De groei in de markt voor document-, content- en informatielogistieke oplossingen en diensten in Nederland is in de eerste helft van 2014 iets afgenomen. Invoice processing en purchase to pay (IP & P2P)-software en diensten en gespecialiseerde ecm-/eim-systeemintegratiediensten blijven de meest belangrijke groeimarkten. Toch ontwikkelt de markt zich relatief positief. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse businessbarometer van Strategy Partners Nederland.
Tweemaal eerder vroeg Strategy Partners bedrijven naar de omzet- en margeverwachtingen voor heel 2014. Dat was in september 2013 en in februari 2014. De resultaten van de enquête in augustus 2014 laten een lichte verandering in de verwachting voor het totale resultaat van 2014 zien. Op basis van de werkelijke resultaten tijdens het eerste halfjaar zijn met name de topgroeiverwachtingen duidelijk bijgesteld.
Verandering minder heftig
Het aantal bedrijven dat voor heel 2014 een positieve omzetgroei verwacht, daalde gedurende de voorliggende periode van 95 procent in september 2013 via 91 procent in februari 2014 naar 84 procent in augustus 2014. De verandering in de verwachting is echter minder heftig dan in voorgaande jaren.
Het geconsolideerde resultaat laat zien dat 61 procent van de bedrijven een absolute omzetgroei heeft gerealiseerd ten opzichte van de omzet in het eerste half jaar van 2013. In september 2013 verwachte 93 procent van de bedrijven nog een omzetgroei. De werkelijke resultaten zijn dus minder dan aanvankelijk werd verwacht. Van de bedrijven meldt 9 procent een omzetgroei van meer dan 25 procent. Het aantal bedrijven met een omzetafname steeg van een verwachte 8 procent naar 39 procent in werkelijkheid.
Serieuze margeterugval
De verschillen tussen de ondernemingen waren groter dan in voorgaande jaren. Ook tussen de diverse marktsegmenten onderling. Een trage projectstart en lage software-inkomsten gaven bij diverse ondernemingen een druk op de marges. 7 procent van de ondernemingen had zelfs een serieuze margeterugval van meer dan 10 procent. Van de bedrijven realiseerde 29 procent een goede margegroei van meer dan 10 procent. Dat was vooral vanwege een goede bezettingsgraad en eerder uitgevoerde kostenbesparingen.