkere concurrentievoordelen.
Andere veel genoemde voordelen in de onderwijssector zijn: Verbeterde bedrijfsprocessen (19 procent), eenvoudigere toegang tot informatie (17 procent) en minder benodigde tijd voor het voltooien van taken (12 procent). Ricoh: ‘Leidinggevenden in de onderwijssector staan echter voor zowel financiële als culturele uitdagingen bij het nemen van digitale initiatieven. 48 procent van de respondenten beschouwt kosten als de grootste barrière. Dit weerspiegelt wellicht het feit dat de onderwijssector vaak te maken heeft met bezuinigingen, terwijl dagelijks een balans moet worden gevonden in de verdeling van beperkte budgetten tussen personeel, faciliteiten en technologie.’
De documentdienstverlener stelt dat in lijn met de genoemde voordelen van digitaal werken onderwijsinstellingen volop bezig zijn met digitale initiatieven. Maar de onderwijssector is ook één van de sectoren met het kleinste aantal respondenten dat duidelijk voor ogen heeft hoe zij digitale volwassenheid wil bereiken (71 procent). Alleen in de publieke sector is het aantal nog kleiner. ‘De oorzaak van dit gebrek aan een duidelijke visie en planning kan liggen in de grotere afhankelijkheid van interne expertise dan in andere sectoren. Het onderzoek laat namelijk zien dat leidinggevenden in het onderwijs eerder aangeven dat een deskundige externe partner van cruciaal belang is om digitale volwassenheid te bereiken.’
Obstakel
Ricoh: ‘Een ander obstakel is dat onderwijsbestuurders te maken hebben met uitdagingen om de technologische vaardigheden van medewerkers met de ontwikkelingen mee te laten groeien. Daarbij wordt ook het belang van leiders die een duidelijk visie uitdragen genoemd.’ Volgens de onderzoekers geeft bijna de helft (48 procent) van de respondenten aan dat het overtuigen van medewerkers en collega’s van de voordelen van digitaal werken een obstakel is bij het bereiken van digitale volwassenheid. Daarentegen geeft 43 procent aan dat de manier van werken al is aangepast om de ontwikkeling van nieuwe technologie bij te houden.
Ricoh ziet in veel leslokalen het gebruik van interactieve whiteboards en het gebruik van mobiele apparaten door studenten toenemen. ‘De komende vijf jaar zal samenwerken en leren op afstand dan ook de norm worden. De digitale invloed is niet alleen in het leslokaal en online van belang, maar moet ook worden gezien als een middel om processen te optimaliseren en de efficiëntie te verhogen’, stelt de leverancier.
De leverancier stelt dat als onderwijsmanagers het optimale effect uit hun budgetten willen halen in een omgeving waar digitale middelen constant veranderen, een robuust digitaal kader en ondersteuning van partners van essentieel belang is. ‘Digitale volwassenheid moet er ook voor zorgen dat een juiste balans wordt gevonden tussen online en offline leren, in de klas en op afstand en digitaal en analoog. Digitale volwassenheid kan voor iedere school iets anders betekenen maar moet vooral het leren leuker en effectiever maken.’
“Verbazingwekkende” uitkomst. Ik lees al jaren dat het onderwijs niet aansluit op het bedrijfsleven als het gaat om ICT en technologie. Nu laat een technologie bedrijf als Ricoh een onderzoek uitvoeren en blijkt dat het wel meevalt? Wat is het nu?
Volgens mij zoeken “organisaties” vaak niet naar beter of ander geschoolden, maar naar de meeste economisch gunstige medewerkers (dus jong, liefst nog met “meegenomen werk” en met een attitude van “niet zeuren”). En het onderwijs denkt nog vanuit rollen en functies en niet meer vanuit vaardigheden en kenmerken.
Als ik kijk naar het primaire proces van het onderwijs, zie ik nog steeds 2 dingen:
– een lage automatiseringsgraad van het primaire proces zelf
– de onwil van zowel onderwijzend personeel als leerlingen/studenten om volledig digitaal te gaan
Zolang ik nog bakken met papier voorbij zie komen en docenten nog ouderwets “nakijk” werk als onderdeel van de taak ziet, ben ik bang dat er nog veel water door de Rijn moet stromen.
Atilav, wie betaald, die bepaald.
Als ik balpennen wil verkopen kan ik echt wel een onderzoekje laten doen waaruit blijkt dat je betere studenten krijgt als ze vaak knauwelen op een BIC pen.
Digitale volwassenheid want elke student heeft een ipad. Henri zal het wel weer een geweldig onderzoek vinden 😉
Ik haak in op de ICT kansen in het onderwijs. Ricoh noemt deze:
– Verbeterde bedrijfsprocessen (19 procent),
– eenvoudigere toegang tot informatie (17 procent)
– minder benodigde tijd voor het voltooien van taken (12 procent)
Het klinkt nogal abstract, maar op Slideshare kwam ik een voorbeeld tegen die deze onderwijs ICT ontwikkeling perfect illustreert. Het gaat in dit geval om verbeteren van stages met stage software. Zie:
http://www.slideshare.net/SenetICT/software-voorstagesvmbovoortgezetonderwijscasussoftwareontwikkelingsenetapplicatiebouwers-36638627
De kwaliteit van stages, lees de kwaliteit van onderwijs, kan vaak veel beter. En deze school heeft veel meer zicht op stages gekregen door passende software aan te schaffen.
Het neemt werk van docenten uit, studenten matchen zelf met bedrijven en alle regelzaken verlopen online. Zo kan het dus ook!
Waarschijnlijk heeft het onderwijs genoeg geld, als zij meerekent dat werkprocessen veel efficiënter kunnen, met minder mankracht / vrouwkracht.
Gerben
Ik was eerder docent in het onderwijs, VMBO niveau 1 en 2