Digitalisering is niet meer weg te denken uit ons dagelijks bestaan en komt steeds dichterbij. Ook binnen de zorg worden ict-toepassingen steeds vaker de standaard. Met wearables zoals Google Glass en smartwatches komt deze digitalisering letterlijk dicht bij.
Ict-dienstverlener Ordina denkt dat wearables van steeds grotere waarde worden binnen diverse markten. Zowel voor de zorg, installatiebranche, bouw, agrarische sector en sportwereld zijn inmiddels technologische oplossingen ontwikkeld. Ordina houdt zich graag met dergelijke technologische vernieuwingen bezig en ontwikkelt daarom in nauwe samenwerking met verschillende belanghebbende partijen, zoals zorgverzekeraars, banken en energieleveranciers, diverse applicaties die verschillende branches ondersteunen.
Voor de zorgsector wordt er dan ook gekeken naar technologie die het zorgproces ondersteunt. Humanisering van de ict is dan ook een belangrijk thema. De mens staat centraal en de technologie moet daarop aansluiten en niet domineren. Tijdens een recente bijeenkomst toonde Ordina verschillende oplossingen die hierop aansluiten.
Persoonlijke bijsluiter
Een bijsluiter is niet altijd even duidelijk over zaken die een medicijngebruiker graag wil weten. Vaak worden bijsluiters namelijk gemaakt voor een algemeen publiek. Iemand die bijvoorbeeld zwanger is heeft dan ook andere vragen dan iemand met bijvoorbeeld diabetes. Daarbij hebben ouderen ook steeds vaker moeite om de kleine letters, die vaak voor bijsluiters worden gebruikt, te ontcijferen.
Ordina heeft daarom een toepassing ontwikkeld waarmee een medicijngebruiker met behulp van een Google Glass heldere informatie krijgt over de medicatie. Dit kan bijvoorbeeld doordat een gebruiker de barcode van een bepaald medicijn scant met een Google Glass. Vervolgens krijgt de gebruiker een op maat gemaakt filmpje met uitleg over hoe medicijnen het beste gebruikt kunnen worden. Te denken valt dan aan de dosering, hoe en hoe vaak medicijnen moeten worden ingenomen en wat de bijwerkingen zijn.
Slimme horloges
Quli, wat staat voor Quality of Life, is een persoonlijk digitaal zorgplatform dat de zelfredzaamheid van gebruikers vergoot en apps biedt die hen in staat stelt om zelf de regie over zorg en welzijn in de hand te houden. De zorgconsument kan via het sociale netwerk op het Quli-platform ervaringen delen met familie, vrienden, lotgenoten en zorgprofessionals. Op deze manier kan hij of zij langer zelfstandiger leven, terwijl verzorgers, familie en andere verwanten toch veel meekrijgen over de situatie. De gebruiker bepaalt wie er inzage heeft in welke gegevens. De zorgaanbieder kan Quli aanpassen naar de ‘eigen’ doelgroep en bijvoorbeeld specifieke apps laten ontwikkelen en plaatsen. De gebruikers krijgen zo één plek waar zij zaken rond hun gezondheid kunnen managen. Tegelijkertijd draagt Quli bij aan effectievere, betaalbare zorg. Quli is in mei 2013 van start gegaan en wordt inmiddels door onder andere twintig zorginstellingen gebruikt en heeft al meer dan drieduizend gebruikers.
Ordina is het Quli-platform aan het uitbreiden met sensoring en feedback door middel van wearables. Hiermee kunnen gebruikers op een gemakkelijke manier medische en andere gegevens delen. Door het opplakken van een slimme pleister kunnen gebruikers onder meer een ECG, huidtemperatuur en andere parameters meten en deze via een smartwatch doorgeven aan hun verzorgers. Ook kan de gebruiker via de smartwatch gemakkelijker informatie geven over hoe hij of zij zich voelt en wat er wordt beleefd tijdens het afhandelen van taken. Nu moet dat nog via een laptop of pc. Door een smartwatch neemt ook het gebruikersgemak toe, aldus Ordina.
Samen pionieren
Ordina werkt zoveel mogelijk samen met belanghebbenden uit diverse sectoren. Voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld een applicatie wordt door middel van een snelle demo een concept ontwikkeld zodat partners een tastbaar idee krijgen van de mogelijkheden met wearables. Op die manier werkt Ordina als een soort start-up aan elk project en hebben afnemers veel invloed op het uiteindelijke product.
Zo werkte de it-specialist voor het Quli-platform samen met de vier zorginstellingen Dr. Leo Kannerhuis, Arq, Pluryn en de Amarant-groep. Bij dit project is er gekeken naar wat speelde in de zorgmarkt en met de waargenomen ervaringen en problemen is men een oplossing gaan realiseren. Bezuinigingen speelden een belangrijke factor omdat dit ten koste ging van de inzet van personeel en de kwaliteit van zorgverlening kwam onder druk. Daarbij zijn er steeds meer verschillende ziektebeelden en zijn levensstijlen veranderd. Met die kennis ontstond de oplossing Quli.
Andere toepassingen
Tijdens de bijeenkomst speelde Google Glass in de zorg een belangrijke rol. Ook werd er de Oculus Rift getoond waarmee patiënten met een eetstoornis een beter zelfbeeld krijgen. Oplossingen met Google Glass waren er ook voor andere sectoren. Zo hebben installateurs in de energiesector klantgegevens via de bril bij de hand en verbeteren Nederlandse roeiers hun prestaties ermee. Ook werd er voor de bouwsector een veiligheidshelm met sensoren getoond en waren er oplossingen waar via smartwatches het banksaldo kon worden ingezien.
Er zal nog heel wat moeten worden geperfectioneerd willen we op een acceptabel niveau komen.
Enkele eenvoudige voorbeelden.
Uitwisseling Elektronische Patiënten gegevens
Deze nachtmerrie heeft men nog steeds niet weten te beslechten. Zelfs een eenvoudige tussenstap, het harmoniseren van data en templates word door de incompetente zielen niet eens overwogen. Dit overigens icm een eenvoudig en eenduidig protocol.
Wearables en huidig momentum
Nog veel teveel en te vaak zijn er aanzienlijke hiaten tussen de data die de wearables opleveren en de realiteit. Die hiaten zijn voor normen van gezondheidszorg veel te groot en vormen serieuze risico’s. Er zal zeker vijf tot tien jaar overheen gaan eer dat de werking van die wearables, vanuit optiek van gezondheidszorg, als veilig en betrouwbaar kunnen worden beschouwd.
Security
In aansluiting op mijn eerste punt is de security van zowel EPD, uitwisseling van digitale patiënten gegevens en wearables nog niet eens uit de kinderschoenen. Laat staan dat we ons te buiten moeten gaan aan allerhande verkoop hypes, presentatie of artikelen.
Ben ik een tegenstander? Zeker niet. Ik zie zeker heel veel toegevoegde waarde van het inzetten van wearables maar mijn zorg is vele male groter waar het sluitende security betreft in een zeer versplinterd en commerciële omgeving zoals dit.
Mind you
Al eerder heb ik gewaarschuwd wat de gevaren zijn van het imomentum. Het in rap tempo afbouwen en afscheid nemen van gedegen IT kennis en ervaring en deze maar klakkeloos, voor commercieel en financieel gewin, vervangen door ‘no-no’s in de IT. Lees, mensen die heel aardig bedreven zijn in een trucje maar niet verder komen dat dat ene trucje.
De consequenties, hoe voorspelbaar, zien we in de grote boze buitenwereld hand over hand toenemen. Toenemender grootschalige outages, met toenemende impact en zeker toenemende schade. Dat is waar we sinds 2008 tegen aan kijken mijn beste mede IT professional.
Laten we even de fragmentatie in IT achter ons en overzien het rokende IT landschap, dan is deze trend iets wat je niet wil zien in iets triviaals als de gezondheidszorg. We hebben te maken met een enorme toename aan incompetentie en impotentie in dit landschap en de schade zal derhalve, zeer voorspelbaar, alleen nog maar toenemen.
Misschien eindelijk eens iets voor Computable hier eens wat meer aandacht aan te besteden? Dat ligt namelijk aan de basis van de huidige fragmentatie die we nu ervaren.
Leuk artikel met veel Ordina, Ordina en nog eens Ordina.
Ik zou graag willen weten of Ordina haar activiteiten in dit kader binnen een gestandaardiseerde framwork gaat doen of gaan ze vendor lock-in creëren? Gaan we in de toekomst het oerwoud van de huidige applicatielandschap in de zorgketen verder ingewikkeld maken (met exotische koppelingen en houtje touwtje) of gaan we nu al nadenken over standaardisatie van deze oplossing?
Verder vraag ik me af wie juridisch verantwoordelijk is als eea niet lekker lopen waardoor het leven van iemand in gevaar komt of als iemand hierdoor iets naars meemaakt.
Met Wearables vorm je een keten. Ik kan me voorstellen dat Ordina of haar partners beperkt verantwoordelijkheid nemen in de keten. In dat geval ben ik benieuwd wie in de keten verantwoordelijk is voor iets als het mis gaat! Of gaan ze met vinger naar elkaar wijzen?
Misschien ook een nieuw business model voor verzekeraars! Hoe gaan ze met de risico`s die deze ontwikkeling met zich brengt om? Hoe gaan ze met voordelen van deze oplossing om? Kortom een nieuwe ontwikkeling met veel vragen en onduidelijkheden zoals………………….Cloud 🙂
Menig trendwatcher is er al achter. Google glass en de slimme horloges zijn nu al mislukkingen. (Vraag bijv maar eens aan de gemiddelde pebble gebruiker hoeveel gebruikt hij/zij maakt.)
Het biedt te weinig extra om tegen de negatieve aspecten af te kunnen zetten.
Quli met de mens als het uitgangspunt lijkt goed. Zolang het maar niet leidt tot een zorg participatie model waarbij de patiënt terug moet vallen op haar/zijn eigen redzaamheid omdat er nog meer personeel is wegbezuinigd.
Er zijn wel degelijk goede voorbeelden en toepassingen te bedenken die een toevoeging zijn. Dat soort zaken dienen voorrang te krijgen ten opzichte van de verdere verschraling van de zorg.
Klinkt leuk maar pragmatisch als ik ben heb ik wel enige vragen over het netwerk, momenteel toch nog steeds niet dekkend of betrouwbaar. Aangaande dit vraagstuk stelde ik eerder in een opinie de vraag wie de medicijnpomp bedient, de arts of de boekhouder?
“Bezuinigingen speelden een belangrijke factor….”
Aangezien het niet ondenkbaar is dat gegevens die uit dit soort oplossingen verkregen wordt niet alleen langdurig maar ook conform wetgeving opgeslagen moet worden stelde ik in een andere opinie de volgende vraag, willen we de handen aan het bed of het schijvenkabinet?
Leuk verhaal maar naar mijn opinie weer een puntoplossing wanneer, zoals Reza al terecht aanhaalt niet de gehele keten meegenomen wordt. Dit niet alleen betreffende techniek zelf maar ook aangaande de juridische aspecten want ondanks het goedkope kopieergedrag hebben we dus nog niet zoiets als HIPAA.