Steeds meer bedrijven migreren hun infrastructuur naar de cloud, maar vaak is er te weinig kennis en bewustzijn van de mogelijkheden. Het gevolg is dat organisaties opgescheept zitten met oplossingen die niet goed bij hun bedrijfsdoelstellingen passen en die niet optimaal kostenefficiënt zijn. Het cloudlandschap is diffuus, niet gestandaardiseerd en er zijn grote verschillen tussen alle verschillende providers. Hoe zorg je dat je het overzicht krijgt en een weloverwogen en goed geïnformeerde keuze maakt bij de overstap naar de cloud?
Voordat wij onze eigen cloud ontwikkelden, heb ik een analyse gemaakt van het toenmalige aanbod op de cloudmarkt. Ik vroeg verschillende providers naar de kosten, de mogelijkheden en overige aspecten van hun cloudproducten, in de hoop een marktstandaard te ontdekken op basis waarvan ik een zinvolle vergelijking kon maken. De onderlinge verschillen waren echter zo groot dat het appels met peren vergelijken bleek. De ene provider vraagt hoge migratiekosten, de ander heeft juist hoge opstartkosten. De één gebruikt twee verschillende datacenters en de ander brengt alles onder in één datacenter. Bij een derde provider zit de back-up bij de prijs inbegrepen, bij de vierde weer niet. Ook licenties kennen grote onderlinge verschillen. Zijn de Windowslicenties in de clouddienst van Microsoft bijvoorbeeld inbegrepen of juist niet? En is de prijs van het netwerkbeheer en de externe connectiviteit meegenomen in de overeenkomst? En waar bevindt het datacenter zich, in het buitenland of in Nederland? Er zijn onnoemlijk veel variaties die van invloed zijn op de prijs en dat zorgt voor een ondoorzichtige markt die voor bedrijven en organisaties moeilijk in kaart te brengen is, zelfs tot op de dag van vandaag.
Standaard eenheden
Je ziet als reactie hierop dat er gezocht wordt naar manieren om de eenheden in het cloudaanbod op de één of andere manier te standaardiseren. De beurs in Duitsland is bijvoorbeeld bezig met een cloud exchange (een marktplaats waar cloudonderdelen verhandeld kunnen worden) en men hoopt de cloudgang voor bedrijven te versnellen en te vereenvoudigen door het ontwikkelen van gestandaardiseerde producten en procedures. Het is een initiatief dat nog volop in ontwikkeling is, maar het is wel een noodzakelijke voorwaarde om uiteindelijk tot een marktplaats te komen waar de dienstverlening in standaardeenheden kan worden aangeboden. Pas als we dergelijke standaardeenheden hebben vastgesteld, kunnen we de appels en de peren op een zinvolle manier met elkaar gaan vergelijken.
Onafhankelijk advies
Eindgebruikers kunnen tot die tijd het best advies inwinnen bij een onafhankelijke partij, om samen uit te zoeken wat de meest passende oplossing voor hun situatie is. Dat hoeft namelijk niet per se de cloud te zijn, ook al zullen de meeste cloudaanbieders dat wel adviseren. En als de cloud wel de meest passende oplossing is, welke soort cloud kies je dan? Wil je een private cloud, zet je een gedeelte in de public cloud, of is een hybrid cloud het meest geschikt? Dat is van heel veel factoren afhankelijk, zoals je huidige infrastructuur, je huidige applicatielandschap en in hoeverre alles zomaar overgezet kan worden naar een nieuwe omgeving.
Zoek de sweet spot
Veel bedrijven hebben simpelweg de kennis niet in huis om al het aanbod overzichtelijk naast elkaar te zetten. Ik ben al 20 jaar IT-specialist en zelfs ik heb er soms nog moeite mee. Als IT niet je core business is, wordt het bijna onmogelijk om zonder begeleidend advies een weloverwogen keuze te maken. Wat ik zelf altijd als belangrijke leidraad zie, is dat de dienstverlener waar je mee in zee gaat bij je moet passen. Zorg dat je als bedrijf in de ‘sweet spot’ van de dienstverlener zit. Hebben ze bijvoorbeeld klanten van ongeveer dezelfde grootte als jouw eigen bedrijf? Opereren ze in dezelfde vertical? De gesprekken die een dienstverlener met eerdere klanten heeft gevoerd, zullen jou ook kunnen helpen. Vaak heb ik de neiging om eerder het gesprek aan te gaan met lokale partijen omdat je daar een gezicht bij hebt en vaak meer persoonlijke begeleiding kunt verwachten. Kortom, je moet echt het gevoel krijgen dat de dienstverlener waar je mee in zee gaat voor jou de beste keuze is en goed past bij wie je bent. Alleen dan kun je je weg vinden door het overbewolkte cloudlandschap.
Erik Lenten, CTO bij Axians