Waarom stopt men geld in it en cloud? Ik zie drie verschillende redenen. De meest voor de hand liggende reden is om de kosten van it te reduceren.
Die reden hoor je in vragen als: ‘is een cloud e-mailoplossing goedkoper dan een eigen mailserver?’. In mijn ervaring is daar meestal geen business case voor migratie, tenzij de huidige situatie zo’n puinhoop is dat vervanging toch al nodig was. Iets dergelijks geldt voor datacenters, zo toonde McKinsey al een paar jaar geleden aan.
De tweede reden voor investeringen in it en cloud is het verlagen van de kosten van de business. Dat wordt al interessanter. Voorbeelden kun je vinden in alle klassieke applicaties. De business case hiervan draait dan om verbeteringen in het business proces, en it-kosten gaan niet noodzakelijkerwijs omlaag. Denk aan e-mail naar mobiele gebruikers brengen, iets dat KLM en Ahold hebben gedaan. Big data is ook een voorbeeld. Cloud computing maakt hier dan zaken mogelijk die klassiek niet of niet goedkoop te doen zijn.
De laatste reden is die van de ‘game changer’. Cloud computing maakt dan een nieuw business model mogelijk. Een spectaculair voorbeeld is NetFlix dat van dvd-verhuur overstapte naar ‘video on demand’.
Dat gaat overigens niet altijd vrijwillig. Softwarebedrijven worden tegenwoordig vaak door hun afnemers gedwongen om hun product als dienst uit te leveren.
De business case draait hier niet om kostenbesparingen, maar om het overleven van het bedrijf. Uiteraard zitten hier de grootste onzekerheden. We weten bijvoorbeeld dat ‘the Internet of Things’ nieuwe business met zich meebrengt, maar we hebben geen enkel idee welk business model daarin uiteindelijk de meeste waarde zal weten te creëren.
Deze drie hebben in opklimmende volgorde kans om het bedrijfsresultaat indrukwekkend te beïnvloeden. Maar pas in de laatste categorie gaan de afnemers werkelijk innovaties zien. Dan pas verandert de service die ze zien, en krijgen ze de mogelijkheid om hun eigen proces aan te passen.
Helaas blijven veel discussies in it-afdelingen over cloud computing steken in de eerste soort. En dat is dan een gemiste kans.
Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur op het gebied van digitale infrastructuren (www.peterhjvaneijk.nl).
Volgens mij gaat het vooral om brokering van ict-services ten behoeve van de business. De business wil vooral een ict-broker die ontzorgt. Cloud betekent in deze context niet anders dan regie willen voeren over de technologische ontwikkelingen ten behoeve van haar medewerkers. En hoe dit samenwerkt en data en compliancy zijn daarbij belangrijke aspecten. En dit gaat tegenwoordig met meerdere leveranciers (public, private cloud and on-premises).
Leuk artikel waarbij ik wel aan wil vullen dat er meerdere redenen zijn om voor cloud-diensten te kiezen.
IT is vaak een vertragende factor die bovendien ook nog eens als duur en inflexibel ervaren word. Los van of dat terecht is merk ik vooral dat de belofte van IT simpel maken als groot voordeel gezien wordt.
IT heeft de neiging complexer, inflexibeler en duurder te worden over de tijd heen en men hoopt daar met cloud vanaf te zijn. Helaas is deze motivatie een instinker. Trage, flexibele en dure IT heeft namelijk niet zoveel met de afdeling te maken, maar met een organisatie gebrek. Juist door die insteek zal cloud computing zo niets oplossen. Pas als men bereidt is echt aandacht aan het probleem te schenken en bereid is pijnlijke beslissingen te nemen kun je -eventueel- de belofte van cloud computing laten inwilligen.
Maar voor sommige problemen kun je geen oplossingen kopen, net als dat je liefde niet kunt kopen, je kunt haar winnen… om te beginnen met aandacht.
Hey Henri,
Bedankt!
Tja, simpel maken leidt tot versnelling in het effectieve gebruik, leidt tot voordelen van het tweede soort.
enne, romantisch vakantieweekje gehad? 🙂