Het stoppen van het mislukte multiregelingensysteem (mrs) levert de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een strop op van 43,7 miljoen euro. Afgelopen mei lagen de kosten nog op 32,3 miljoen, maar door de beëindiging groeit de kostenpost door afschrijvingen op de balans tot 43,7 miljoen. Hergebruik van delen zou de schadepost nog kunnen beperken. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) zegt naar aanleiding van het debacle het contract met bouwer Capgemini op. In de komende maanden volgt de financiële afwikkeling ervan. Of dit betekent dat er ook een schadeclaim bij de automatiseerder wordt ingediend, kan een woordvoerster van de uitvoeringsinstantie nog niet zeggen.
De SVB schrijft middels een brief aan de Tweede Kamer dat het met de ontwikkeling van het Multiregelingensysteem (mrs) is gestopt, naar aanleiding van een tussenrapportage van twee externe deskundigen. Dat zijn Johan Hakkenberg, deskundige op het gebied van ict-implementaties bij de overheid, en Lieneke Sneller, hoogleraar toegevoegde waarde it bij Nyenrode Business University. Hieruit blijkt dat zij het ongewijzigd doorgaan van het mrs als ‘zeer problematisch’ inschatten. Deze twee deskundigen hebben op verzoek van Jette Kleinsma, de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de status van het mrs in kaart gebracht.
Het Multi-regelingen-systeem (mrs) maakt deel uit van het SVB Tien-veranderprogramma. De totale kosten bedragen 121,8 miljoen euro. Dit bestaat uit het nu gestaakte herontwerp MRS/BR2 Kindregelingen (43,7 miljoen euro), een deel organisatorische kosten en het wel in productie genomen Multi-regelingen-systeem rond vrijwillig verzekerden (44,9 miljoen euro) én een algemeen deel ict-kosten voor de versterking van de ict-infrastructuur en Oracle-softwarelicenties (33,2 miljoen euro). De woordvoerster van de SVB kon nog niet aangeven of en hoeveel er van deze laatste post ook nog in de boeken moet worden afgeschreven. Het programma heeft tot op heden wel 158 miljoen euro aan besparingen opgeleverd en zal jaarlijks structureel dertig miljoen euro opleveren, beweert de Sociale Verzekeringsbank.
Hergebruik
Als vervolg op het stopzetten van het mrs zegt de SVB de huidige ict-infrastructuur verder te willen versterken. Daarmee moet de dienstverlening voor tenminste vijf jaar worden gewaarborgd. De huidige systemen, waarmee de SVB de betalingen uitvoert, zoals aow en kinderbijslag, stammen uit de jaren tachtig. Hoe deze kunnen worden versterkt zodat ze een langere levensduur krijgen, weet de woordvoerster nog niet. Wel stelt ze dat de verzekeringsbank zal bekijken welke onderdelen van het Multiregelingensysteem nog voor hergebruik in aanmerking kunnen komen.
Het mrs vormde het sluitstuk van het veranderprogramma SVB Tien. Kern daarvan is dat de SVB-medewerker de clïenten integraal (over meerdere regelingen) van dienst kan zijn. De ontwikkeling van het mrs stuitte echter op problemen. Ook is de omgeving van de SVB sinds de start van SVB Tien in 2006 sterk veranderd door bezuinigingen, wetswijzigingen en mondiger geworden burgers die om een betere dienstverlening vragen, waardoor de ict-vraag complexer werd.
Veranderprogramma SVB Tien
Het veranderprogramma SVB Tien is gestart in 2005. Toen de geplande invoering van het systeem in november 2013 niet door kon gaan is aan KPMG de opdracht gegeven een analyse naar de kwaliteit van het systeem te maken. Mede naar aanleiding van deze analyse heeft staatssecretaris Klijnsma de Auditdienst Rijk in maart 2014 gevraagd advies uit te brengen over het verloop en de implementatie van het multiregelingensysteem.
Op basis van dit advies hebben de bewindsvrouw en de raad van bestuur van de SVB in juni twee externe deskundigen gevraagd om een extra onderzoek te doen. Uit een nu opgeleverde tussenrapportage van de twee externe deskundigen blijkt dat het beoogde mrs zo complex en omvangrijk is, dat ze afraden hier ongewijzigd mee door te gaan. Verder adviseren zij de contractuele relatie met de implementatiepartner Capgemini te beëindigen en geven zij de SVB het advies om zich te heroriënteren op de dienstverlening. Een van de eerste maatregelen is het aanstellen van een chief information officer (cio).
Ik weet niet wat de intentie is van dit soort berichtgeving maar achteraf zeuren over de code is zoiets als klagen dat je zwanger bent omdat je niet goed opgelet hebt. Eerder constateerde een onderzoek aangaande falende ICT projecten bij de overheid dat de ambities bij bestuurders groter zijn dan het imago waardoor bijsturing altijd te laat gedaan wordt, meestal pas als de wal het schip keert. Dit is dan ook spijkers op laag water zoeken want als er iets niet klopt is het volgens mij eerder de boekhouding.