Supermarktconcern Detailresult Groep, bekend van de Dekamarkt- en Dirk-supermarkten, heeft alle processen rondom het versturen en archiveren van zakelijk berichtenverkeer uitbesteed aan de Descartes Systems Group. Detailresult wil met deze keuze de kosten verlagen en de productiviteit verbeteren. Bij de keuze voor de cloudgebaseerde Messaging & Archiving Services van Descartes speelde mee dat veel handelspartners van Detailresult deze oplossing al gebruiken.
‘Met 188 winkels en meer dan duizend leveranciers is het beheren van de datastromen tussen onze leveranciers, de distributiecentra en de winkels een complex proces. We wilden hiervoor een stabiele oplossing met hoge beschikbaarheid. Wij kozen voor het uitbesteden van deze processen omdat we wel wilden standaardiseren, maar het zakelijke berichtenverkeer niet tot onze kerntaken behoort. Deze keuze voor cloudtechnologie kwam voort uit ons besluit om onze leveranciers niet te confronteren met investeringen in dure infrastructuur voor edi – electronic data interchange’, zegt Maurice van der Leeden, manager Functioneel Applicatiebeheer bij Detailresult Groep.
De cloudoplossing van Descartes maakt gebruik van het Descartes Global Logistics Network (GLN). Het Descartes GLN is een standaard voor multimodaal elektronisch data- en documentenverkeer tussen bedrijven over de hele wereld. Ruim 173.000 bedrijven gebruiken GLN om de communicatie en het berichtenverkeer te regelen.
Nederland
Descartes is een Canadese leverancier van adviesdiensten en software voor voorraadketenbeheer. Het nam een paar jaar geleden twee Nederlandse bedrijven over: in 2011 Intercommit, een leverancier van oplossingen voor het veilig elektronisch uitwisselen van commerciële gegevens, en in 2012 Infodis, een aanbieder van transportmanagementoplossingen op basis van software as a service (SaaS). Het bedrijf werkt in de detailhandel ook al onder andere voor supermarktketen C1000 (inmiddels verkocht aan Jumbo).