Nederlandse bedrijven zijn zich er zeer van bewust dat samenwerking met klanten en in de keten cruciaal is om groei te kunnen realiseren. De meeste ‘collaboration’-omgevingen worden als ‘net goed genoeg’ beschouwd. Dit blijkt uit onderzoek van Pb7 Research onder honderd it-beslissers van Nederlandse organisaties met honderd of meer medewerkers, in opdracht van Cisco Nederland.
Deze collaboration-omgevingen zijn in de afgelopen tien jaar stap voor stap opgebouwd om te functioneren in een zakelijke wereld die communiceerde met een eenvoudige telefoon en pc. Veel organisaties maken gebruik van een geïntegreerde ict-oplossing voor samenwerking, maar de functionaliteit laat te wensen over en ze moeten nog een flinke stap te zetten, willen ze effectief kunnen samenwerken in een ‘mobile-first’-wereld, waar bij de ontwikkeling van nieuwe applicaties de focus in eerste instantie ligt op mobiele apparaten.
Nederlandse organisaties zeggen in grote meerderheid veel prioriteit te geven aan het betrekken en binden van klanten. Bedrijven verwachten vooral een hogere klanttevredenheid (80 procent) en een betere afstemming van product of dienst op de behoeften van de klant (63 procent). Ook het samenwerken in de keten staat bij maar liefst 91 procent van de respondenten hoog op de agenda. Zij verwachten veel van productinnovatie (50 procent) en het verkorten van de time-to-market (49 procent). Toch nog 9 procent van de respondenten geeft aan dat collaboration weinig prioriteit heeft binnen de organisatie.
Functionaliteit knelpunt
‘Bedrijven weten natuurlijk dat tevreden klanten tot meer omzet leiden’, zegt Maurice Veth, collaboration lead Cisco Nederland. ‘Zij realiseren zich dat samenwerking met die klanten tot een betere afstemming van producten op de markt tot gevolg heeft, waardoor nieuwe commerciële kansen worden gecreëerd. Door ook met de keten nauwer samen te werken, kan deze productinnovatie bovendien sneller naar de klant worden gebracht. Daarnaast geeft een meerderheid aan dat beter samenwerken tussen de eigen werknemers nodig is. Het zijn allemaal belangrijke redenen om te investeren in collaboration. Het knelpunt is alleen dat veel bedrijven aangeven dat hun ict-systemen niet voldoende functionaliteit bieden om effectief met partners en klanten te communiceren en samen te werken. Hier is dus nog een wereld te winnen.’
Bijna twee derde van de respondenten kwalificeert de eigen collaboration-omgeving meestal als ‘net goed genoeg’ (61 procent). Iets meer dan de helft (52 procent) zegt over onvoldoende collaboration-functionaliteit te beschikken om met klanten te communiceren en samen te werken, en 46 procent mist functionaliteit om dat met partners te doen. De meeste respondenten (70 procent) geven bovendien aan dat hun collaboration-omgeving nog niet klaar is voor een ‘mobile-first’ wereld en dat hun omgeving daar beter op moet worden afgestemd.
Collaboration uit de cloud
‘De huidige collaboration-omgevingen blijken in veel gevallen onvoldoende functionaliteit te bieden voor goede samenwerking’, zegt Pb7 Research-directeur Peter Vermeulen. ‘Daarnaast zien we dat veel van deze omgevingen beheermatig complex en weinig flexibel zijn. Ze leggen bovendien een behoorlijk beslag op het it-budget. Veruit de meeste respondenten zien daarom voordelen in een gehoste collaboration-omgeving.’
Het onderzoek wijst uit dat inmiddels één op de zes respondenten beschikt over een volledige collaboration-omgeving uit de cloud. Zij kunnen al beschikken over de voordelen die respondenten verwachten van collaboration uit de cloud, zoals een lagere total cost of ownership (48 procent), een betere gebruikerservaring (42 procent) en mogelijkheden om snel op- en af te kunnen schalen (41 procent), gevolgd door toegang tot meer/nieuwe functionaliteit (34 procent) en administratieve eenvoud (30 procent).
Zorgen
Zoals bij elke cloud-oplossing zijn vooral privacy en veiligheid grote barrières. Voor 57 procent is zorg over beveiliging de belangrijkste reden om een gehoste collaboration suite te vermijden en voor 49 procent zijn dat privacy zorgen. Opvallend is dat 40 procent de kosten noemt als belangrijkste overweging om niet te investeren in gehoste collaboration, terwijl 48 procent een lagere tco (total cost of ownership) noemt als reden om juist wel hierin te investeren.
Over wat voor producten spreken we dan als we het over huidige collaboration-omgevingen hebben? Sharepoint, Yammer, liferay, Chatter, Goolge Hangouts? Of is dit altijd een maatwerkoplossing van bestaande bedrijfsoplossingen?
10 jaar is best een lange tijd in IT, in 10 jaar is op alle vlakken de tooling maar vooral de behoefte sterk veranderd, vooral op social, mobile, apps en cloud-vlak, naast een explosie van data natuurlijk. Medewerkers willen tegenwoordig graag met hun bedrijf communiceren op de manier, het kanaal en het medium dat ze prive ook gebruiken….
Er zijn inderdaad weinig tools die de traditionele functionele gebieden overstijgen. En die heb je wel nodig. In een goede samenwerkingsomgeving is er weinig ruimte voor overhead. Je hebt dan echt niet technische tools nodig die snel in te zetten zijn zonder programmeerwerk of steile leercurve. Net als de apps die we prive gebruiken. Samenwerken is een sociale bezigheid, dat past naar mijn mening beperkt bij technische tools zoals Sharepoint. Maar er zijn al mooie voorbeelden van hoe het wel kan en moet. Kijk eens naar tools zoals Protime360. Daar wordt samenwerken ondersteund in resultaatgerichte, multidisciplinaire teams. Teams die samengesteld worden uit talenten binnen en buiten de eigen organisatie. En het is fun om te gebruiken. Integratie van dit soort tools met de traditionele software systemen maakt nieuwe verbindingen mogelijk, zonder grote investeringen.
De runner in de foss-wereld van dit moment is Own Cloud.
Het artikel is echter veel te vaag. Voor een collaboration-oplossing gekozen wordt, moet eerst gekeken worden wat een bedrijf daarmee bereiken wil.
IDC had vroeger ook van dit soort vage onderzoeken, daar werkte Vermeulen vroeger.
IT oplossingen schieten altijd te kort. Zeker als innovatie een doel op zich is geworden. Je loopt altijd achter. Nu mobile, strax IOT, dan ipv6..
Ja, en klanten vindt het bedrijfsleven heel belangrijk, zegt men dan. Als je de ServiceDesk een keer nodig hebt, weet je hoe het echt zit 🙂
Jammer dat de geïnterviewden de IT-beslissers zijn en niet de gebruikers van de samenwerkingstools. Dat had wellicht een ander beeld gegeven en misschien ook een realistischer beeld. Want een antwoord op een vraag als “Wat vind u van uw collaboration-omgeving?”, wordt anders beantwoord door de IT-beslisser dan door de gebruiker. Daarbij ben ik het eens met de vorige schrijvers dat het artikel vaag is. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde.