Directeuren van Nederlandse bedrijven zijn positiever over de opbrengst van big-dataprojecten dan hun collega's in andere landen. Van de leidinggevenden op c-niveau in Nederland zegt 78 procent zakelijk resultaat te behalen door middel van de inzet van big data. Wereldwijd ligt dat percentage op 56 procent. Daar staat tegenover dat 33 procent van de Nederlandse managers aangeeft dat dit niet heeft geleid tot het ontwikkelen van nieuwe producten en services. Wereldwijd ligt dat percentage op 50 procent. Dat stelt adviesbureau Accenture na internationaal onderzoek onder leidinggevenden in negentien landen.
Paul van der Linden, senior principal digital, data & analytics bij Accenture: ‘Deze resultaten laten zien dat de markt in Nederland op het gebied van big data, product- en serviceontwikkeling nog een grote slag kan slaan. De Nederlandse respondenten bevestigen dat, want 67 procent (versus 58 procent wereldwijd) van hen geeft aan de komende jaren de meeste impact precies op dit punt te verwachten.’
Wereldwijd geeft 60 procent van de directieleden aan dat hun bedrijven een succesvolle implementatie van big data heeft afgerond, terwijl 36 procent zich nog niet met een big data project heeft beziggehouden en dit momenteel ook niet doet. 4 procent werkte momenteel aan een eerste big data project, maar heeft dit nog niet afgerond. Directeuren van bedrijven die op bescheiden schaal of in ruime mate gebruikmaken van big data geven aan dit te doen om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren (94 procent), bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te verkrijgen (90 procent), en om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen (89 procent).
‘Hier toont het onderzoek ook aan dat veel ondernemingen de grote business impact van big data zien. Directeuren bemerkten aanzienlijke, tastbare zakelijke resultaten omdat ze door big data nieuwe inkomstenbronnen aanboorden (56 procent), nieuwe producten en diensten ontwikkelden (50 procent), bestaande klanten wisten te behouden en nieuwe te winnen (47 procent) en de klantervaring verbeterden (51 procent)’, aldus de onderzoekers in een toelichting op de uitkomsten. Volgens de onderzoekers beschouwt 89 procent van de ondervraagden big data als ‘zeer belangrijk’ of ‘uiterst belangrijk’ voor de digitale transformatie van hun bedrijf. 82 procent is het erover eens dat big data een waardevolle bron voor hun bedrijven is.
Impact
Gevraagd waar ze verwachten dat big data in de komende vijf jaar de meeste impact op hun organisatie zal hebben, gaf 63 procent van de directeuren ‘de relatie met klanten’ aan. ‘Productontwikkeling’ werd door 58 procent genoemd en 56 procent noemde ‘operatie’.
De directeuren lieten ook weten dat ze bij het implementeren van big data in hun organisatie tegen de volgende uitdagingen liepen: veiligheid (de grootste uitdaging, genoemd door 51 procent); budget (47 procent); gebrek aan de bekwaamheid om big data te implementeren (41 procent) evenals het duurzaam implementeren en analyseren van big data (37 procent); Verder werd genoemd integratie in bestaande systemen (35 procent).
Verschil in benaderingen
Het onderzoek toont verder aan dat grote bedrijven met een jaaromzet van meer dan tien miljard dollar big data anders benaderen dan kleine bedrijven met een lagere jaaromzet dan vijfhonderd miljoen dollar. 67 procent van de directeuren van grote bedrijven zien big data als buitengewoon belangrijk, slechts 43 procent van de ondervraagden van kleinere bedrijven onderstreept dat.
Accenture: ‘Directeuren van grote bedrijven tonen een bredere perceptie van wat big data inhoudt ten opzichte van ondervraagden van kleinere bedrijven. Ze maken meer gebruik van databronnen in hun werk met big data, zoals gegevens van sociale netwerken (54 procent tegenover 29 procent), visualiseringsgegevens (50 procent tegenover 29 procent) en ongestructureerde data (49 procent tegenover 36 procent).
Er zijn leugens, vuige leugens en statistieken.
Dit onderzoek toont wellicht ook aan dat er in Nederland minder mensen met de Big Data hype mee gaan en degenen die er wel aan beginnen dit ook veel bewuster doen.