Bedrijven zien zich in toenemende mate geconfronteerd met concurrentie uit onverwachte hoek. Wie had ooit gedacht dat hotels concurrentie zouden krijgen van particulieren? Voor Airbnb en Uber, de taxi-app, geldt hetzelfde. 'Organisaties moeten mee veranderen met de markt, anders is hun geen lang leven beschoren', stelt Reinier van Grieken, managing director van Oracle Benelux op de Oracle OpenWorld 2014 in San Fransisco..
‘Door de mogelijkheden van it, ontstaat er een ander speelveld. Bedrijven krijgen te maken met nieuwe concurrenten. Veel klanten vragen me hoe zij deze ontwikkeling het hoofd kunnen bieden. De enige manier om dat te doen is om mee te veranderen’, zegt Van Grieken tijdens een lunchafspraak in de Samovar Tea Lounge in San Francisco, waar Oracle OpenWorld deze week plaatsvindt. ‘Die transformatie is iets waar vrijwel al onze klanten, maar ook wijzelf mee te maken krijgen.’ Zo is er binnen Oracle zelf een verschuiving gaande van pure transactionele productleverancier naar een cloudprovider en dus dienstenleverancier.
Oriëntatie op de cloud
Oracle wil met zijn propositie klanten bewegen over te stappen naar de cloud. Vooral op het gebied van hcm en crm zijn er al veel klanten die deze overstap maken. Daarnaast zijn ook klanten op het gebied van epm en erp zich aan het oriënteren. ‘Of de stap naar de cloud daadwerkelijk met één druk op de knop gebeurt, zoals Larry Ellison in zijn keynote gisteren beloofde, wil ik met eigen ogen zien’, zegt Van Grieken.
Hij verwijst daarmee naar de nog immer grote hoeveelheid legacy-applicaties die klanten van het bedrijf heeft draaien. Veel van die applicaties zijn maatwerk voor klanten en dus niet eenvoudig naar de cloud (standaard) te verplaatsen. ‘Dan moet eerst opnieuw gekeken worden naar de business processen en de inrichting. Er moet worden bepaald of de cloud-oplossing voldoet aan de requirements van een bedrijf. Maar er zijn systemen waar er veel winst te behalen is voor organisaties en daar moeten ze naar op zoek.’ Een mogelijke oplossing is om delen van een it-omgeving naar de cloud te verplaatsen, zoals de ontwikkel-, test- en acceptatieomgeving of een project dat een beperkte tijd duurt en waarvoor dan niet de investeringen nodig zijn in hardware en licenties.’
Budget vrijmaken
Mark Hurd zei in zijn keynote op Oracle OpenWorld dat zeker 75 procent van de organisaties die met legacy-applicaties werken maatwerk heeft. Ook schatte hij dat meer dan 80 procent van het it-budget van bedrijven opgaat aan het onderhouden en laten draaien van die applicaties. ‘Het bedrijf moet door met zijn core business, dus er is geen tijd en geen geld om veranderingen in de it-omgeving aan te brengen’, aldus Hurd. Van Grieken zegt dat Oracle klanten juist daarmee kan helpen. ‘Door de delen die wel naar de cloud gebracht kunnen worden uit te besteden, kunnen organisaties de kosten naar beneden brengen. Het vrijgekomen budget kan vervolgens gebruikt worden om nieuwe business initiatieven te ontwikkelen.’
De belangrijkste reden voor klanten om over te stappen op de cloud is toch wel de kostenbesparing die daarmee kan worden behaald, denkt Van Grieken. ‘De cloud betekent standaardisatie en op grotere schaal betekent dat winst in kosten. Daaraast weten we dat het niet meevalt om gekwalificeert it-personeel te krijgen. Door uitbesteding naar de cloud kan dat probleem ook deels worden opgelost. Nog een overweging is dat een bedrijf snel live kan zijn, doordat de oplossingen in de cloud gebaseerd zijn op standaarden. Daarmee komen schaalbaarheid en flexibiliteit binnen handbereik.’
Voor Oracle betekent dat een verschuiving van licentieverkoper naar dienstverlener. Die verschuiving zal voor klanten goed kunnen uitpakken, meent de Benelux-directeur. ‘Een licentie gaat tot in de eeuwigheid mee, maar cloud-oplossingen worden per periode afgerekend. Leveranciers moeten dus blijven vechten voor verlenging van de contracten. Dat komt de dienstverlening ten goede. Ze moeten zich continu bewijzen.’ En, ook niet geheel onbelangrijk, door uitbesteding naar de cloud kunnen bedrijven zich makkelijker op hun core business richten in plaats van het onderhouden van de it-systemen. Dat er nog veel werk gedaan moet worden, realiseert Van Grieken zich maar al te goed. ‘We hebben wereldwijd vierhonderdduizend klanten en ik schat dat zo’n 99 procent van hen nog steeds on premise draait.’
Weg van transactionele verkoop
Zoals gezegd vergt de transformatie van bedrijven en de markt ook een andere werkwijze van Oracle. Die beweging is al een aantal jaren geleden ingezet, zegt Van Grieken. ‘We trainen ons sales personeel zodat ze niet meer over producten praten, maar luisteren naar onze klanten om erachter te komen tegen welke uitdagingen zij aanlopen om vervolgens te kunnen bespreken hoe we die kunnen oplossen. We moeten weg van transactionele verkoop. Het lastige is alleen dat er nog klanten zijn die ons nog wel zo benaderen. Die hebben een project en hebben daarvoor een product nodig en bellen ons om dat product te bestellen. Daar is niets mis mee, maar uiteindelijk willen we weg van het imago van productleverancier.’
Zolderkamerconcurrentie
De transformatie waar bedrijven mee te maken krijgen, komt voort uit de ontwikkeling van de technologie. Neem de voorbeelden van Uber en Airbnb. Zonder it-systemen en beschikbaarheid van grote hoeveelheden data was het niet mogelijk om deze apps te bouwen.
Ook bijvoorbeeld een organisatie als Graydon, dat kredietbeoordelingen uitvoert, kampt met concurrentie van studenten op zolderkamertjes. Ook zij weten inmiddels uit diverse resources informatie te verzamelen om kredietadviezen te geven, net zoals Graydon dat doet. Samen met Oracle heeft de kredietbeoordelaar ervoor gezorgd dat ze nu ook veel ongestructureerde data kunnen verzamelen en analyseren, zodat de advisering beter is dan die van concurrenten.
‘Die ongestructureerde data is iets dat voor zolderkamerontwikkelaars buiten hun bereik ligt. Zij hebben niet de mogelijkheden om die grote hoeveelheden te verzamelen, te bewerken en te analyseren.’ Zo heeft het Centraal Boekhuis zijn naam gewijzigd in CB, omdat het niet meer alleen de logistiek verzorgt voor boeken, maar inmiddels ook voor mode en zorgproducten. ‘Boeken blijven niet eeuwig bestaan’, voorspelt Van Grieken. Voor CB vergt deze transformatie dan ook een heel ander it-systeem. Mee veranderen met de markt, blijkt keer op keer het devies.
Als bedrijven zich een ding moeten realiseren, zegt Van Grieken, is het wel dat de concurrent van vandaag niet meer de concurrent van morgen is.
Persoonlijk vind ik dat een aantal onderwerpen in dit artikel door elkaar gegooid worden.
1- voordeelkosten van cloud: laten we niet daarover hebben. Op deze site zie je xxxxxxxx artikelen en reacties hierover
2- IT & Innovatie vs Innovatie & IT: de volgorde zegt veel! Bij innovatie moet je eerst een idee/case hebben. Pas daarna zoek je naar wat je idee kan mogelijk maken. In deze stap kijk je o.a. naar ict mogelijkheden.
Omgekeerd, heb je de laatste mogelijkheden van ict? Dit wil niet zeggen dat je daarna innovatief bent.
Je hebt vandaag de dag veel en verschillende concurrenten. Daarom werken aan de conditie van je merk/product/bedrijf is een ongoing process!
Ik hoor een echo uit het verleden. Was het niet zo dat dezelfde argumenten van kostenbesparing, focus op core business en gekwalificeerd personeel zijn gebruikt om klanten naar outsourcing te krijgen? Uiteindelijk werden de kostenvoordelen vrijwel niet gerealiseerd en was er een mooie lock-in gecreeerd voor de leverancier.
Dank jullie voor je reacties.
@Reza – Je hebt absoluut gelijk, wat Oracle zegt is dat veel organisaties nog steeds een groot deel van hun IT-budget spenderen aan het up and running houden van hun huidige IT-omgeving. Oracle hoopt dat door die bedrijven deels naar de cloud te helpen, er budget beschikbaar komt om te kijken naar nieuwe business initiatieven. Maar ik realiseer me dat dit een kip-ei-verhaal is. Het is daarom goed om klanten te blijven volgen die hiermee aan de slag gaan om te bekijken wat het hen oplevert en welke lessen zij leren.
@Kurt – Ik begrijp wat je zegt, dat geldt m.i. voor veel IT-ontwikkelingen. Wat Oracle nu beweert is dat er geen lock-in voor klanten is, aangezien ‘met één druk op de knop de databases, weblogic en java-applicaties naar de cloud kunnen worden verplaatst, maar ook weer terug’. Hoe dat in de praktijk gaat uitpakken, met één druk op de knop, zal zich moeten uitwijzen. Daar ben ik persoonlijk bijzonder benieuwd naar.
Beste Kim,
Naar Cloud gaan is niet een op een gelijk aan reduceren van je ict kosten. Met cloud elimineer je misschien sommige kosten maar je creëer ook nieuwe kosten doordat je architectuur en de hieraan gerelateerde zaken veranderd (lees uitgebreider) zijn.
[…] Oracle hoopt dat door die bedrijven deels naar de cloud te helpen, er budget beschikbaar komt om te kijken naar nieuwe business initiatieven […]
Het is de vraag of je door deze wijziging voordeliger uit bent! Ik denk het niet! Ik zou zeggen maak er maar een business case van met de benodigde onderbouwing en analyse.
P.s. onderschat de hoge kosten van nieuwe licentiemodellen niet.
Je hebt natuurlijk gelijk Reza. Persoonlijk stoort het mij -ja, ik predik ook een beetje voor eigen parochie :-)- dat er erg makkelijk wordt geroepen dat de Cloud goedkoper is zonder hier een financiele onderbouwing van te geven. Dit kan ook niet want elke case zal anders zijn en in sommige gevallen kan een cloud een uitkomst zijn en in andere gevallen absoluut niet.
Een leverancier zoals Oracle weet dit ook en als die dan volhoudt dat zijn cloudoplossing de heilige graal is van alle IT problemen wantrouw ik gelijk en vind ik ook een schaamteloze minachting van mijn en zijn klanten intellect.