Een grote ict-storing heeft voor serieuze problemen geleid op de Hogeschool Utrecht. Door een hardwareprobleem lagen woensdag 27 augustus 2014 bijna alle ict-diensten eruit. Zo deden Sharepoint, Wi-Fi, e-mail, het studie-informatiesysteem Osiris en het bibliotheeksysteem Vubis het niet. De storing lijkt inmiddels volledig verholpen, maar Vubis is wel later weer de lucht in gebracht dan de andere ict-diensten.
Tijdens de storing konden alleen computers met een kabelaansluiting nog op internet. Wel waren de bestanden in de home directory van Hogeschool Utrecht bereikbaar. Ook het telefoneren met vaste toestellen was mogelijk. De hele woensdag is aan het probleem gewerkt en rond middernacht gingen de meeste ict-diensten, met uitzondering dus van Vubis, weer online.
‘Woensdag 27 augustus 2014 hebben wij een verstoring gehad in ons datacentrum’, laat een woordvoerder van de Hogeschool Utrecht weten. ‘De verstoring is in de nacht van dinsdag op woensdag ontstaan. De afdeling IM&ICT heeft, in samenwerking met zijn partners, hard gewerkt aan het oplossen van de verstoring. Dit is om woensdagavond om 21.30 uur, na het doorvoeren van wijzigingen in de configuratie, gelukt en kwamen de getroffen ict-diensten weer beschikbaar.’
De woordvoerder meent dat door de verstoring er geen serieuze problemen zijn ontstaan voor de hogeschool. Wel hebben een gering aantal studenten last ondervonden. De verstoring heeft volgens de woordvoerder geen relatie met de start van het nieuw schooljaar op donderdag 28 augustus 2014.