Ruim anderhalf jaar nadat oprichter Michael Dell terugkeerde aan de top en het bedrijf van de beurs haalde is de transitie in volle gang. De hardwareleverancier verandert in een end-to-end leverancier van hardware, software en diensten. Nu de aandeelhouders zijn afgeschud is er meer ruimte voor research en development, vertellen EMEA-directeur Aongus Hegarty en het hoofd van Dell's r&d-afdeling Jai Menon.
‘Er wordt overduidelijk meer geïnvesteerd in research en development dan in de tijd dat we nog beursgenoteerd waren’, aldus Menon. Hij ziet dat zijn werkgever de krampachtige focus op kwartalen loslaat. ‘Bij de ontwikkeling van nieuwe oplossingen wordt ook vaker naar de lange termijn gekeken. We kijken nu verder vooruit.’ De vier hoodpunten waarop Dell de ontwikkeling van nieuwe producten heeft georganiseerd zijn: ‘security-onderzoek’, ‘data analyse’, ‘mobility’ en ‘datacenter en de volgende generatie infrastructuur’.
Ook Hegarty merkt dat er een frisse wind door het bedrijf waait sinds Michael Dell in 2013 het roer overnam en het bedrijf van de beurs haalde. Tijdens Dell’s Solution Summit 2014 in Brussel waar het bedrijf zijn visie op de zakelijke ict-oplossingen voor de komende jaren toelichtte, vertelde oprichter Michael Dell dat het zijn aanbod van hardware,software en diensten opbouwt rond de begrippen: ‘transform’, ‘connect’, ‘inform’ en ‘protect’. Het bedrijf wil het hele spectrum bedienen vanaf het rekencentrum, de verbindingen en de beveiliging van de apparatuur van eindgebruikers aan de randen van het netwerk. ‘Alleen al om het beheer te stroomlijnen werden de afgelopen jaren ruim veertig leveranciers van beheersoftware en beheertools overgenomen’, licht Hegarty toe.
Ook aan de hardwarekant zit het bedrijf niet stil. In 2014 wordt de 13e generatie Poweredge-servers geïntroduceerd en onlangs introduceerde het bedrijf ’s werelds dunste tablet, de Dell Venue 8 7000, die slechts zes milimeter dik is. De presentatie van deze machine stond echter in de schaduw van de introductie van Apple’s iPhone 6, die op dezelfde dag plaatsvond. Maar Dell wil laten zien dat het ook op die markt meekan.
Micheal Dell richtte zich in een toespraak ook op de pc-markt. De markt waar het bedrijf in de jaren tachtig en negentig enorm in groeide door zijn directe verkoopmodel en de mogelijkheid voor klanten om componenten te kiezen. ‘De markt mag door anderen zijn doodverklaard, maar wij geloven nog steeds in de pc-business. Wij verwachten nog steeds goede resultaten te behalen op die markt. Alleen zullen er nieuwe formaten opduiken’, zei hij verwijzend naar gecombineerde laptop en tablet-pc’s en thin clients.
Intel
Dell vertelde verder dat zijn bedrijf voor ongeveer 85 procent zijn omzet haalt uit de zakelijke markt en voor ongeveer 15 procent uit de consumentenmarkt. Het bedrijf leunt nog sterk op de chips van Intel. Volgens Dell is zijn bedrijf goed voor 15 procent van de omzet van Intel. ‘Maar dat wil niet zeggen dat we in de toekomst nooit chips van andere makers zullen afnemen’, lichtte hij toe.