Ook ik ben geschokt door dit nieuws. De liefde tussen bedrijven en it’ers is echt voorbij. Nu was het altijd al een verstandshuwelijk. Maar het traditionele denken van it’ers en bedrijven die steeds meer gedwongen worden om ruim en open naar de wereld te kijken, dreigt de oorzaak te worden van een scheiding van tafel en bed. Sterker nog, veel bedrijven zijn al gesignaleerd in het openbaar met een nieuwe it-liefde. Pijnlijk. Daarom hier wat tips.
Eerlijk gezegd, bedrijven hadden vroeger nooit veel op met it’ers. Ze lieten pas een oogje op ze vallen toen it’ers gingen pronken met de cloud. De meerwaarde van beschikbaarheid, toegankelijkheid, flexibiliteit, veiligheid (geborgenheid) maakte dat bedrijven steeds meer gingen lonken. En soms was it en de cloud ook nog prettig voor de portemonnee. Natuurlijk zaten tussen de bedrijven ook gold diggers, maar de meesten ging het echt om het karakter van de it’er en zijn cloud.
Nu veel bedrijven de cloud hebben omarmd, blijkt dat de relationele ontwikkelingen de it’er veel te snel gaan. Zoals wel vaker in een huwelijk, is de it’er na een mooie catch achterover gaan leunen. Hij blijft mooie sieraden kopen voor zijn partner, terwijl zijn partner aandacht en begrip wil. Laten we het maar bij de naam noemen: hij steekt te weinig tijd in zijn relatie. De relatieproblemen tussen it’ers en bedrijven is een opeenstapeling van ergernissen en incidentjes. Het is ook een probleem dat zich binnen de hele sector voordoet. Hieronder de rollen van de it’ers op een rij en de veranderingen waar zij mee te maken krijgen.
1. It-beheerder
Nu: Veel werk van een it-beheerder bestaat uit routinematige handelingen. Hij stuurt bij op basis van afwijkingen. Veel werk is reactief en repetitief.
Straks: Repetitieve handelingen zijn eenvoudig te automatiseren. Dit gebeurt ook in rap tempo, door de ontwikkeling van slimme tooling. De huidige generatie tools maakt beslissingen op basis van context en incidenten. De beheerder van morgen is vooral bezig met het opleiden en slimmer maken van de virtuele engineer, die autonoom steeds complexere beslissingen neemt op basis van waarneming en context. Slechts in uitzonderlijke gevallen moet een beheerder handmatig ingrijpen. Hij is straks de specialist in het optimaliseren en finetunen van systemen, specifiek voor zijn klant.
2. It-manager
Nu: De manager stuurt aan binnen de eigen organisatie of op de afdeling. Een functie die zeer intern gericht is.
Straks: De it-manager moet naar buiten. Zijn functie gaat steeds meer over supplier-management. Hij moet de markt verkennen voor klanten en leveranciers aansturen. Hij onderhandelt met leveranciers, combineert ontwikkelingen op de markt, denkt mee met de business en komt op basis van zijn kennis tot een oplossing, optimaal afgestemd op een specifieke klant.
3. It-consultant
Nu: De consultant vertaalt bedrijfsprocessen naar it-oplossingen. Daarnaast begeleidt hij het parameteriseren en implementeren van de oplossingen.
Straks: In de cloud is de verscheidenheid aan hard- en software veel minder en dus het inrichten van een oplossing ook. De implementatie verloopt via protocollen. Het is het aanzetten van bepaalde vinkjes. Van dagen, soms weken, werk is dit gegaan naar een paar uur inregelen. Het uitgangspunt van de consultant is de missie en strategie van zijn klant, het gevolg van zijn analyse is een it-architectuur. De vraag: ‘wij willen naar de cloud!’ pareert de consultant met ‘waarom?’ ‘Wat betekent dit voor jullie business?’. Hij pusht geen technologie, maar bedrijfsefficiëntie, sneller reageren op marktkansen, omzetstijging en als het kan, kostenverlaging.
4. It-programmeur
Nu: De it-programmeur was tot voor kort iemand die codes klopte. Veel repeterend werk en kostbaar werk. Vandaar dat veel programmeren gebeurt in lagelonenlanden.
Straks: Waarom steeds het wiel opnieuw uitvinden? Veel code is al geschreven. Records uit een database halen, voorraadberekeningen. En als die code eenmaal geschreven is, kan je die steeds opnieuw gebruiken. Ook de cloud hangt van standaardoplossingen aan elkaar. De programmeur van de toekomst knoopt businesslogica en functieblokken aan elkaar. Met visuele tooling en portals koppelt hij de back-end- aan de front-end-systemen, zodat de eindgebruikerskant direct het overzicht heeft en het gebruiksgemak. Dit proces zou je ‘code curation’ kunnen noemen. Een museumcurator richt met dezelfde stukken steeds nieuwe tentoonstellingen in. De code-curator doet dat met stukken code. De tentoonstelling moet interessant zijn, de oplossing van de programmeur intuïtief en fijn om mee te werken.
5. It-architect
Nu: Een functie die alleen is voorbehouden aan grote bedrijven. Dit is op dit moment voornamelijk een design-functie, die zich afspeelt binnen specifieke it-projecten.
Straks: We zijn ondertussen zo ontzettend afhankelijk geworden van onze informatievoorziening, dat we niet meer zonder it kunnen. Onderbreking leidt direct tot verlies of zelfs complete stilstand van productiviteit. Daarnaast is door de toenemende integratie en uitbesteding de complexiteit van het landschap enorm toegenomen. Om toch ’in control’ te blijven, is er meer en meer behoefte om hier op een gestructureerde wijze mee om te gaan. Een universele taal, framework en methodiek zijn hier wenselijk. Ook de kleinere en middelgrote bedrijven zullen zich moeten gaan bezighouden met enterprise-architectuur. Uitgangspunten bij deze architectuur zijn de visie, missie en strategie van de organisatie. Deze leiden tot het definiëren van programma’s, waar projecten uit voortkomen.
6. Chief Information Officer
Nu: De rol van een cio is die van een leverancier van it-dienstverlening voor de organisatie.
Straks: De cio wordt een makelaar van it-diensten en solution provider. Hij staat daarbij met één voet in het bedrijf, als kenner van de business, en met zijn andere buiten de bedrijfsmuren, als kenner van de markt. Als makelaar brengt hij beide werelden bij elkaar. Zijn bedrijf koopt geen software en hardware meer, maar een omzetverhoging.
Verwachtingen
Wat een it’er tot nu toe deed, heeft weinig meer te maken met wat er van hem verwacht wordt over vijf jaar. Het is dus zaak om nu te kijken wat er moet veranderen, waar de business behoefte aan heeft. We kunnen er niet omheen; elk vakgebied, van financiële dienstverlening tot gezondheidszorg, van logistiek tot retail, allemaal hebben ze een sterke it-component. Al deze sectoren hebben behoefte aan it’ers van morgen, niet van gisteren.
Op veel plekken begint dit besef door te dringen. Zo schreef Kristian van Tuil onlangs in cio.nl het artikel ‘Aanpassen of wegwezen’ en werd op webwereld.nl gerefereerd aan ‘Nieuw leiderstype verdringt it-manager’. Maar hier blijft het zeker niet bij. Alle it’ers moeten zich heroriënteren op de toekomst. Dus steek tijd in je relatie, kijk wat de behoefte is en sluit daarbij aan. Een droomhuwelijk ligt in het verschiet.
Laat me vooral weten hoe jullie kijken naar it’ers en relaties, ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Ben ICT freelancer, meestal voor grote bedrijven, dus procedure slaaf, ITIL hoer, Scrum vlees voor de eindklant en FTE voor het agency bordeel.
Nix zielig hoor, want mijn werk == mijn hobby
Business, wat doet u nu ?
zeg ik dan ook vaak 😉
Ik wilde ook wat zeggen over nu en straks maar kan mijn glazen bol niet vinden.
Wanneer ik kijk naar de tijdspanne (5 jaar) dan geloof ik niet zoveel van de beweringen. 5 jaar geleden was nog geen ipad en geen diskussie over boyd of over “cloud”. Wij mensen kunnen niet zo goed voorspellen.
Ik vind het kijken naar de toekomst wel een interessant gegeven. Je kunt daarbij zelf ook gan nadenken hoe je bepaalde zaken vorm wil gaan geven en daar verder aan mee gaan werken. Je ziet die trend, denktanks, wat vaker komen nu. Gelijk gestemden die elkaar opzoeken en ook daadwerkelijk de vraag stellen welke kant op.
Een uitspraak bracht een glimlach op mijn lippen. Waarom toch telkens weer het wiel opnieuw uitvinden?
Als er namelijk iets is wat bijvoorbeeld de IT commissie naar buiten heeft gebracht is dat er nogal flink wat IT professionals het ICT vak ernstig hebben beschadigd en de weerzin en wantrouwen naar IT professionals danig hebben doen toenemen.
Jmmer dat die naams en reputatieschade voor de IT professional in de artikelen van computable een beetje weinig aandacht hebben. Maar inderdaad, waarom het wiel toch telkens weer opnieuw uitvinden.
Ik krijg helaas al vrij vroeg in het artikel kriebels, en wel van de volgende zinsnede:
“Eerlijk gezegd, bedrijven hadden vroeger nooit veel op met it’ers”
Nu weet ik niet wat er binnen deze context met vroeger bedoeld wordt, maar zo’n 20 jaar geleden, de tijd dat ik de wondere wereld van IT betrad, hadden bedrijven in ieder geval wel degelijk wat op met IT.
Fabrikanten waar iedere ochtend de picklists voor de productie van die dag uit de printers rolden bijvoorbeeld waren stevig afhankelijk van de mainframe omgeving waar ik destijds mee werkte.
Het uitlezen van bankgegevens (pin/creditcard) binnen een landelijk netwerk van tankstations om deze te verwerken en door te sturen naar de respectievelijke banken was IT gedreven, een wanneer dit een keer niet draaide konden we een stevige claim tegemoet zien ivm gederfde rente-inkomsten.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dat neemt niet weg dat ik niet onderken dat er relatieproblemen zijn tussen IT-ers en bedrijven. Echter, hiervoor verwijs ik graag naar een eerder artikel van mij (https://www.computable.nl/artikel/opinie/development/5146736/1277180/laten-we-de-icters-de-schuld-geven.html)
In een relatie zijn altijd 2 (of meer) partijen, zo ook hier. In het verleden werden veel klanten en bedrijven gouden bergen beloofd, welke IT-ers met moeite waar konden maken. Daarna kwam de internetbubble.
Lees ik het artikel, krijg ik sterk de indruk dat de cloud alles op gaat lossen. Hopelijk krijgen we over een paar jaar geen cloudbubble…
Er zijn nog meer rollen in de IT.
Wat gebeurt er dan met de business/informatie analist? En de systeemontwerper? En de projectmanager? Ik zie bijv. dat projectmanagement in veel organisaties op een laag niveau staat. En netwerkbeheerders? Ik heb het gevoel dat netwerken alleen maar complexer worden en dat de cloud dit alleen maar verergerd.
Dag Leon,
Leuk artikel met wat door de kort door de bocht tegenstellingen die aanzet tot nadenken. Hopelijk vinden we 6 november (ik spreek ook) nog even de tijd om van gedachten te wisselen.
Overigens kan ik me in de karikaturen niet heel goed vinden al ben ik wel eens dat beroepen, benodigde competenties en afdelingen veranderen.
Wat ik zie is dat veel dienstverlenende bedrijven steeds meer IT achtige bedrijven worden. Ze moeten toegevoegde waarde leveren om relevant te blijven en daarom hun propositie aanpassen. De IT bedrijven die IT voor klanten beheren hebben ook een veranderende markt, juist omdat ze weinig vat krijgen op cloud computing en klanten toch allemaal wel kijken naar bijvoorbeeld Office 365 en Google Apps en meer en meer SaaS omarmen.
Dan heb je security bedrijven en bedrijven die “access control” doen, maar hun propositie kan niet alleen op die twee facetten leven.
Er zijn complexe veranderingen gaande en zie de druk toenemen voor de 40 plussers doordat banen niet meer voor het leven blijken en jezelf dus ook aan de bak moet.
Maar goed, ieder artikel dat aanzet tot nadenken lijkt mij waardevol en het leest lekker weg wat je schrijft.
Leon,
Als ik je opmerkingen zo lees zou ik eens je hele IT afdeling op straat zetten en op zoek gaan naar gekwalificeerde mensen.
Toegegeven, die ga je niet met een standaard c.v. bingo via LinkedIn vinden maar ze zijn er wel.
En als je ze gevonden hebt zul je wellicht zelf eens naar je artikel terug kijken en er eens om lachen.
Leon,
Wie straks wat gaat worden vind ik niet interessant maar bewust zijn om “tijdig” dat te worden vind ik interessant.
En als je met tijd meegaat dan heb je er geen last van, je past je aan en je groeit mee.
Investeer in jezelf! Will Moonen heeft in 2013 een artikel hierover geschreven:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/softwarebeheer/4673730/4480179/toekomst-openbreken-met-meerjarige-studie.html
Wat is eigenlijk je boodschap?
Prikkelend artikel. Hier en daar kijk er toch wel wat anders tegenaan:
Veel werk van een IT beheerder bestaat uit routine matig handelen zegt u. U bedoelt hier een servicedeskmedewerker? Routinewerk dient per definitie bij de servicedesk te zijn ondergebracht, of hooguit bij junior systeembeheerders. IT beheerders dienen zich juist met niet-standaard zaken bezig te houden.
Een IT manager die intern gericht is, laat zich waarschijnlijk passeren door de business in het doen van onderhandelingen en het maken van afspraken met externe leveranciers. Gevolg is dat de manager en zijn IT afdeling geen grip meer hebben op de dienstverlening. U beschrijft hier een toekomst die al actueel zou moeten zijn.
De IT consultant is volgens u de vertaler van de business processen naar IT oplossingen. Dat is per definitie niet zo. De uiteindelijke oplossing wordt niet door een consultant beschreven – deze beschrijft slechts de behoefte waarvoor een oplossing moet komen. Een correct beschreven behoefte aan functionaliteit en de wijze waarop deze moet functioneren (de mate van ondersteuning die zij levert op het primaire proces) zal leiden tot een bevredigende IT oplossing.
Dat veel oplossingen al voorhanden zijn en dat deze meer en meer via de Cloud beschikbaar komen is evident. Dat doet niet af aan het feit dat de vraag helder en realistisch moet zijn.
De IT programmeur klopt ook in de toekomst nog steeds code, daar ben ik van overtuigd. Er is een verschil met specialisten die verschillende functionaliteiten of code-blokken kunnen combineren tot een voor de klant bevredigende oplossing. Ik zou die geen programmeurs willen noemen.
Overigens: dat kunnen ze dan weer doen aan de hand van de door de consultant in kaart gebrachte behoefte.
IT architecten zijn onder andere van belang voor het in kaart brengen van een logische infrastructuur op basis van corporate rules; de lijnen waarlangs de uiteindelijke oplossingen gelegd moeten worden. IT architecten zullen in de toekomst meer en meer bedrijfsoverstijgend bezig zijn en met name kleinere bedrijven ondersteunen bij hun positionering in de Cloud architectuur, zodat ze slim en effectief gebruik kunnen maken van in de Cloud beschikbare structuur en functionaliteit.
De CIO levert geen IT dienstverlening; dat doet de IT manager. Een CIO moet zorg dragen voor een goede afstemming van de levering van informatiedienstverlening op de behoefte van de business. Als hij dat niet doet gaat de business weer zelf dingen regelen en dat gaat al te vaak ten koste van de effectiviteit van de IT. De volledig demand & supply van zowel niet geautomatiseerde als wel geautomatiseerde informatievoorziening behoort tot zijn verantwoordelijkheid.
Zelf zou ik het niet prikkelend noemen, eerder aanmatigend. En een expert die blijkbaar geen flauw idee wat er op de werkvloer van de gemiddelde Nederlandse ITer afspeelt lijkt mij niet in staat om accurate voorspellingen te maken.
En de liefde tussen ITer en bedrijven was al langer voorbij toen de bedrijven niet alleen ITers maar alle medewerkers als ‘Human resources’ is gaan beschouwen. Dumpen als ze niet meer nodig waren en aannemen als het echt niet anders kon. Of het offshoren wat menig bedrijf klauwen met geld en klanten heeft gekost.
Als in de toekomst de vraag naar ITers echt serieus gaat worden dan zullen zij de voorwaarden van de relatie bepalen en vragen om een evenwichtige en vooral menselijke behandeling. En met veranderingen kan een ITer wel omgaan want de enige constante van een ITer is verandering.