Werknemers willen meer inspraak in de verbetering van bedrijfssoftware. Ze klagen ook over de integratie van applicaties in verschillende bedrijfssystemen. Ruim driekwart van de werknemers denkt sneller te kunnen werken als bedrijfsapplicaties beter geïntegreerd zouden zijn in de bedrijfs-ict. Dat concludeert de Amsterdamse softwareontwikkelaar Global Orange na onderzoek onder vierhonderd eindgebruikers.
Naast de beperkte inspraak op ict-gebied zijn de respondenten het minst positief over de manier waarop de applicaties met elkaar geïntegreerd zijn. Bijna de helft (42 procent) vindt de integratie van bedrijfsapplicaties slecht, terwijl slechts 27 procent hier tevreden over is. Ruim driekwart van de respondenten (76 procent) geeft aan sneller te kunnen werken als de bedrijfsapplicaties beter op elkaar aangesloten zouden zijn. De verwachte tijdswinst zou volgens hen gemiddeld 17 procent van de gemiddelde werkweek in uren zijn. ‘Gescheiden bedrijfssystemen zorgen voor veel dubbel werk’, voegt Erik Seveke, directeur van Global Orange, toe, ‘Die systemen frustreren werknemers en zijn bovendien foutgevoelig.’
Het merendeel van de werknemers is overigens overwegend tevreden over de kwaliteit en de externe toegang tot hun bedrijfsapplicaties. Ruim de helft (60 procent) van de werknemers noemt de bedrijfsapplicaties ‘modern’, 27 procent is het daar niet mee eens. Wat betreft externe toegang is de verdeling vergelijkbaar. Een kwart (26 procent) vindt dat bedrijfsapplicaties niet makkelijk te bereiken zijn vanaf andere werkplekken. Ruim de helft (57 procent) vindt van wel.
Volgens Seveke zijn eindgebruikers traditiegetrouw niet gewend om inspraak te hebben in de bedrijfssoftware die ze gebruiken. Daardoor zouden ze niet erg proactief zijn in het aandragen van verbeteringen van de systemen. Volgens de ontwikkelaar blijkt dat ook uit de cijfers. Slechts 27 procent van de respondenten zegt invloed te hebben op de keuze voor, of de ontwikkeling van de bedrijfsapplicaties die zij gebruiken. Meer dan de helft (51 procent) heeft weinig tot geen invloed. Volgens Seveke moeten eindgebruikers een rol hebben bij softwareontwikkeling. Hij stelt dat agile-ontwikkelmethodes zoals Scrum door inspraak van gebruikers tot betere resultaten leidt.
Op zich is dit geen nieuws (inderdaad “zijn eindgebruikers traditiegetrouw niet gewend om inspraak te hebben”), maar het is wel onthutsend. Het geeft aan dat de leiding hun medewerkers nog steeds onvoldoende betrekt bij de ontwikkelingen. Als je je medewerkers niet serieus neemt, dan wordt je als leidinggevende ook niet serieus genomen. En dit betekent productiviteitsverlies.
De expertise van eindgebruikers er bijhalen kan via scrum, maar ook via de oudere ontwikkel- en PM-methoden. Het is gewoon een kwestie van professioneel werken.
Gescheiden bedrijfssystemen zorgen voor veel dubbel werk en fouten, dat is bekend. Maar veel medewerkers zijn ook bang voor verlies van hun werkplek door het elimineren van dubbel werk. Integratie wordt daarom vaak als een bedreiging gezien. Daar moet het algemeen management oplossen, zodat de automatiseerder effectiever aan de slag kan.
ICT-stack :
– business wil meer agile en sneller
– eindgebruikers willen meer inspraak
– beheerders en ontwikkelaars willen meer kwaliteit
– studenten willen minder informatica
Sluit niet lekker aan
Als de gebruikers een degelijke opleiding krijgen die ook het waarom je iets doet omvat, en over bruikbare documentatie beschikken zal de aanvaarding er ook anders uitzien.
In sommige gevallen is het eerder een gevecht en geeft een gebrekkig concept eerder alleen maar frustratie. Dan is het normaal dat ze met eigen verzuchtingen komen.
Jos De Clercq ++
Ik heb ook een onderzoek gedaan bij 400 eindgebruikers, bleek dat 90% nog liever meer salaris wil.
Kan dit onderzoek niet plaatsen met de praktijk waarin gebruikers vooral aan de front-office kant enorme inspraak hebben. Dat – zoals Felix al opmerkt – er dan problemen met de integratie op niveau van de mid- en back-office komen is niet verwonderlijk. Nog niet eens zo zeer technisch maar gewoon organisatorisch en procedureel want niet iedereen mag dus ongelimiteerd alle gegevens inzien of muteren. Meneer Seveke leeft dus een beetje op een eiland als ik de schendingen integriteit afzet tegen de gewenste inspraak van gebruikers.
Nog voordat marketing er een mooie naam aangegeven had werkte ik bij een bank met exact dezelfde ontwikkelprincipes, echter met dit verschil dat EDP auditors nauwlettend de informatiestromen in de gaten hielden. Studies lezend uit vakgebied van de IT auditor aangaande de huidige agile ontwikkelmethodiek en het idee van scrum krijg ik de indruk dat deze nog onvolwassen is. Ik zal hier niet de hele lijst opsommen maar twee punten binnen organisatorische domein zijn interessant aangaande de teneur van dit artikel:
1. Sluit aan op beleid en strategie van organisatie en prioriteiten die daarmee samenhangen.
2. Er is een specifiek proces voor het opstellen van de niet-functionele (DevOps?) requirements.
Mogelijk ontgaan doordat alle aandacht uitging naar de overheid is dat de agile ontwikkelmethode mede dus de fraude in de financiele sector faciliteerde. De winstgedreven oplossingen lieten weinig ruimte voor de zorgplicht en dus werd de markt volgepropt met woekerpolissen, derivaten en andere risicovolle producten. Betreffende genoemde bank, ik was één van de vele ingehuurde IT-ers want eigen personeel had het dus veel te druk met eigen aandelen portefeuilles om terug te komen op meer salaris.
Exact hetzelfde zie je ook in andere sectoren waar inspraak en eigenaarschap niet hand in hand gaan. De volledig technische, half procedurele en nihilistische organisatorische implementatie van agile methodieken lijken steeds vaker vroegtijdig ten einde te komen. Onze nationale ICT Failexpert heeft een grote bek over Ordino en Crap Gemini maar in zijn profiel staat ook dat hij econoom is en ik vraag me dan af van welke stroming. Ik vermoed die van de radicale tekortkoming als ik even terugreken via een kort digitaal forensisch onderzoek in open bronnen.
Even opletten ACM want bij veel projecten wordt in de opstartfase misschien wel het topteam ingezet maar zie je een erosie aan kennis ontstaan als de tijd verstrijkt, niet in de laatste plaats door de eigen radicale organisatorische tekortkoming van de overheid zelf trouwens. Zo zie je nog weleens dat de oplevering van alle iteraties keurig op tijd is maar de acceptatie ervan door opdrachtgever op zich laat wachten. En omdat wachttijd dus gewoon verlies is zullen met name de ervaren ontwikkelaars langzaam maar zeker vervangen worden door goedkopere krachten.
Deze iteratie is geen geheim maar heet in de economie de varkenscyclus, wie zijn interne ideeënbus vervangt door externe organisatiedeskundigen wordt namelijke dus gewoon snoeihard van achteren genomen. Radicale tekortkoming aan specifieke kennis zorgt ervoor dat het naar binnen schuiven van COTS oplossingen via de voordeur en de wurgende onderhoudscontracten via de achterdeur gewoon meer oplevert. Zie wat dat betreft obscure onderhoudscontract Microsoft, consument moet migreren maar de overheid continueert het gebruik van Windows XP op kosten van de belastingbetaler.