ING Bank Nederland koppelt stembediening aan zijn app voor mobiel bankieren. De oplossing is gebaseerd op spraakherkenningssoftware Nuance. Gebruikers kunnen met hun stem verschillende delen van de app bedienen. In een volgende fase wordt de toepassing doorontwikkeld voor de authenticatie van betalingen. De bank ziet de menselijke stem als een belangrijk alternatief voor beveiliging via biometrische kenmerken zoals de vinger-afdruk en de iris-scan en een aanvulling van de touch-screen.
ING is naar eigen zeggen de eerste Europese bank die spraakherkenning toevoegt aan zijn applicatie voor mobiel bankieren. De bank heeft de nieuwe toepassing Inge gedoopt. De ontwikkeling duurde vijf kwartalen. Voor de live-gang is het gebruik van de toepassing uitgebreid getest door eigen personeel.
De dienst is beschikbaar voor Android 2.3 en iOS 6. ING introduceert de nieuwe dienst in twee fases. In de eerste fase, vanaf half september 2014, kunnen klanten handsfree bankieren door met hun stem saldo op te vragen of een betaalopdracht te geven. Inloggen en autoriseren van betalingen gebeurt nog met de pincode. Autorisatie en inloggen middels stemherkenning, de tweede fase, zal naar verwachting later dit jaar geïntroduceerd worden.
Beveiliging
De toepassing voor handfree bankieren via stemherkenning is extern getest op verschillende aanvalsscenario’s. Volgens de bank zit de beveiliging vooral in de combinatie van beveiligingslagen. De toepassing is gekoppeld aan een apparaat, app en pincode. De klant die de dienst wil gebruiken voor het autoriseren van banktaken spreekt de tekst ‘luister naar mijn stem en je weer wie ik ben’, in. Aan de hand van dat unieke stemprofiel kan hij op termijn zijn bankzaken autoriseren. In de eerste fase gaat het dus alleen voor stembediening en moet in die laatste stap een pincode worden ingevoerd.
ING nodigt een selecte groep klanten, in de vorm van een testgroep, uit om alvast aan de slag te gaan met stemherkenning. De feedback van deze klanten wordt gebruikt om het product verder te verbeteren voordat de introductie van stemherkenning voor alle klanten plaatsvindt.
ING
Volgens ING komt de roep om stemherkenning uit feedback van klanten. Tijdens de introductie van de dienst Inge zei ING-directeur internet en mobiel, Max Mouwen, dat de maatschappelijk acceptatie van dergelijke biometrische kenmerken groeit. Als voorbeeld noemde hij de iris-scan en de vingerafdruk.
De bank gaat voor de toekomst onder andere kijken naar Siri integratie, toepassingen voor visueel gehandicapten en koppelingen met betaaldiensten als iDeal.
ING startte bijna drie jaar geleden met mobiel bankieren. Inmiddels maken 1,9 miljoen klanten gebruik van de ING Mobiel Bankieren App. Ook neemt de intensiteit van het gebruik toe. Gemiddeld loggen klanten zes keer per week in.
Absurd dat ING geld in dit soort gimmicks steekt terwijl ze nog steeds niet in staat zijn hun hoofdplatform (Internet Bankieren) stabiel te krijgen. Van alle banken ligt de website van ING veruit het meeste plat. Eerst investeren in het oplossen van dat soort problemen, in plaats van weer een (verstorende) variabele toe te voegen.
Komen al die ING-ICT’ers bij de SVB vandaan of zo?
@jdevries Ik zeg Scrum, Agile, DevOps, Continous Delivery! De vlug vlug snel snel live met die handel automatisering, maar opvallend dat er zoveel meer storingen zijn. Je zou zeggen betrouwbaarheid en 24/7 beschikbaarheid hebben prioriteit 1. Ook hier, misschien is het proces belangrijker geworden dan de inhoud.
Ik heb toch wel enigszins twijfels bij de veiligheid van stemherkenning. Bovendien heb ik inderdaad ook al gehoord dat er vaak problemen zijn met internetbankieren van ING (ik zit zelf bij een andere bank) en lijkt het me inderdaad prioriteit hebben dat dat allemaal goed loopt. Ook vraag ik me af waarom stemherkenning en niet bijvoorbeeld de vingerdruk als autorisatie.