Ict-servicemanager Gert-Jo van der Heijden van detacheerder Yacht heeft als eerste in Nederland het Exin e-Competence-certificaat Service Level Management (SLM) in de wacht gesleept. Dit certificaat is gebaseerd op het European Competence Framework (e-CF). Van der Heijden maakt ook deel uit van de Computable-community en is expert op de topics Outsourcing, Management en Loopbaan.
Het e-Competence-certificaat wordt uitgereikt door Exin, nadat een kandidaat een gedegen assessment heeft doorlopen. In het assessment wordt naast theoretische kennis ook ervaring en praktijkkennis getoetst. Met deze certificering heeft Gert-Jo van der Heijden aangetoond dat hij over een brede set aan competenties beschikt op het gebied van service level management. Hij heeft zijn ervaring vooral in de praktijk opgedaan, bij Yacht-klanten. ‘Ik beschikte al over meerdere theoretische certificaten, maar in dit assessment moet je voor een onafhankelijke examencommissie aantonen dat je methodieken als ITIL, inclusief de soft skills, in de praktijk weet in te zetten zodat organisaties effectiever en efficiënter het beheer van hun ict kunnen uitvoeren. Voor elk van de actuele onderwerpen heb ik dit met tastbare resultaten aan moeten tonen en hebben de klanten van Yacht als referentie opgetreden. Deze zijn ook geverifieerd door de examencommissie.’
Certificaat actueel houden
Met deze certificering heeft Van der Heijden aangetoond dat hij over voldoende vaardigheden beschikt die noodzakelijk zijn binnen het slm-vakgebied. Hij zal zijn kennis telkens moeten onderhouden om zijn certificaat actueel te houden. ‘Het e-Competence-certificaat sluit goed aan bij de competenties waar bedrijven zoals Yacht veel waarde aan hechten’, licht Maarten Dolf Desertine, business development manager bij examinator Exin. ‘De markt heeft behoefte aan documentatie waarin de competenties van een kandidaat zijn vastgelegd en objectief getoetst. Met dit certificaat toon je aan dat je daadwerkelijk van toegevoegde waarde bent voor vraagstukken die hoog op de agenda van de ict-directie staan.’
Detacheerder Yacht wil zijn mensen certificeren op basis van marktkennis en -ontwikkelingen. ‘Afwijkend van de gebruikelijke certificaten wordt door te investeren in het e-Competence-assessment aangetoond dat mensen binnen Yacht breder zijn opgeleid dan bijvoorbeeld de standaard ict-opleidingen als ITIL, ASL en BiSL’, zegt competence director Erik Kolthof. ‘Met dit certificaat toon je aan dat je mensen kennis hebben van de methodieken zoals die in de markt bekend zijn, maar ook dat ze ervaring hebben binnen het vakgebied met de ontwikkelingen die er spelen.’
Governance en ISO 9001
Erik Kolthof vindt het belangrijk dat zijn mensen gecertificeerd zijn op basis van kennis en praktijkervaring. ‘Het e-Competence-assessment en -certificaat van Exin sluiten daar op aan. Met het aantonen van concrete werkresultaten die gemaakt zijn bij klanten van Yacht, laten wij zien dat onze mensen van toegevoegde waarde zijn bij de onderwerpen die op de agenda van de ict-directie staan. Van der Heijden heeft aangetoond dat hij ict-beheerafdelingen kan helpen met het effectief en efficiënt uitvoeren van beheer, het inrichten en implementeren van ict-governance-vraagstukken en ISO 9001-certificeringen.’