De printuitgave van ict-vakblad Computable komt deze week voor het laatst uit als vakblad met nieuws, opinie en achtergronden op tabloid-formaat (krantenpapier). Uitgever Marqit, onderdeel van Jaarbeurs, lanceert in december 2014 een nieuw magazine dat gericht is op ict-management en ict-beslissers. In het nieuwe magazine wordt iedere maand een ander ict-thema behandeld. Computable gaat ict-professionals via zijn website bedienen.
De constatering dat de snel veranderende informatiebehoefte een blijvende impact heeft op ons bestaan heeft Marqit doen besluiten met de uitgave van het vertrouwde Computable – in de huidige vorm – te stoppen. Computable blijft het laatste ict-nieuws via zijn website verspreiden, maar drukt dit niet meer af op papier.
Voor de community van ict-professionals en ict-specialisten wordt het online platform versterkt. Computable zal daarnaast sterk inzetten op de verbinding tussen digitale en fysieke vormen van communicatie tussen gebruikers van ict-oplossingen en de leveranciers.
Sander Hulsman, hoofdredacteur van Computable: ‘Sinds 1968 is Computable uitgegroeid tot hét vakblad voor de ict-professional en -manager in Nederland. Maar in die 46 jaar is onze wereld totaal veranderd. In deze nieuwe wereld van het internet of things is alles aan elkaar gekoppeld via digitale verbindingen: mensen, machines, robots, informatie, data, et cetera. Deze andere tijd vraagt om een andere blik op de informatievoorziening en berichtgeving die noodzakelijk is voor ict-specialisten, ict-managers en ict-beslissers bij het goed uitvoeren van hun werk. Voor het nemen van inkoopbeslissingen speelt de vrijelijk beschikbare informatie via internet immers een veel grotere rol dan wat via print decennia voorhanden was. Relevantie, actualiteit en reikwijdte van informatie bereikt de ict’er via leveranciers en ‘peers’, maar vooral via search. Daar kan geen printproduct meer tegen op.’
Infosecurity.nl, Storage Expo, Tooling Event
Roderick Wijsmuller, uitgever Computable: ‘Wij willen juist met deze krantuitgave stoppen omdat deze te veel volgend is op het nieuws dat al online is verspreid. We zien dat er enorme kansen liggen om via een sterk, breed portfolio van kennisplatformen een leidende rol te blijven spelen voor zowel de ict-professional als ict-management. Wij willen meer relevante informatie uitgeven, uit meer bronnen, nog beter geduid en gericht op gesegmenteerde doelgroepen in een veelheid van verschijningvormen, live en online. Het digitale platform is daarbij het startpunt, met een community bij Computable van ruim 250.000 maandelijkse bezoekers, een expertpanel van 1250 ervaren deskundigen en met meer dan zestigduizend artikelen. De nieuwsbrieven, whitepaper updates, social media-platformen en mobiele platformen completeren het digitale portfolio.’
Wijsmuller vervolgt: ‘De combinatie van Computable met de grote beursmerken van Jaarbeurs zoals Infosecurity.nl, Storage Expo, The Tooling Event en de specialistische beurzen rond ict voor overheid, zorg, onderwijs en logistieke sector is ongekend. De verticale markten krijgen ook hun eigen plek binnen de Computable-community. Voor ict-specialisten en ict-professionals bouwen we ons online platform sterk uit. En voor ict-management en ict-beslissers complementeren wij de fysieke en digitale platformen met een nieuw maandelijks magazine met een vertrouwde naam: Computable.’
One-stop-shop
De ingeslagen koers past binnen de strategie van Jaarbeurs dat vooral de combinatie tussen fysieke en digitale ontmoetingen wil faciliteren in de zakelijke markt. Bart Strijker, director unit digital van Jaarbeurs: ‘De acquisities van Marqit in 2013 en Computable eerder dit jaar onderstrepen de nieuwe koers van Jaarbeurs. Niet puur focus op beurzen, maar juist vanuit de vraagkant kijken waar de informatiebehoefte ligt en hier met dynamische, eigentijdse platformen op inspelen. Dat kan per markt verschillen, maar juist in de ict-markt denken we met deze combinatie van de ict-beurzen, de community van Computable en de kennisbank van Marqit de bezoekers en lezers optimaal te bedienen en voor adverteerders/exposanten een one-stop-shop te bieden ter ondersteuning van hun marketingactiviteiten.’
Computable organiseert op 9 oktober 2014 een bijeenkomst voor genodigden om het einde van het tijdperk van de huidige uitgave uit te luiden.
@Redactie,
Ondanks dit een zeer logische keuze is, is dit een aanpassing die nu eenmaal bij deze tijd hoort. Ik zal de papieren editie van Computable zeker gaan missen.
Het is voor mij toch een stukje “jeugdsentiment” aangezien ik de Computable al sinds het begin van mijn carriere lees. Met dat in het achterhoofd houdend blijf ik het toch wel een beetje jammer vinden. Dank voor alle jaren leesplezier!
Het compleet ‘magische’ (althans voor mij) van de berichtgeving van Computable in de jaren 70 zal ik nooit vergeten. Ik vond dat heerlijk. Kriebels in mijn buik. Sneu, maar waar. In de tweede helft van dat decennium kwamen de microprocessoren en dat was aanvankelijk een andere wereld (van bladen zoals Byte).
Een persbericht in 1982 van de door mij omgebouwde Brother typemachines naar daisywheel printer met Centronics interface werd o.a. door Computable welwillend opgenomen. Dat maakt het feit dat een jaar of 20 geleden mijn abonnement werd opgezegd (omdat ten onrechte was vastgesteld dat ik helemaal niet in de IT-branche werkzaam was)natuurlijk veel makkelijker te vergeven. Bedankt voor zoveel mooie jaren, Computable.
@Rob Koelmans: die omgebouwde Brother heb ik nog gehad, aangesloten op een Acorn BBC B met speciale printerdriver die aangaf wanneer het letterwieltje moest worden verwisseld voor bijvoorbeeld schuin schrift…
Inderdaad spijtig, maar ook wel logisch, dat Computable als tijdschrift verdwijnt.
Jaren en jaren en jaren heb ik genoten van Computable als een van de toonaangevende ICT bladen in NL. Jammer dat het blad verdwijnt, toch is het een logische keuze. Een mooi en dik laatste nummer dat ik zal bewaren.
Succes met nieuwsgaring en -distributie. Ik blijf met interesse jullie bijdragen vanuit de ICT-wereld te lezen.
@Joost: Leuk. Dat is dan wel een vroege versie geweest. Waarschijnlijk een M8300. Daarvan zijn er circa 380 ingebouwd. De latere Brother CE 40, 50 en 60 circa 4800. Maar er zijn wel meer dan 100.000 nagemaakt. De toenmalige directeur van Brother (Sier) vertelde me dat – alleen al in juni 86 – er meer dan 10.000 van de CE-50 waren verkocht. Hij moest ze overal vandaan halen in Europa en eventueel van NL toetsenbord en handleiding voorzien. Hij wist zeker dat ze vrijwel allemaal werden omgebouwd. Rechters en advocaten snapten gemakshalve zogenaamd niets van IT in die tijd. Het kostte alleen maar tijd en geld. Sier heeft in 87 nog wel geregeld dat een aantal grote namakers zou gaan betalen, maar die gingen failliet voordat het tot licentie-uitkering kwam :-(. Mijn grootste afnemer bleek er later ook nog namaakproductie op na te houden.