Nu steeds meer IT diensten als ‘commodity’ gezien worden, rijst bij veel organisaties de vraag of ze deze in eigen beheer moeten houden of beter buiten de deur kunnen plaatsen. Een product of dienst wordt als ‘commodity’ beschouwd als er weinig tot geen maatwerk nodig is om de oplossing operationeel te maken en als die relatief eenvoudig te vervangen is door een ander product of een andere dienst. We zien deze ontwikkeling al enige jaren bij applicaties zoals e-mail en CRM. Daarnaast lenen ook infrastructuren op basis van virtualisatie zich hier steeds beter voor. De opkomst van cloud gebaseerde modellen ondersteunt deze ontwikkeling. Is Unified Communications (UC) ook al verworden tot een commodity dienst?
Bij reguliere telefonie is dit zeker het geval. Er bestaan al jaren verschillende diensten die vanuit een cloud geleverd worden en die bedrijven in staat stellen te bellen en gebeld te worden. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van nieuwe middelen zoals softphones en mobiele clients. Daarnaast bieden moderne audio en video conferencing technologieën gebruikers de mogelijkheid om samen te werken op afstand. Deze zijn prima te leveren vanuit een cloud en worden vaak op basis van een maximaal aantal sessies of op basis van gebruik afgerekend.
Maar wat nou als er een volledige UC stack gewenst is? Hiermee doel ik op de integratie van real-time communicatie diensten zoals instant messaging, beschikbaarheids informatie, telefonie, video conferencing en screensharing. Oftewel, wat als in plaats van losse point solutions één geïntegreerde communicatie oplossing gewenst is, met centraal beheer en een uniforme wijze van afrekenen? Op dat moment wordt het aanbod van mogelijke diensten erg dun. Dit komt voornamelijk doordat de meeste cloud gebaseerde diensten zich hebben toegespitst op specifieke onderdelen van de UC stack. En dan laten we vraagstukken als benodigde bandbreedte en de complexiteit van het koppelen van een cloud dienst aan on-premise apparatuur nog buiten beschouwing.
Wat we hier zien is één van de grote verschillen in de benaderingswijze tussen het model van service providers en system integrators. Service providers bieden een one size fits all model waarbij ze er van uit gaan dat organisaties zich kunnen vinden in en aanpassen op de door hen geleverde dienst. System integrators gaan uit van de situatie van de klant en passen hun product aan op de gewenste situatie van de organisatie in kwestie. Beiden bieden voordelen en dus is voor beide visies iets te zeggen.
Dit is dan ook de reden dat er een verschuiving plaatsvindt binnen het spectrum van oplossingen dat beide typen aanbieders leveren. Service providers schuiven op richting de integratie kant terwijl system integrators hun oplossingen meer en meer in diensten verpakken. Voor het speelveld van Unified Communications is dit een goede ontwikkeling.
Voor Axians betekent dit het aanbieden van bestaande en bewezen technologieën in nieuwe delivery modellen zoals cloud diensten. Bij het ontwikkelen van deze diensten staan de primaire kenmerken van cloud centraal: flexibiliteit, schaalbaarheid, betalen voor gebruik en self-service portals voor dagelijks beheer.
In het rijtje van de primaire kenmerken is één component expliciet niet genoemd, te weten hosted. Audio en video hebben als geen ander een behoefte aan goede bandbreedte en lage latency. Om deze reden kan het gebruik van hosted diensten in bepaalde situaties ongunstig uitpakken, aangezien er een nieuwe afhankelijkheid komt te bestaan met de verbinding naar de infrastructuur van de aanbieder. Daardoor kan het interessant zijn alsnog de benodigde dienst componenten fysiek binnen de infrastructuur van de eigen organisatie te plaatsen, waarbij de overige beginselen van toepassing blijven.
Door de ontwikkeling van een cloud dienst waarbij flexibiliteit in deployment en schaalbaarheid van gebruik voorop staan voorziet Axians in een geïntegreerde UC oplossing voor organisaties, zonder dat hiervoor wordt ingeleverd op bestaande functionaliteit. Op deze manier kan Unified Communications als commodity dienst worden afgenomen, met daarbij de expertise en kennis van een system integrator als Axians voor het volledig functioneren er van.
Use the cloud, but on your terms.
Jordy Bax, Technology Lead bij Axians