Jongeren die hun ziel en zaligheid op internet plaatsen, doen dat niet omdat privacy voor hun generatie een gepasseerd station is. Hun schijnbaar roekeloze omgang met privégegevens op internet past bij hun ontwikkelingsfase en is vermoedelijk van voorbijgaande aard. Het zou kunnen betekenen dat de 'Facebook-generatie' zoals deze groep vaak wordt voorgesteld, helemaal niet bestaat. Dat stelt promovendus Wouter Steijn. Hij promoveerde aan de universiteit van Tilburg (Tilburg Institute for Law, Technology and Society) TILT.
Voor het proefschrift met de titel: ‘Developing a Sense of Privacy: An investigation of privacy and the difference between young and old in the context of social network sites’ legde de onderzoeker 720 Nederlandse internetgebruikers van 12 tot 87 jaar vragenlijsten voor over hun gedrag op social media. Uit hun antwoorden blijkt, dat dit gedrag vooral wordt ingegeven door de behoeften die horen bij hun ontwikkelingsfase. ‘Adolescenten zijn vooral bezig met vrienden maken en het vormgeven van hun identiteit’, legt Steijn uit. ‘Ouderen hebben die behoefte minder; zij zijn meer bezig met de controle die zij hebben over hun data.’
Het verschil in omgang met social media tussen jongeren en ouderen wordt vaak verklaard als generatieverschil: jongeren die opgroeien met internet en social media, de ‘Facebook-generatie’, houden er nu eenmaal andere waarden op na. Steijn vindt die suggestie niet alleen misleidend, maar ook riskant.
‘De onderliggende gedachte is dat de ontspannen houding van jongeren ten aanzien van privacy hoort bij hun generatie en dus niet meer verandert. Door dat idee kunnen wetgevers en aanbieders van social media gaan denken dat privacy ook niet langer beschermd hoeft te worden. Zodat er op een gegeven moment geen keuze voor privacy meer mogelijk is.’
De onderzoeker verwacht dat naarmate jongeren ouder worden, hun privacy-behoefte zich eveneens zal ontwikkelen. Het is daarom belangrijk om ook vanuit een technologisch en juridisch oogpunt te bouwen aan een maatschappij waarin die privacy nog te behalen is.
‘Faceboek-generatie bestaat niet’
Steijn stelt dat voor verdere onderbouwing van zijn idee langduriger onderzoek nodig is. Social media zijn nu eenmaal een recent verschijnsel en de manier waarop mensen ermee omgaan, is nog in ontwikkeling. ‘Het belangrijkste punt van mijn onderzoek is dat de Facebook-generatie misschien wel helemaal niet bestaat’, zegt Steijn. ‘Het zijn gewoon jongeren die toegang hebben tot Facebook en daar datgene doen, wat de voorgaande generatie op het schoolplein deed.’
Meer onderzoek is op zijn plaats want het fenomeen heeft een aantal uiterst negatieve bijwerkingen. De resultaten van de manipulatieve mogelijkheden zien we dagelijks op tv, de ukraine-krisis.
Hoe de “Maidan” onstaan is moet hier niet verder uitgelegd en dat FB speelt met het manipulieren was ook al in de nieuwsberichten.
720 Deelnemers is wat weinig maar een reden voor verder onderzoek.
U zult het vast wel in de media meegekregen hebben dat de waarde van FB geschat zou worden op 200 miljard. Is dat gebakken lucht of zijn de ‘zieleroeselen’ van meer dan een miljard mensen dit waard?
Wist u ook dat FB mede opgericht is met gelden van een investeringsfonds InQtel waar de CIA achter zit? Daar is Big Data blijkbaar een realiteit en datamining de normale gang van zaken. Dat verklaard ook de sociale experimenten van FB om haar leden te beïnvloeden.