In Nederland bevindt zich een van de 27 Europese R&D centers van Oracle. Uit deze onderzoeksafdeling is een applicatie geboren voor zorgverzekeraars die nu in de rest van de wereld wordt uitgerold. Frans van Osta, directeur van de Health Insurance ontwikkelafdeling bij Oracle: ‘Dit is echt een jongensdroom.’
Een grote zorgverzekeraar in Gouda benaderde Oracle een jaar of twintig geleden met de vraag of ze een oplossing konden maken die hen zou verlossen van het probleem dat ze continu veranderingen moesten aanbrengen in hun applicatie. Directeur van de ontwikkeliafdeling Frans van Osta vertelt: ‘Ze wilden graag dat de polisadministratie en de declaratieverwerking meer toekomstvast zouden worden, zodat niet bij iedere kleine verandering in wet- en regelgeving de applicatie deels moest worden geherprogrammeerd.’
Oracle is de applicatie gaan bouwen met de intentie om die in samenwerking met de zorgverzekeraar te gaan verkopen. ‘Wij behielden het intellectuele eigendom, zij fungeerden als referentie.’ Langzaamaan wist het pakket zijn weg te vinden naar ongeveer de helft van de Nederlandse zorgverzekeringsmarkt. ‘Het aantal klanten neemt nu niet meer toe, doordat er de afgelopen jaren veel consolidatie is geweest in de markt. Een paar jaar geleden had je nog vijftig zorgverzekeraars, nu nog zo’n negen’, vertelt Van Osta tijdens Oracle OpenWorld in San Francisco.
Opnieuw bouwen
Door de verzadiging van de Nederlandse markt, ontstond zo’n zeven jaar geleden de wens om de blik op het buitenland te gaan richten. ‘Dat begon met een poging waar we veel van hebben geleerd’, blikt Van Osta terug.
‘We vonden een klant in Zwitserland, maar pas als je met zo’n klant praat, dringt het pas echt door wat het betekent om een applicatie naar het buitenland te brengen.’ De applicaties zou flink moeten worden aangepast om te voldoen aan de wet- en regelgeving in het buitenland en daarbij moest de oplossing vertaald worden. Oracle besloot een nieuwe generatie te bouwen van de bestaande applicatie voor het buitenland. ‘We zijn nu in vier regio’s actief. In Nederland, Noord-Amerika, Midden- en Zuid-Amerika en het Midden-Oosten en Afrika.’ Nederland neemt een bijzondere plaats in, vertelt Van Osta, omdat daar de wortels van de oplossing liggen. Het Nederlandse zorgstelsel wordt over de hele wereld geroemd, en dat opent deuren. Zo wist Oracle in Noord-Amerika een belangrijke launching customer aan zich te binden: Harvard Pilgrim Healthcare. Een bekende naam op de Amerikaanse zorgverzekeringsmarkt.
‘We hebben hen een brief van drie kantjes gestuurd met daarin de uitleg over de nieuwe generatie applicatie waar we mee bezig waren. Om een nieuwe markt te kunnen bewerken, is het noodzakelijk om een eerste klant te hebben. De buitenlandse applicatie was nog niet gereed, dus we hebben Harvard Pilgrim Healthcare een demonstratie gegeven van de vertaalde Nederlandse oplossing. Dat kwam zo overeen met wat zij op dat moment nodig hadden en wat ze wilden, dat ze met ons in zee zijn gegaan.’
Inmiddels draait een eerste component al 2,5 jaar bij de Amerikaanse zorgverzekeraar en zijn ze bezig met de implementatie van twee nieuwe componenten.
Open hart chirurgie
De Mexicaanse klant, Plan Seguro, staat op het punt in januari volgend jaar live te gaan met de applicatie. Een spannende tijd, vindt Van Osta. ‘De implementatie van zo’n product is als open hart chirugie. We komen aan de ruggengraat van het businessproces van zorgverzekeraars. Onze grootste klant in Nederland verwerkt op piekdagen zo’n 2,8 miljoen betalingen.’
In Oost-Europa heeft Oracle een implementatie gedaan bij een Tsjechische zorgverzekeraar, maar die bestaat inmiddels niet meer. ‘Dat was een start-up en volgens de Tsjechische wet moet zo’n organisatie binnen een jaar op honderdduizend verzekerden zitten, maar ze hadden er maar tachtigduizend, dus moesten ze stoppen. Erg jammer’, verzucht Van Osta. In het Midden-Oosten en Afrika zijn vooral verkennende gesprekken met zorgverzekeraars. Dat zijn zulke andere markten, dat ze een heel verschillende aanpak vergen.
Bijzonder: R&D in Nederland
De R&D-tak van Oracle in Nederland is in de afgelopen zeven jaar van zo’n vijftig mensen naar 170 medewerkers gegroeid. Het is vrij ongebruikelijk dat er in Nederland nog zo’n groot ontwikkelteam zit, vertelt de directeur van de afdeling. ‘Je ziet vaak dat als een product de fase van volwassenheid heeft bereikt, de productie wordt geoffshored voor groei. In Nederland blijft de kern van de kennis zitten bij de bron waar het is begonnen. Mijn medewerkers zitten er vaak al heel lang. We hebben regelmatig jubilarissen op onze afdeling’, glimlacht hij.
Hoewel er al diverse mijlpalen behaald zijn, zoals het binnenhalen van Harvard Pilgrim Healthcare, moet er nog veel meer gebeuren, wil Van Osta van een succes spreken. ‘De markt voor zorgverzekeringsapplicaties is traditioneel een markt van lokale spelers. Wij zijn de enige partij die wereldwijd klanten bedient. Ik wil in al onze regio’s een serieuze speler worden en groei realiseren.’
Inspiratief voor alle successen die export overwegen!
Volgens mij zegt het artikel al iets over de flexibiliteit van het product:
“zodat niet bij iedere kleine verandering in wet- en regelgeving de applicatie deels moest worden geherprogrammeerd.”
Om dan drie alinea’s verder te lezen:
“De applicaties zou flink moeten worden aangepast om te voldoen aan de wet- en regelgeving”
De nuance zit natuurlijk in het woord “kleine”. Maar hoe klein is klein?
Oracle en klein, trek zelf je conclusies.