Ziekenhuis Isala uit Zwolle heeft Ricoh’s Selfservice & Hospitality-oplossing geïmplementeerd om de patiëntlogistiek op de afdeling Radiologie te verbeteren. Ricoh heeft deze op zelfbediening gerichte werkwijze op de afdeling Radiologie implementeert met hulp van partner Logis.P. Het ziekenhuis maakte reeds voor zijn centrale ontvangst van patiënten gebruik van Ricoh’s oplossing. De afdeling Radiologie is hieraan nu dus toegevoegd.
Omdat de afdeling Radiologie samenwerkt met veel andere specialismen binnen het ziekenhuis, patiënten zowel met als zonder afspraak binnenlopen en de onderzoeksroutes die patiënten binnen de afdeling doorlopen vaak complex zijn, vormde digitalisering van het volledige aanmeldproces een flinke klus. Bijkomende complicerende factor was de recente update van het Radiologie-Informatiesysteem, waarmee Isala alle patiëntafspraken inplant en onderzoeksapparatuur reserveert.
Met de uitbreiding is de afdeling Radiologie volledig geïntegreerd in het concept Centrale Patiëntenontvangst van Isala: patiënten melden zich bij de aanmeldzuil in de centrale hal van het ziekenhuis. Na het printen van een afsprakenticket met barcode en locatie meldt de patiënt zich bij de decentrale aanmeldzuil op de juiste afdeling. Na het scannen van het afsprakenticket wordt de juiste wachtruimte en de wachttijd weergegeven, waarbij ook wordt aangegeven of er vertraging is opgetreden. Bij radiologie worden dagelijks vijfhonderd tot zeshonderd patiënten geholpen, waarvan een groot deel nu niet meer naar een balie hoeft.
Zelfbediening
Isala heeft in augustus 2013 een nieuw, modern onderkomen in gebruik genomen. Het ziekenhuis wil in het kader van de vernieuwing de patiëntregistratie- en logistiek zoveel mogelijk geautomatiseerd laten verlopen. Printerconcern Ricoh heeft samen met partner Logis.P hiervoor zijn Selfservice & Hospitality-oplossing bij Isala ingevoerd. Logis.P levert oplossingen voor patiëntenlogistiek, zoals wachtrij-informatiesystemen, baliesystemen en registratiezuilen voor patiëntpassen.
Volgens het ziekenhuis zorgt deze oplossing ervoor dat de doorstroom van patiënten verbeterd en dat de kosten voor patiëntregistratie- en logistiek lager uitvallen. Annemieke van Dijk, projectmanager bij Isala: ‘De selfservice-oplossing neemt veel handmatige administratieve handelingen over, waardoor we efficiënter en geïntegreerder kunnen werken. Ook kunnen we de patiënt nu beter bedienen.’
Volgens Ricoh zijn Isala en het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch de enige twee ziekenhuizen in Nederland die op de afdeling Radiologie werken met digitaal aanmelden via aanmeldzuilen.
Complimenten voor dit systeem, al meerdere malen (helaas) gebruik moeten maken van het systeem en geen baliemedewerkster nodig gehad! Sta je te lang bij de zuil dan zijn er hostes die je aanspreken en evt. helpen.
kwestie van paspoort eronder en bonnetje meenemen.
Bij de afdeling krijg je een wachtruimte toegewezen waar je ook weer via een systeem kunt zien hoelang je nog moet wachten…