Colt heeft Shurgard geholpen met het reduceren van de benodigde datacenterruimte en het verbeteren van de disaster recovery-mogelijkheden. Shurgard migreerde de infrastructuur naar het veilige en geavanceerde carrier-neutrale datacenter van Colt in Roosendaal. Met de opwaardering van de secundaire colocatie-faciliteit kon de marktleider in self storage-oplossingen het aantal benodigde racks met 40 procent reduceren.
Shurgard noemt zichzelf de grootste Europese leverancier van self storage-oplossingen. Het bedrijf is een dochteronderneming van Public Storage, de grootste leverancier van opslagoplossingen in de Verenigde Staten. Shurgard beschikt over 189 opslaglocaties in Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Zo’n vijfhonderd werknemers – zowel filiaalmanagers als medewerkers op het hoofdkantoor van Shurgard in België – houden zich dagelijks bezig met het aanbieden van opslag op maat aan meer dan honderdduizend particuliere en zakelijke klanten.
Ter ondersteuning van de Europese bedrijfsactiviteiten host Shurgard de bedrijfskritische applicaties in het primaire, carrier-neutrale datacenter van Colt in België. Het gaat onder meer om de in eigen beheer ontwikkelde crm-oplossing Ipharos, een centraal beheerde oplossing voor ip-telefonie en systemen die zorg dragen voor de verwerking van e-mailberichten, reserveringen, betalingen en vragen die via de website binnenkomen. Omdat deze belangrijke klantgerelateerde applicaties op een centrale locatie draaien, is de beschikbaarheid van de datacenter- omgeving cruciaal voor de klantenservice van Shurgard.
Beschikbaarheid waarborgen
Om flexibel en concurrentieel te kunnen blijven opereren besloot Shurgard om zijn op Capex (kapitaalinvesteringen) gebaseerde model in te ruilen voor een model dat op Opex (operationele kosten) is gebaseerd. Het ict-team van Shurgard koos daarom voor een gevirtualiseerde omgeving in combinatie met cloud-diensten. Hierdoor werd de betrouwbaarheid van de datacenter-omgeving nog belangrijker. Shurgard werd daardoor tegelijkertijd geconfronteerd met de noodzaak om de mogelijkheden op het gebied van disaster recovery en bedrijfscontinuïteit te verbeteren. Shurgard wilde zijn ict-apparatuur van zijn node in Rotterdam verhuizen naar een nieuw datacenter in Nederland dat vergelijkbare colocatie-mogelijkheden bood als die van het primaire datacenter van Colt in België.
‘Omdat onze tweede datacenterlocatie een steeds grotere rol speelden in ons bedrijfscontinuïteitsplan, waren we op zoek naar een datacenter dat voldeed aan dezelfde hoge eisen als die van onze locatie in Nossegem. We wilden een volledig identieke datacenter-omgeving, zodat onze bedrijfsvoering geen nadelige gevolgen zou ondervinden als één van de locaties niet langer beschikbaar was. De nieuwe locatie moest zich bovendien dichter in de buurt van ons hoofdkantoor bevinden, zodat we minder reistijd kwijt zouden zijn aan nood- en onderhoudsbezoeken’, aldus Dany Bruggeman, ict- en projectdirecteur bij Shurgard.
Bruggeman legt uit wat de impact is als de bedrijfskritische applicaties, die in het primaire datacenter en de redundante locatie worden gehost, niet beschikbaar zijn. In dit soort situaties zouden werknemers in de verschillende vestigingen gedwongen worden om over te schakelen op handmatige processen, zoals het verwerken van reserveringen op papier. Nieuwe en gewijzigde klantengegevens zouden vervolgens moeten worden gekopieerd naar het centrale crm-systeem. De noodzaak om deze taken eerst handmatig uit te voeren zou de werklast verdubbelen en een zeer negatief effect hebben op de productiviteit van het personeel.
Probleemloze overstap
Omdat de Europese marktleider in self storage reeds bekend was met de colocatie-diensten van Colt, viel de keuze van Bruggeman en zijn team op het carrier-neutrale datacenter van Colt in Roosendaal. De beslissing om naar deze faciliteit te verhuizen was snel genomen. ‘Het datacenter van Colt in Roosendaal voldeed aan alle eisen: de mogelijkheid om de beschikbare ruimte optimaal te gebruiken, en een Colt tier 3+ classificering voor hoge beschikbaarheid, ondersteund met uitstekende beveiligingsniveaus – waaronder ISO 27001-certificering – en de ‘Seven Layers of Security’-aanpak van Colt. Het datacenter in Roosendaal bevindt zich bovendien dichter in de buurt van onze locatie in Nossegem. Dit maakt het mogelijk om de reistijd met 30 procent te reduceren.’
Shurgard en Colt werkten nauw samen om ervoor te zorgen dat het verhuizen van de ict-apparatuur van Rotterdam naar Roosendaal zo snel en soepel mogelijk verliep. Naast het opstellen van een projectplan droeg Colt zorg voor het ontwerp, het testproces en de ondersteuning op locatie in het datacenter in Roosendaal. Door gebruik te maken van best practices en een aanpak die aansloot op de specifieke klantbehoeften, was Colt in staat om vrijwel elk probleem dat zich zou kunnen voordoen tijdens het verwijderen van de apparatuur op de oude locatie en de installatie daarvan in het nieuwe datacenter aan te pakken.
Het verhuizen werd in het weekend gepland om de kans op downtime als gevolg van een storing
in het primaire datacenter te beperken. ‘De projectmanagementvaardigheden van Colt en hun ervaring met het bijstaan van klanten bij de migratie van hun ict-infrastructuur hielpen enorm om de overstap eenvoudig en vlekkeloos te laten verlopen. We zijn verheugd over het feit dat het ons slechts twee dagen kostte om al onze ict-systemen operationeel te krijgen in het nieuwe datacenter’, aldus Bruggeman.
Dankzij de keuze voor de colocatie-diensten van Colt in Roosendaal en Nossegem beschikt Shurgard
nu over een volledig functionele ‘active-active’ datacenteromgeving. Omwille van de behoefte aan
hoge beschikbaarheid worden de applicaties al naar gelang hun bedrijfskriticiteit in real-time of twee keer per dag gerepliceerd. Bruggeman: ‘De ruimtebesparende mogelijkheden van de colocatie-faciliteiten van Colt stelden ons in staat om het aantal racks met 40 procent terug te brengen en jaarlijks meer dan vijftienduizend euro te besparen op datacenterkosten. Hierdoor waren we in staat om het tweede datacenter fors op te waarderen zonder de totale kosten te verhogen. De flexibiliteit van beide datacenters van Colt stelt ons bovendien in staat om op snelle en kostenefficiënte wijze in te springen op onze voortdurend veranderende bedrijfsbehoeften. We kunnen nu ondersteuning bieden voor onze verdere groei en plannen voor desktopvirtualisatie en migratie van meer bedrijfsapplicaties naar de cloud.’
Tastbare zakelijke waarde
De migratie naar het datacenter van Colt volgde op de verlenging van een contract voor de unified communications-diensten waar Shurgard al een aantal jaar gebruik van maakt. Deze omvatten onder meer ip-voice & VoIP Access van Colt, die het bedrijf in staat stellen om het ip-gebaseerde spraakverkeer centraal te beheren, de volledige regie te behouden over de routering van gesprekken in alle Europese landen en waar nodig nieuwe callcenter-technologie te implementeren. De telefoon is nog altijd het belangrijkste verkoopskanaal van het bedrijf. De effectiviteit van het communicatieplatform is daarom cruciaal voor de bedrijfsprestaties van Shurgard.
Colt’s ip vpn- en Lanlink-diensten zorgen voor een optimale connectiviteit tussen de opslagvestigingen en datacenters. Daarmee zijn de medewerkers van de 189 self storage-locaties van Shurgard verzekerd van veilige en snelle toegang tot bedrijfsapplicaties. Toen de geïntegreerde oplossing van Colt voor het eerst werd geïmplementeerd hielp deze Shurgard om zijn serviceniveaus te verbeteren, inkomende gesprekken op efficiënte wijze door te schakelen en het aantal beantwoorde gesprekken met 50 procent te verhogen. Dankzij deze verbetering slaagde Shurgard erin om vijf miljoen euro aan misgelopen jaaromzet terug te winnen. Door de spraakdiensten onder te brengen bij Colt was de self storage-leverancier ook in staat om de telefoonkosten met 30 procent te reduceren.
Het information delivery-platform van Colt speelde een sleutelrol in de it-, communicatie en netwerkstrategie van Shurgard. De leverancier van opslagfaciliteiten kon hierdoor kostenbesparingen realiseren, de verkoopprestaties en serviceniveaus verbeteren en de bedrijfscontinuïteit waarborgen.