Ook ik ben geschokt door dit nieuws. De liefde tussen bedrijven en it’ers is echt voorbij. Nu was het altijd al een verstandshuwelijk. Maar het traditionele denken van it’ers en bedrijven die steeds meer gedwongen worden om ruim en open naar de wereld te kijken, dreigt de oorzaak te worden van een scheiding van tafel en bed. Sterker nog, veel bedrijven zijn al gesignaleerd in het openbaar met een nieuwe it-liefde. Pijnlijk. Daarom hier wat tips.
Eerlijk gezegd, bedrijven hadden vroeger nooit veel op met it’ers. Ze lieten pas een oogje op ze vallen toen it’ers gingen pronken met de cloud. De meerwaarde van beschikbaarheid, toegankelijkheid, flexibiliteit, veiligheid (geborgenheid) maakte dat bedrijven steeds meer gingen lonken. En soms was it en de cloud ook nog prettig voor de portemonnee. Natuurlijk zaten tussen de bedrijven ook gold diggers, maar de meesten ging het echt om het karakter van de it’er en zijn cloud.
Nu veel bedrijven de cloud hebben omarmd, blijkt dat de relationele ontwikkelingen de it’er veel te snel gaan. Zoals wel vaker in een huwelijk, is de it’er na een mooie catch achterover gaan leunen. Hij blijft mooie sieraden kopen voor zijn partner, terwijl zijn partner aandacht en begrip wil. Laten we het maar bij de naam noemen: hij steekt te weinig tijd in zijn relatie. De relatieproblemen tussen it’ers en bedrijven is een opeenstapeling van ergernissen en incidentjes. Het is ook een probleem dat zich binnen de hele sector voordoet. Hieronder de rollen van de it’ers op een rij en de veranderingen waar zij mee te maken krijgen.
1. It-beheerder
Nu: Veel werk van een it-beheerder bestaat uit routinematige handelingen. Hij stuurt bij op basis van afwijkingen. Veel werk is reactief en repetitief.
Straks: Repetitieve handelingen zijn eenvoudig te automatiseren. Dit gebeurt ook in rap tempo, door de ontwikkeling van slimme tooling. De huidige generatie tools maakt beslissingen op basis van context en incidenten. De beheerder van morgen is vooral bezig met het opleiden en slimmer maken van de virtuele engineer, die autonoom steeds complexere beslissingen neemt op basis van waarneming en context. Slechts in uitzonderlijke gevallen moet een beheerder handmatig ingrijpen. Hij is straks de specialist in het optimaliseren en finetunen van systemen, specifiek voor zijn klant.
2. It-manager
Nu: De manager stuurt aan binnen de eigen organisatie of op de afdeling. Een functie die zeer intern gericht is.
Straks: De it-manager moet naar buiten. Zijn functie gaat steeds meer over supplier-management. Hij moet de markt verkennen voor klanten en leveranciers aansturen. Hij onderhandelt met leveranciers, combineert ontwikkelingen op de markt, denkt mee met de business en komt op basis van zijn kennis tot een oplossing, optimaal afgestemd op een specifieke klant.
3. It-consultant
Nu: De consultant vertaalt bedrijfsprocessen naar it-oplossingen. Daarnaast begeleidt hij het parameteriseren en implementeren van de oplossingen.
Straks: In de cloud is de verscheidenheid aan hard- en software veel minder en dus het inrichten van een oplossing ook. De implementatie verloopt via protocollen. Het is het aanzetten van bepaalde vinkjes. Van dagen, soms weken, werk is dit gegaan naar een paar uur inregelen. Het uitgangspunt van de consultant is de missie en strategie van zijn klant, het gevolg van zijn analyse is een it-architectuur. De vraag: ‘wij willen naar de cloud!’ pareert de consultant met ‘waarom?’ ‘Wat betekent dit voor jullie business?’. Hij pusht geen technologie, maar bedrijfsefficiëntie, sneller reageren op marktkansen, omzetstijging en als het kan, kostenverlaging.
4. It-programmeur
Nu: De it-programmeur was tot voor kort iemand die codes klopte. Veel repeterend werk en kostbaar werk. Vandaar dat veel programmeren gebeurt in lagelonenlanden.
Straks: Waarom steeds het wiel opnieuw uitvinden? Veel code is al geschreven. Records uit een database halen, voorraadberekeningen. En als die code eenmaal geschreven is, kan je die steeds opnieuw gebruiken. Ook de cloud hangt van standaardoplossingen aan elkaar. De programmeur van de toekomst knoopt businesslogica en functieblokken aan elkaar. Met visuele tooling en portals koppelt hij de back-end- aan de front-end-systemen, zodat de eindgebruikerskant direct het overzicht heeft en het gebruiksgemak. Dit proces zou je ‘code curation’ kunnen noemen. Een museumcurator richt met dezelfde stukken steeds nieuwe tentoonstellingen in. De code-curator doet dat met stukken code. De tentoonstelling moet interessant zijn, de oplossing van de programmeur intuïtief en fijn om mee te werken.
5. It-architect
Nu: Een functie die alleen is voorbehouden aan grote bedrijven. Dit is op dit moment voornamelijk een design-functie, die zich afspeelt binnen specifieke it-projecten.
Straks: We zijn ondertussen zo ontzettend afhankelijk geworden van onze informatievoorziening, dat we niet meer zonder it kunnen. Onderbreking leidt direct tot verlies of zelfs complete stilstand van productiviteit. Daarnaast is door de toenemende integratie en uitbesteding de complexiteit van het landschap enorm toegenomen. Om toch ’in control’ te blijven, is er meer en meer behoefte om hier op een gestructureerde wijze mee om te gaan. Een universele taal, framework en methodiek zijn hier wenselijk. Ook de kleinere en middelgrote bedrijven zullen zich moeten gaan bezighouden met enterprise-architectuur. Uitgangspunten bij deze architectuur zijn de visie, missie en strategie van de organisatie. Deze leiden tot het definiëren van programma’s, waar projecten uit voortkomen.
6. Chief Information Officer
Nu: De rol van een cio is die van een leverancier van it-dienstverlening voor de organisatie.
Straks: De cio wordt een makelaar van it-diensten en solution provider. Hij staat daarbij met één voet in het bedrijf, als kenner van de business, en met zijn andere buiten de bedrijfsmuren, als kenner van de markt. Als makelaar brengt hij beide werelden bij elkaar. Zijn bedrijf koopt geen software en hardware meer, maar een omzetverhoging.
Verwachtingen
Wat een it’er tot nu toe deed, heeft weinig meer te maken met wat er van hem verwacht wordt over vijf jaar. Het is dus zaak om nu te kijken wat er moet veranderen, waar de business behoefte aan heeft. We kunnen er niet omheen; elk vakgebied, van financiële dienstverlening tot gezondheidszorg, van logistiek tot retail, allemaal hebben ze een sterke it-component. Al deze sectoren hebben behoefte aan it’ers van morgen, niet van gisteren.
Op veel plekken begint dit besef door te dringen. Zo schreef Kristian van Tuil onlangs in cio.nl het artikel ‘Aanpassen of wegwezen’ en werd op webwereld.nl gerefereerd aan ‘Nieuw leiderstype verdringt it-manager’. Maar hier blijft het zeker niet bij. Alle it’ers moeten zich heroriënteren op de toekomst. Dus steek tijd in je relatie, kijk wat de behoefte is en sluit daarbij aan. Een droomhuwelijk ligt in het verschiet.
Laat me vooral weten hoe jullie kijken naar it’ers en relaties, ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Leon,
Programmeren: “Veel repeterend werk en kostbaar werk. Vandaar dat veel programmeren gebeurt in lagelonenlanden”.
Dit doet me denken aan een aantal managers van mijn vorige werk. Die hadden het regelmatig over “een blik ontwikkelaars opentrekken”, zonder maar ook enig besef te hebben hoe complex en kennisintensief het is om goede (!) code te schrijven.
Dag león,
Goed artikel, met veel waarheden en hier en daar een beetje overtrokken en gechargeerd. Het artikel had 5 jaar geleden geschreven kunnen zijn en over 5 jaar kan je het waarschijnlijk weer opnieuw publiceren.
Er verandert veel en tegelijkertijd heel weinig, het blijft namelijk voornamelijk mensenwerk in een sociale context, ja ook in de IT is dit het geval.
De vergelijking met de liefde gaat wat dat betreft op, ook daar kan veel veranderen, maar dat gebeurt tegelijkertijd heel weinig.
@Piet: onlangs las ik in een column in een ander blad een leuke uitspraak hierover: veel managers kijken alleen naar het aantal hoofden en wat dat kost. Niet naar wat er in de hoofden zit….
Beste mensen, bedankt voor jullie reacties, excuses dat ik er niet eerder aan toegekomen ben om te reageren. Dat maak ik nu goed.
Beste Jan, waarschijnlijk heb je gelijk. Veel toekomstvoorspellingen komen niet uit. Maar helemaal niet vooruit kijken zou betekenen dat je alleen maar ad hoc op veranderingen kunt inspelen.
Beste Pa Ve Ke, volgens mij zijn we het in de kern helemaal niet oneens. In het begin heb je het over afhankelijkheid van IT’ers. Dit is denk ik niet hetzelfde als liefde voor IT’ers. Het duidt meer op een gearrangeerd huwelijk. En als er dan veel dingen fout gaan, dan bekoelt de relatie al snel.
Bedankt Hein, goede aanvullingen. Misschien zijn deze beroepen het waard om in een volgend blog eens onder de loep te nemen.
Dank je wel voor je compliment Henri, jammer dat we elkaar niet meer getroffen hebben. Het artikel was bedoeld als aanzet tot nadenken en tot prikkelen. Dat is denk ik wel geslaagd.
Bedankt voor je reactie Pascal. Het artikel gaat niet over de kwalificaties van IT’ers. Het gaat erom dat ook IT’ers met de juiste kwalificaties vaak niet tegemoet (kunnen) komen aan de wensen van klanten.
Bedankt voor je reactie Reza. Mijn boodschap is dat veel IT’ers en IT-dienstverleners de ontwikkelingen niet meer kunnen bijbenen. Daarom zijn zij en hun klanten vaak uit elkaar gegroeid. IT’ers en veel van hun diensten zijn daardoor van oplossing naar probleem doorgeschoven. Alleen door tijdig in te spelen op veranderingen, is weer een optimale match te maken tussen wat IT’ers aanbieden en waar klanten om vragen.
In grote lijnen zijn we het met elkaar eens Hans. De IT-beheerder en -manager van morgen zien we vandaag soms ook al rondlopen. Een programmeur zal nog steeds werken aan business-logica, maar het gaat dan vooral om het aan elkaar knopen van modules. Mijn stelling is dat ook het werk van programmeurs zal veranderen. Niet per se verdwijnen. Ze gaan allemaal van product- of dienstdeskundige naar oplossings-/functionaliteitdeskundige. Wat betreft de CIO heb je gelijk. Deze hoort meer aan de demand-kant te zitten dan aan de supply-kant. Juist door de ontwikkelingen en het beeld dat ik schets, zal hij vanzelf uit de supply- richting demand-rol gaan.
Bedankt voor je reactie Johan. Zou het zo kunnen zijn dat kosten pas een rol gaan spelen als klanten niet tevreden zijn over de service die IT’ers leveren? Net zoals Nederlanders massaal schilders uit Oost-Europa aan het werk zetten. Niet dat Nederlanders altijd tevreden zijn over de kwaliteit van het schilderwerk, maar dan hebben ze er tenminste niet de hoofdprijs voor betaald. De grote fout die de ICT-sector kan maken, is ervan uit te gaan dat door de IT-schaarste de liefde van de klant automatisch terugkeert.
Beste Piet, zie reactie op Johan Duinkerken hierboven.