Ict-onderzoeksbureau Yorizon en adviesbureau Silverside zijn een samenwerking aangegaan op het gebied van ict-klanttevredenheidsmetingen. Voor het in kaart brengen van de tevredenheid van eindgebruikers bij zijn klanten gaat Silverside de IT-Happiness Benchmark van Yorizon als zelfstandige dienst aanbieden. Zo kan Silverside het effect van de eigen dienstverlening beter meetbaar maken.
Het idee voor de samenwerking tussen beide bedrijven ontstond vorig jaar op de Zomerborrel die vaktitel Computable had georganiseerd. Silverside en Yorizon voeren dit jaar als proef een spiegelonderzoek onder de deelnemende organisaties van de User Adoption Strategies-workshop met internationale goeroe Michael Sampson. Dit bevalt dusdanig waartoe beide organisaties besloten een strategische samenwerking aan te gaan om te komen tot een hogere gebruikerstevredenheid in de ict. De IT-Happiness Benchmark wordt onderdeel van Silverside’s 3G Implementatiemethodiek.
Technologie-adoptiecurve
‘Met de IT-Happiness Benchmark hebben we een instrument in handen om de belangrijkste indicator voor ict-afdelingen betrouwbaar te meten’, zegt Roland Driesen, directeur Research & Development bij Silverside. ‘Dit is het gevoel bij eindgebruikers rondom ict in hun organisatie en daarbij specifiek het laatste implementatieproject. Onze 3G Implementatiemethodiek is gebaseerd op de technologie-adoptiecurve waarbij je 84 procent van de gebruikers positief kan stimuleren en enkel de laatste 16 procent moet forceren om een verandering te omarmen. Dit kunnen we nu meten en rapporteren.’
‘Yorizon heeft met de IT-Happiness Benchmark de strategie om per branche en per type dienst op zoek te gaan naar de beste partner die onze IT-Happiness Benchmark-filosofie omarmt en daartoe opneemt in zijn dienstenaanbod’, zegt directeur Wouter van den Bosch. ‘Yorizon gaat onze meting inzetten om hun eindgebruikertevredenheid te peilen en past deze toe op hun adoptiemodel. Daarmee wordt de IT-Happiness Benchmark één van de drie strategische peilers van Silverside.’