Ziekenhuis St. Jansdal heeft een punt gezet achter de uitrol van het ziekenhuisinformatiesysteem (zis) Lorenzo van CSC-iSoft. St. Jansdal gold in Nederland jarenlang als pioniersklant voor dit nieuwe softwareplatform, maar ziet er geen heil meer in na blijvende teleurstellende ervaringen. Het ziekenhuis uit Harderwijk gaat in zee met Epic voor een geïntegreerd zis/elektronisch patiëntendossier (epd). Voor CSC-iSoft – officieel CSC Healthcare Benelux – betekent de stopzetting een verdere verzwakking van zijn positie in de Nederlandse zis/epd-markt.
In 2010 sloot St. Jansdal nog een nieuw driejarig contract voor de verdere uitrol van Lorenzo bij het ziekenhuis. De overeenkomst had een waarde van 4,5 miljoen euro. Uit de afgelopen jaarverslagen van het ziekenhuis blijkt dat de uitrol niet succesvol kon worden afgerond. Het lukte iSoft niet om zijn oude systemen bij het ziekenhuis te vervangen door het Lorenzo-platform. De directie schrijft in het jaarverslag 2012 dat de uitvoering van de vernieuwing en uitbreiding van het zis ‘nog steeds te langzaam, verloopt’. Hoewel een deel ervan in de loop der jaren wel is ingevoerd, zoals het digitaal verpleegkundig dossier, het patiëntenportaal en het elektronisch aanvragen radiodiagnostiek, besluit de directie in april 2013 ermee te stoppen.
Na een nieuw selectietraject is het ziekenhuis met het Amerikaanse Epic in zee gegaan voor een geheel nieuw geïntegreerd zis/epd, al zegt een woordvoerster dat de aanbesteding nog niet is afgerond. Afgelopen maart trok St. Jansdal Ton Hafkamp (ex-directeur Pinkroccade Healthcare) aan als manager ICT. Hij zal de Epic-aanschaf en -implementatie begeleiden.
Volgens de zegsvrouw is er geen sprake van het indienen van een schadeclaim door het ziekenhuis bij iSoft. St Jansdal wil ook niet aangeven hoe groot de schadepost is die het ziekenhuis heeft geleden door het stopzetten van het Lorenzo-programma. ‘Wij doen geen uitlatingen over de omvang van individuele contracten. Het St. Jansdal heeft al jaren een contract met CSC-iSoft en heeft daarbinnen afspraken gemaakt over de Lorenzo-productlijn. Wij herkennen ons niet in uw suggesties rondom schade en claims.’
Imagoschade
De looptijd van het huidige contract met CSC-iSoft is inmiddels tot eind 2016. Dan is het hoogstwaarschijnlijke einde oefening voor het bedrijf bij St. Jansdal. Het stopzetten van de Lorenzo-uitrol bij de Harderwijkse zorginstelling is een nieuwe klap voor het softwarebedrijf. Het marktaandeel op de epd/zis-markt wordt steeds kleiner; bij alle ziekenhuizen die nu nog klant zijn van CSC-iSoft, loopt een selectietraject of gaat er één van start. CSC nam het noodlijdende iSoft medio 2011 over. Toen al klaagden ziekenhuizen over de trage modernisering van de software.
Door het wegvallen van St. Jansdal ontstaat er bovendien aanzienlijke imagoschade voor het bedrijf. Het ziekenhuis gold jarenlang als de referentie dat CSC-iSoft wel in staat was om het vernieuwde Lorenzo-platform in Nederland te installeren. De woordvoerder van de zorgautomatiseerder uit Leiden laat weten geen commentaar te hebben.
“De woordvoerder van de zorgautomatiseerder uit Leiden laat weten geen commentaar te hebben.”
Wie is deze woordvoerder? Iemand van de verkoopafdeling of van de directie. De weigering commentaar te geven lijkt me niet te passen bij bonafide organisaties.
En wederom pist de zorg miljoenen weg omdat ze nergens verstand van hebben…Komt wel weer terug uit de zak van verpleegkundingen en de belasting-zorgpremiebetaler.
@ R. Hoogewoonink,
Deze opmerking, de “zorg pist miljoenen weg”, snap ik niet helemaal.
In dit geval is het zelfs toe te juichen dat er EINDELIJK een zorginstelling durft te erkennen dat een leverancier een wanprestatie levert. Is er niet een spreekwoord “Beter ten halve gekeerd dan….”
4.5 miljoen euro betaald voor niet functionerende code. Over een kat in de zak gesproken.
Het epd, kan volgens mij de laatste 5 jaar beter beschreven worden als Eindeloos Plukken Dossier. Alle softwarehuizen roepen dat ze het kunnen leveren. Blijkbaar is niemand in staat het ook daadwerkelijk te doen. ze kunnen echter wel belachelijk vette facturen schrijven.
Misschien is het wel eens een onderzoekje waard om uit te rekenen hoeveel in de afgelopen 5 jaar is uitgegeven door alle verschillende zorginstellingen aan het epd. 50 miljoen? 100 miljoen?
De weigering om commentaar te leveren komt waarschijnlijk vanuit de juridische afdeling. Er is meerdere malen door iSoft aangegeven dat ze een goed werkend systeem in het St Jansdal hadden. Recentelijk bij onze aanbesteding was als eis gesteld dat er een bewezen oplossing in NL is. Ik lees uit dit stuk dat dit niet helemaal de waarheid was. Interessant is trouwens ook dat iSoft Duitsland verkocht is, welke producten voert iSoft nog?
Laten we eens kijken wat er gebeurt op de EPD-markt. Wij zijn ook niet echt tevreden met de overname van de healthcare-tak van Siemens door Cerner. De beloofde flexibiliteit van Soarian of hoe het product nu uiteindelijk gaat heten zou wel eens tegen kunnen vallen. Niemand weet of de Amerikanen nog wel willen investeren in een product specifiek voor de NL-markt.