Na een groot deel van de ict te hebben uitbesteed, blijkt uitgeefconcern Sanoma ook de financiële administratie de deur uit te hebben gedaan. Het Finse concern heeft daarvoor een contract gesloten met Genpact, een Indiase specialist in business process outsourcing (bpo). Volgens Sanoma zijn er door het bpo-contract minder mensen ontslagen op de administratieve afdeling: vijftig in plaats van het beoogde aantal van 65 medewerkers. Van de vijftig werkten er dertig man in Finland en twintig in Nederland.
Door de uitbesteding verwacht het moeizaam draaiende Sanoma verder op de kosten te kunnen besparen en flexibel te kunnen omgaan met de financiële administratie. Dat geldt overigens niet voor de relaties van het bedrijf: wie in Nederland voortaan een factuur wil indienen bij Sanoma wordt verplicht dat in de Engelse voertaal te doen. Anders wordt de rekening niet verwerkt, laat staan betaald.
Eerder maakte de uitgeverij, dat fors aan het reorganiseren is, al bekend het merendeel van haar ict-taken te outsourcen. Daarvoor is afgelopen juni een overeenkomst getekend met het eveneens Indiase Wipro.
In Nederland is Genpact al een aantal jaren actief, met name na de overname in 2012 van Accounting Plaza, het toenmalige shared service center van Ahold. Het oud-onderdeel van General Electric heeft de ambitie om naast de bpo-dienstverlening flink te groeien met zijn ict-portfolio. Genpact zoekt in dit kader in Nederland naar tientallen ervaren ict’ers. De Nederlandse ict-sector wordt gezien als springplank voor de markt in continentaal Europa.