DNA Green Group, een Nederlandse veredelaar van snijbloemen, potplanten, seizoensproducten en meerjarige planten die wereldwijd actief is, kiest voor de bedrijfssoftware van Exact. Om internationaal verder te groeien, heeft het bedrijf één uniforme werkwijze nodig voor financiële processen en hrm. De zeven landen waarin het bedrijf grotere locaties heeft, gaan daarom gebruik maken van Exact. Doel is om met de standaardoplossingen de efficiëntie van administratieve zaken te verhogen, de kans op fouten te verkleinen en om op te kunnen schalen.
Een systeem dat kan meegroeien met het bedrijf is daarbij essentieel, meent Roger Gerritzen, cfo van DNA Green Group. ‘Voorheen had elk land waarin wij actief zijn, zijn eigen werkwijze voor hrm en financieel management. Dit maken we met de software van Exact nu voor de verschillende landen uniform. Als er voor DNA Green Group landen bijkomen, kunnen we met de hulp van Exact wereldwijd eenvoudig opschalen. Dit is bijvoorbeeld belangrijk vanwege de toenemende mate waarin wij gebruik maken van seizoensarbeiders. Een bijkomend voordeel is dat Exact in meer dan veertig landen support in taal- en wetgeving biedt.’
Single entry en P2P
DNA Green Group had behoefte aan een financieel en hrm-systeem dat geïntegreerd, flexibel en schaalbaar is. De verschillende werkwijzen in diverse landen leidden tot te veel overlap en foutmarge in het invoeren van financiële gegevens en hr-administratie. Dankzij de systemen van Exact is nu ‘single entry’ mogelijk. Dit zorgt ervoor dat gegevens slechts eenmalig hoeven te worden ingevoerd. De ingevoerde informatie wordt direct door de gehele organisatie verspreid en is voor alle medewerkers toegankelijk. DNA Green Group beschikt zo over een kant-en-klare hrm-oplossing voor onder meer verlof en verzuim, rapportages en het delen van beleidsinformatie.
Met purchase-to-pay (P2P) realiseert DNA Green Group meer efficiëntievoordeel. P2P is geïntegreerd in de bedrijfssoftware van Exact en biedt een oplossing om de documentstroom van inkoop tot betaling volledig te digitaliseren. Hierdoor kunnen facturen automatisch worden weg geboekt en hoeven deze niet langer handmatig te worden geaccordeerd. DNA Green Group digitaliseert op deze wijze het volledige proces van verzoek tot betaling, waardoor het inkopen van goederen en diensten beter kan worden begeleid.
Eén uniform systeem
‘We zien bij onze klanten een groeiende vraag naar internationale standaardoplossingen’, zegt Jarno van Hurne, product marketing director business solutions bij Exact. ‘Vaak komt het nog voor dat elk van de landen waarin het bedrijf actief is een eigen werkwijze heeft. Om te kunnen groeien is het voor wereldwijde spelers zoals DNA Green Group efficiënter gebruik te maken van één uniform systeem. Hiermee winnen bedrijven aan efficiëntie, is er minder foutmarge en besparen zij uiteindelijk kosten. Bovendien geeft het internationale organisaties de flexibiliteit om wereldwijd snel te kunnen opschalen.’