Apple heeft een eigen mobiele betaaldienst genaamd Apple Pay gelanceerd, waarmee iPhones geschikt worden gemaakt voor het afhandelen van betalingen. De iPhone wordt daarvoor uitgerust met een NFC-chip voor zogeheten near field communication (contactloos communiceren, red.). Die chip maakt het mogelijk betalingen te verrichten door een iPhone dichtbij een sensor te houden. Een betaling bevestigen doe je door je vingerafdruk te laten inlezen via Touch-ID.
Apple werkt voor zijn betalingen samen met de grote creditcardmaatschappijen en een reeks Amerikaanse banken en vooralsnog alleen voor de Amerikaanse markt. Of en zo ja, wanneer de betaaldienst naar Europa komt, is niet bekend. Het contactloos betalen is onder meer al mogelijk bij de fastfoodrestaurants van McDonald’s en Subway, bij winkelketen Target en bij Nike en Disney. Ook de internetdienstverleners Groupon en Uber zijn al gestrikt.
Geen verrassing
‘De lang verwachte toetreding van Apple tot de betaalmarkt markeert een mijlpaal in betalingen, ongeacht wat deze dienst uiteindelijk gaat opleveren’, meent Gilles Ubaghs, senior analyst, financial services technology bij Ovum. ‘Dat Apple deze stap maakt is geen verrassing, maar de nieuwe Pay-dienst volgt wel een meer traditioneel model waarin de beveiliging gericht is op het apparaat en clouddiensten worden vermeden.’
Toch zal Apple Pay volgens hem een grote impact hebben op de mobiele betalingsmarkt. ‘Het wordt mogelijk om met snelle mobiele betalingen direct uit te loggen door middel van TouchID, waardoor gebruikers met minder haperingen te maken krijgen in het transactieproces. De beslissing om een Apple Pay-api aan ontwikkelaars beschikbaar te stellen, zorgt waarschijnlijk voor de belangrijkste revolutie. Hierdoor kunnen namelijk derde partijen betaaldiensten gaan aanbieden rondom Apple Pay. Door zijn dienst te openen legt Apple de basis voor een breder ecosysteem in de betalingsmarkt.’
iPhone 6 en Apple Watch
Naast Apple Pay heeft het bedrijf ook, zoals werd verwacht, de nieuwe iPhone 6 en Apple Watch aangekondigd. De iPhone 6 komt in twee modellen, inclusief Plus-versie. De ene heeft een schermdiagonaal van 4,7 inch, de andere van 5,5 inch. Apple’s slimme horloge blijkt niet de iWatch te heten, maar wel de Apple Watch. Het gadget komt begin volgend jaar beschikbaar in twee formaten en drie behuizingen en wordt voorzien van een hele rits verschillende bandjes.
I.s.m. Datanews
Het lijkt heel innovatief en dat is het ook maar maakt gebruik van oude structuren. Alleen kan je je afvragen of Apple wel de strategisch juiste keuze maakt om haar gesloten platform aan te wenden voor financiële transacties. Apple werkt ook samen met de twee grote creditcard maatschappijen die feitelijk een duopolie hebben en vraagt ook nog eens per transactie een vergoeding.
Het zou juist innovatiever zijn dat Apple en andere partners er niet tussen gingen zitten maar de transactie juist via zo min mogelijk schakelpunten uitgevoerd werd. Op dat punt is een voorziening als cryptocurrency juist weer technisch en logistiek sterker.
Nog makkelijker “Maccen”, nog meer Obeez!