Woensdag 8 oktober bezocht ik de 'Ovum European Strategy Briefing' in het Hilton Hotel in Amsterdam. De kern van de briefing ging over de impact van 'Disrupting'-technologieën op ondernemingen en hoe daarop te acteren. De briefing bestond uit drie presentaties, twee ronde tafel discussies en een slotnoot van een innovatie-concept genaamd 'Gran Village' van een Franse verzekeraar.
Succesvol in een digital world – Tim Jennings – Ovum:
Nieuwe technologieën hebben grote impact op ondernemingen en hun succes. Tim Jennings , van Ovum Research, stelt dat het belangrijk is om de nieuwe mogelijkheden (zoals: cloud, big data) in de eigen bedrijfscontext te plaatsen en toe te gaan passen – niet alleen op social media, marketing en user experience vlak, maar op werkelijk alle business functies. Jennings haalt in zijn betoog de Agri-sector aan, waar vandaag de dag bijvoorbeeld al met gps de activiteit van de koe wordt gemonitord en melkproductie en gewassengroei met big data wordt geanalyseerd.
Nieuwe technologieën hebben niet alleen impact op business proces, maar ook business models en zelfs complete industrieën. Inzet ervan leidt tot nieuwe leveringskanalen, nieuwe type informatie en nieuwe manieren van samenwerken.
Uit recent onderzoek van Ovum in de Nederlandse markt blijkt de volgende top drie programma’s binnen organisaties: 1. Risk & security; 2. Informatie voor business analyses ( In it noemen we dit big data) en 3. Transformatie van service delivery. Tot slot geeft Jennings nog enkele adviezen mee voor it. It binnen ondernemingen moet meer Agile en flexibel worden en grote complexe applicaties reduceren. De focus moet liggen op innovatie, echter vermijd het risico van een it-functie met ongelijke snelheid. Vergeet de legacy-it niet.
De klant adaptieve onderneming – Jeremy Cox – Ovum:
Jeremy Cox stelt dat anno 2014 de klant de macht heeft. Business wordt ‘commoditized’. Differentiatie wordt steeds moeilijker. Dit blijkt ook uit tal van statistieken over het bestaansrecht van de gemiddelde onderneming vandaag de dag . Dit ligt hedendaags op vijftien jaar ten opzichte van 75 jaar een halve eeuw geleden. Om structureel relevant te zijn voor de klant, om in business te blijven en een adaptieve onderneming te worden, zijn volgens Cox acht zaken essentieel: visionair leiderschap; betrokken workforce; collaboratie (ook buiten onderneming); gevoel voor wat bij klanten speelt; superieure klantbeleving; continue innovatie, connected, logische bedrijfsprocessen en een adaptieve enterprise architectuur.
Superieure klantbeleving wordt straks een basisvereiste voor ondernemingen. Klanten verwachten nu al via meerdere kanalen met regelmaat met een onderneming te kunnen interacteren. 52 procent gebruikt al drie tot vier verschillende kanalen (email, social media, telefoon, fysiek et cetera) en 22 procent zelfs al vijf of meer.
Slimme inkoop van it – Peter Schepers – Itility:
‘Er is enorm veel te doen in it-land op dit moment’, start Peter Schepers aansluitend op de eerste twee presentaties. Hij bespreekt het smartbuying grid wat helpt in het (bewuste) keuzeproces over waar je applicaties laat landen. Alle sourcingsvormen van volledig in eigen beheer, naar klassieke hosting, private IaaS, public IaaS, SaaS kennen zo een plaatsje op dit grid. Om tijd vrij te spelen voor echte innovatie zullen it en afnemers van it meer moeten gaan denken in standaard bouwblokken waarop voortgebouwd wordt en waar ook hedendaagse it op kan draaien.
In de presentatie haalt Peter Schepers een case aan van een groot bedrijf in de hightech-sector. Snelheid, agility is daar cruciaal, echter vertrouwelijkheid en veiligheid van onder meer intellectueel eigendom eveneens. Dit bedrijf koos daarom voor de bouw van een eigen private cloud platform en realiseerde daarmee een drastische verlaging in de doorlooptijd van het uitleveren van een server, tegen kosten lager dan bij Amazon.
Het kunnen vertrouwen op standaard bouwblokken, in deze case van een private cloud platform, vergroot de schakelsnelheid en dus agility van de organisatie aanzienlijk. De mate van automatisering speelt tijd vrij om op innovatie te kunnen focussen.
Discussie en conclusie
Na de presentaties wordt nog intensief verder gediscussieerd in de ronde tafel sessies over security, cloud, mobility en big data en de briefing wordt afgesloten met een inspirerend verhaal van Gran Village, een innovatief idee om klanten te helpen hun producten te verkopen.
Inzet en toepassing van nieuwe technologie is vandaag de dag al prima mogelijk, echter het kiezen, durven en adequaat inzetten is waar de moeilijkheid zit. Door de aanzienlijke impact organisatie breed, de complexiteit en het anders denken, raken we al snel alle aspecten van de onderneming. Vooral de culturele aspecten om zaken structureel te embedden verdienen aandacht.