Genpact is een wereldwijde dienstverlener op het gebied van business process management (bpo) en it-vraagstukken. Het bedrijf rekruteerde vorig jaar in India twintigduizend man. In Nederland zoekt het tientallen ervaren ict-specialisten in erp, business analytics en big data. Dat blijkt een lastiger opgave dan werving in India. Het bedrijf, dat in 2017 zijn omzet van 2,1 miljard dollar wil hebben verdubbeld, profileert zich daarom hier nadrukkelijk als specialist in het dichten van de kloof tussen de business en ict.
Volgens Mohan Rajkarne, vice-president verkoop Benelux, heeft Genpact volop ambities om verder te groeien in Europa en in Nederland in het bijzonder en zoekt het bedrijf daarom naar talentvolle en ervaren mensen. Dit jaar wil het bedrijf zo’n vijftig aantrekken, maar Rajkarne erkent dat Genpact bij de werving daarvan twee problemen heeft: de naamsbekendheid en het bpo-imago. ‘Wij doen veel meer dan alleen het overnemen van administraties. Bij Genpact hebben wij ook diepgaande kennis van de administratieve bedrijfsprocessen en ondersteunende softwarepakketten. We verwerken niet alleen facturen, maar we sluiten ook de boeken af, regelen het inkoop- en voorraadbeheer, doen aan business analytics en bemensen de it-helpdesk.’
Ict-kennis
Genpact staat bekend om het overnemen van financiële en personeelsadministraties van grote bedrijven. Zo nam het Indiase concern in april 2012 Accounting Plaza over, het administratiekantoor van Ahold in Wormer. De overname betekende voor Genpact het voorzien van een lacune (de detailhandel) op de markt. Daarnaast werkt Genpact met name voor multinationals, zoals in Nederland Heineken en DSM, en partijen uit het nutswezen, de farmacie en de financiële sector. Recent nam het de administratie van uitgeverij Sanoma over.
Voor het uitvoeren van de bpo-contracten is echter gespecialiseerde ict-kennis nodig. Het overgenomen Accounting Plaza bijvoorbeeld, waar zo’n 650 man werkten (deels in servicecentra in Polen en Tsjechië), is sterk in Oracle’s Peoplesoft. Ahold behoort internationaal tot de grotere Peoplesoft-gebruikers en Accounting Plaza bediende met deze expertise ook andere winkelketens. Maar ook een bank als ING, die ook veel Peoplesoft-software gebruikt, neemt inmiddels diensten af van Genpact.
Daarnaast beschikt het bedrijf in Nederland over de nodige SAP-kennis, in huis gehaald met de overname van het Rotterdamse ICE Enterprise Solutions in 2007. Dit SAP-huis bediende klanten als Achmea, Nationale Nederlanden en Essent.
Klappen van de zweep
Erik Geelen, practice leader enterprise applications Europe, noemt als kracht van zijn bedrijf dat Genpact door de diepgaande kennis van de software ook in staat is bedrijfsprocessen en onderliggende applicatielandschappen door te lichten en efficiënter her in te richten. ‘Wij kennen vanuit onze praktijk het klappen van de zweep en kunnen meepraten over vraagstukken op het gebied van it en business. Regelmatig geven klanten ons de opdracht om hun gefragmenteerde erp- of bi-landschap op te schonen, of om een software-uitrol te doen. Vaak komen die opdrachten voort uit eerdere bpo-contracten. Middels het opstellen van onze business cases maken we snel inzichtelijk waar er waarde voor de organisatie gecreëerd wordt.’
Geelen stelt dat Genpact geen datacenters runt, maar klanten helpt met de integratie van processen, analytics en technologie. ‘Wij zijn in staat om uit grote hoeveelheden data conclusies te trekken die klanten in staat stellen betere beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld, een winkelketen als Albert Heijn die op basis van onze analyses zijn schappen anders indeelt en zo meer omzet kan halen.’
Lokale smaak
Hij merkt dat er momenteel vooral bij banken en verzekeringen veel speelt, zoals het uitfaseren van oude systemen en het terugdringen van kosten via de verdere digitalisering van de administratieve processen en bijbehorende personeelsreducties. Het concept shared services raakt daarbij in zwang, waarbij administratieve taken op een centrale plek worden ondergebracht. Daarbij kijken instellingen of ze die gecentraliseerde activiteiten eventueel ook buiten de deur kunnen neerleggen.
Genpact zet daarbij in op ‘offshoring met een lokale smaak’. Het concern is in zeventig landen aanwezig en telt ook zo’n zeventig service centers. Die variëren van ontwikkelcentra en helpdesks in offshore-landen als India, Roemenië, Polen, Tsjechië, Hongarije en Zuid-Afrika, tot aan competence centers voor klanten, zoals in Nederland een servicedesk voor MSD, bi-centers voor Achmea en Nationale Nederlanden en een SAP/Peoplesoft-expertise center.
‘Er werken bij ons wereldwijd 66.000 man’, zegt Rajkarne. ‘Daarvan zijn er ruim zesduizend bi-specialist, waarvan weer een pool van zo’n 350 man in Nederland werkt. Die mensen worden ook wel eens voor klanten in andere landen ingezet, zoals voor SAP Hana-projecten in de VS.’
Bewuste keuze
Afgelopen maand maakte Genpact bekend dat het de oplossing SAP Business All-in-One Insurance gaat laten draaien op het SAP Hana Cloud Platform. Bij de inrichting van dit platform maakt Genpact gebruik van de kennis van de verzekeringsmarkt die het bedrijf in huis heeft en wil het samen met SAP nieuwe verzekeringsoplossingen in de markt zetten.
Steven Visser, directeur van de Nederlandse partner Senority, wijst er op dat klanten wél de essentie moeten begrijpen van de beweging die in gang wordt gezet, als voor bpo wordt gekozen. ‘Bpo verandert je organisatie en je technologie-inrichting. De meeste managers zijn inmiddels gewend aan infrastructuuroutsourcing, maar bpo is een niveau hoger. Waar grote concerns hier twee jaar geleden nog niet aan dachten, denken ze nu in shared service centers. Maar ik merk wel dat veel bedrijven en organisaties hierover nog in een bewustwordingsfase zitten. Er staat nog veel te gebeuren. ‘
Springplank
De groei van Genpact is de komende jaren gericht op Noord-Amerika, Europa en Japan; in 2017 wil het bedrijf de huidige omzet van 2,1 miljard dollar verdubbeld hebben. Nederland moet een springplank vormen voor andere Europese landen, zoals Duitsland en Groot-Brittannië, zegt Rajkarne. ‘Daarom willen we de Nederlandse organisatie versterken met een man of vijftig, met name ervaren krachten met tien jaar ervaring of meer. Het gaat bijvoorbeeld om architecten die breder kijken dan SAP en Oracle, big data-analisten en mensen met business kennis van banken en verzekeraars. Zij moeten it-landschappen kunnen consolideren en verbeteren, zodat de business er voordeel van heeft.’
Organische groei is vooralsnog het uitgangspunt voor Genpact; overnames zijn er vooral om specifieke expertise of een klantengroep binnen te halen. ‘We krijgen ook wel eens via acquisities verrassende dingen in de schoot geworpen’, vertelt de Indiase vice-president. ‘Zo hebben we tegenwoordig een bi-tool in huis die via algoritmes uitrekent wat de gevolgen van promotionele acties zijn. Levert het wat op als er aan de knoppen wordt gedraaid? Dat soort ’trade promotion model’-tools verkopen we nu ook aan winkelbedrijven in Nederland.’
Genpact
Genpact werd in 1997 in India opgericht onder de naam Gecis (GE Capital International Services) als onafhankelijk bedrijfsonderdeel van GE Capital. Doel was het verbeteren van processen bij de bedrijfsonderdelen binnen de General Electric-groep. De inzet van it speelde hierbij een voorname rol. Sinds 2004 staat Genpact op eigen benen en in 2007 kreeg het een notering aan de New Yorkse effectenbeurs. De grootste aandeelhouder is investeringsmaatschappij Bain Capital.