Randstad Innovation Fund (RIF) investeert in het online wervingsplatform Rolepoint. Dit Amerikaanse platform, opgezet met geld van investeerders uit Silicon Valley, werkt met een 'referral engine' voor de zakelijke markt. Daarbij worden de persoonlijke sociale netwerken van werknemers door een bedrijf ingezet om nieuwe mensen te werven op specifieke functies. Uitzendbureau Randstad beschouwt het platform als een aanvulling op de gangbare wervingskanalen.
KPMG zet Rolepoint bijvoorbeeld in als wervingsinstrument, net als de ict-bedrijven Informatica en Appdynamics. Een woordvoerster van Randstad legt uit dat een medewerker van een bedrijf via Rolepoint een bericht krijgt dat er een vacature is voor een bepaalde functie. Die kan hij of zij dan doorsturen naar iemand uit zijn sociale netwerken met een persoonlijke aanbeveling erbij. ‘Dan gaat het op persoonlijke titel. Dat is weer een andere manier van werven dan dat het via de afdeling personeelszaken loopt.’
Ambities
Voor RIF betekent de kapitaalinjectie aan Rolepoint de derde investering dit jaar. Eerder participeerde het fonds in het Duitse Twago, een pan-Europese marktplaats voor freelance werk op het vlak van website- en app-ontwikkeling, online marketing en data entry-projecten, en Gigwalk, een online platform voor verkoopondersteuning en -statistieken.
Het investeringsfonds van het uitzendconcern wil de komende jaren een portfolio opbouwen van participaties in bedrijven die op het gebied van personeel en werk nieuwe technologie en innovatieve concepten gebruiken, zoals social sourcing, online platforms, mobiele oplossingen, cloudoplossingen, gamification en big data analytics.