Een tekort aan gekwalificeerd personeel vormt de belangrijkste belemmering voor groei van de Nederlandse cloud- en hostingsector. Dat stelt de helft van de afgevaardigden van Nederlandse hosting- en cloud-dienstverleners na onderzoek in opdracht van stichting DHPA (samenwerkingsverbond van 32 hosting- en cloud-providers) en brancheorganisatie ISP Connect (belangenorganisatie voor ruim tachtig service-providers). Opleidingen sluiten niet aan bij de grote vraag naar technisch experts.
Michiel Steltman, directeur van DHPA. ‘De uitstroom van opleidingen bestaat nu vooral uit business en informatie-analisten, projectmanagers en ITIL-professionals die gericht zijn op klassieke kantoorautomatisering. Wij zijn juist op zoek naar mensen met diepgravende technische kennis, zoals netwerk-engineers, virtualisatie-specialisten en mensen die grote netwerkomgevingen en cloud-platformen technisch kunnen beheren.’
Simon Besteman, directeur van ISP Connect: ‘Naast andere initiatieven op het gebied van instroom en kwaliteitsborging zijn we in 2014 begonnen met het opzetten van een eigen opleiding voor de hostingsector. Hiermee geven wij gehoor aan de grootste zorgen van de ondervraagden.’ Volgens Steltman moet de zogenoemde cloud-universiteit op 1 januari 2015 van start gaan en de eerste tientallen cursisten gaan opleiden.
De belangenorganisaties benadrukken dat de hostingsector één van de weinige sectoren in Nederland is die ondanks economische tegenwind en de toenemende activiteit van de internationale cloud aanbieders onverminderd blijft groeien. ‘De meerderheid van de onderzochte bedrijven rapporteert groei, de helft groeit zelfs met meer dan 10 procent.’
Volgens de ondervraagden zet de trend van schaalvergroting zich door. 40 procent van de bedrijven heeft in de afgelopen jaren overnames gedaan. ‘Hiermee stijgt ook de vraag naar gekwalificeerd personeel. En juist het personeel is een reden voor zorgen. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan dat het tekort aan gekwalificeerd personeel een belangrijke belemmering voor groei is, schrijven de organisaties in een toelichting.
Security als dienst
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat de belangrijkste omzetgeneratoren in 2014 gelijk zijn aan die van 2011. De meestgenoemde activiteiten zijn shared hosting, managed hosting, IaaS en dedicated hosting. ‘Relatief nieuw is security als dienst, maar ondanks de toename aan dreigingen genereert deze discipline nog weinig omzet. Voor de toekomst wordt de meeste groei verwacht in managed hosting’, lichten de belangenorganisaties toe.
Volgens DHPA en ISP Connect neemt het belang van carrier-neutrale datacenters toe. 40 procent van de hosters heeft zijn datacenter-infrastructuur niet in eigen beheer. Een vijfde van de hosters heeft duizend of meer fysieke servers. De virtualisatiegraad van die fysieke servers ligt boven de 60 procent. Hosters met meer servers in beheer hosten meer virtuele machines per fysieke server.
Vraag naar certificering
De vraag naar certificering groeit volgens de organisaties fors. In 2012 vond 27 procent van de ondervraagden degelijke certificeringen belangrijk, in 2014 steeg dit percentage naar 89 procent. ‘Hiermee wordt de behoefte naar een betrouwbaar kwaliteitskeurmerk binnen de sector onderstreept. Op dit moment bestaat een dergelijk keurmerk niet. Dit bemoeilijkt het vergelijken van veiligheid en kwaliteit tussen providers. We zijn ons als sector bewust van deze behoefte. We participeren daarom in verschillende initiatieven die een fundamentele verbetering beogen van kwaliteitsborging in de complexe online leveringsketens’, aldus Steltman.
DHPA onderzoekt jaarlijks de ontwikkelingen in de Nederlandse cloud- en hostingsector. Voor deze vierde editie hebben de DHPA en branchevereniging ISPConnect de krachten gebundeld. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Metisfiles.
“Opleidingen sluiten niet aan bij de grote vraag naar technisch experts”
Je kunt een opleiding niet verwijten dat die niet opleidt voor iets dat nog nauwelijks bestond toen je er aan begon. Clouds zijn nu hot, 4 jaar geleden moest je het publiek nog uitleggen wat het eigenlijk was.
Bedrijven zouden de hand in eigen boezem moeten steken en mensen beter moeten nascholen en bijspijkeren terwijl ze in dienst zijn. Je kunt mensen nu niet opleiden voor technologie die pas over 25 jaar wordt uitgevonden. Wat dat betreft geldt zeker in de ICT: Permanente Educatie!
Daar gaan we weer…
Duizenden gekwalificeerde ICT specialisten zitten werkloos thuis.
Hun enige diskwalificatie … leeftijd…
Mischien moet een betrouwbaarheidskeurmerk eens gebaseerd worden in daadwerkelijke prestaties van een organisatie en het daar bij aangesloten personeel, ipv van niets zeggende certificaten die vandaag de standaard vormen.
Ik geef cloud computing trainingen, nu zijn die trainingen maar een klein deel van mijn omzet. Er zijn niet veel cloud computing trainingen bij collega’s. De grote vraag naar cloud computing specialisten lijkt mij dus erg onwaarschijnlijk als oorzaak van remming op groei.
De meeste aanvragen die ik krijg zijn op het vlak van cloud computing adoptie of bedrijven die graag wat meer “as a service” willen leveren.
De ict heeft net als andere sectoren altijd behoefte aan goede goedkope werkkrachten.
Geldt ook voor de transport sector en de bouwwereld en de kassenteelt. Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs Portugese wegenbouwers in maastricht. De grote verbouwing bij station urecht centraal is de voertaal ook duits en engels ook daar is er haast geen nederlandse werknemer meer te bekennen.
Er volgens mij genoeg nederlads aanbod maar blijkbaar wil de werkgever die mensen niet.
“De uitstroom van opleidingen bestaat nu vooral uit business en informatie-analisten, projectmanagers en ITIL-professionals”. Voor deze functies is de cloud geen probleem: Verander de vierkantjes in je powerpoint presentatie door wolkjes. Het gebrek aan kwaliteit van de uitstroom van opleidingen zal niet snel verbeteren. Het hoger onderwijs in het algemeen, en informatica onderwijs in het bijzonder hebban al zo’n 25 jaar te maken met voortschrijdende (zoals E.W. Dijkstra het uitdrukte) infantilisering.
Je zou ook wel gek zijn om iets met meer technische inhoud te gaan studeren. Dat vergt meer mentale inspanning, en resulteert later in een lager salaris.
@Pascal … dat zie je helemaal verkeerd:
‘De uitstroom van opleidingen bestaat nu vooral uit business en informatie-analisten, projectmanagers en ITIL-professionals die gericht zijn op klassieke kantoorautomatisering.
Jou kennende zijn dit toch geen techneuten, of wel?
(waarin je overigens niet de enige bent hoor 🙂 )
En als we het concreet maken. Wat verwachten de bedrijven “in de cloud” dan als kennis hebben van? Moet je dan alles weten van Azure, C2 en dat soort producten. Of alles van IT-Infrastructuur? Of van applicaties. Laten we nu wel wezen het enige dat de “cloud” iets anders maakt dan een groot computercentrum van een financial is die laag erboven, zodat je iets als IaS, SaaS etc.. gemakkelijk kunt aanbieden.
Virtualisatie bij een Cloudpartij gaat op dezelfde manier als in dat grote computercentrum van die financial. Dan heb je dus kennis van VMWare etc.. nodig.
Als ik het zo beschouw, is het enige verschil tussen “Cloud” en wat er al was (bij grotere computercentra) die laag er boven op (Azure, C2, etc….). Ik denk dat ik graag een training volg voor dat deel. Maar ik ben bang dat veel werkgevers naar of goedkope krachten? Wat ze daar dan mee moeten is mij een raadsel. Of ze weten niet wat ze willen?
Pascal grijnst naar Pascal 😉
Schuld van de bedrijven zelf, je kunt iedere aap kunstjes leren dus ook opleiden.
Maar bedrijven willen het liefst ZZPérs of free-lancers tegen een uurtarief gelijk aan bijstands niveau.
Personeel krijgen is geen punt, houden is een veel groter probleem, maar ja als de liefde altijd maar weer van 1 kant moet komen.
Henri, het artikel gaat over een tekort aan hosting specialisten, dus de aanbodzijde. Volgens mij richt jij je vooral op de vraag.
Ik begreep nu net dat Cloud je juist onafhankelijk maakt van techneuten. Je neemt de techniek als een service af en garandeert (nou ja, zoiets dan, een dikke vent die veel van computers weet, ging in ieder geval rennen en er volgt binnen paar uur een mailtje dat iets ergens in behandeling is) de service met een SLA. Kennelijk moet het ergens toch technisch implemented en beheerd worden. En ICT-ers die daar goed in zijn kan men weer niet vinden, want die zijn omgeschoold naar functioneel beheerder, zoals ik hier op computable vaak lees. Misschien kunnen milleniumers dat, want daar is Cloud met de paplepel ingegoten ofzoiets. Hoe dan ook, dit keer kan niet de dikke stink-autitst-ICT-er die zijn baantje probeert de behouden, de schuld krijgen.