De polikliniek Bloedafname bij het TweeSteden Ziekenhuis wilde graag de doorlooptijd bij bloedafname verminderen. De wachttijd van gemiddeld drie kwartier is nu inmiddels verlaagd naar vijftien minuten. Dit komt doordat de polikliniek, net als het gehele ziekenhuis, de oplossing Patiëntenlogistiek van Ricoh en Logis P. heeft geïmplementeerd.
‘Het TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg ging, na een grote verbouwing, met moderne registratie- en aanmeldzuilen werken. We hoorden veel tevreden reacties van patiënten en medewerkers.’ Aan het woord
is Eugène van Manen, organisatorisch manager: ‘De efficiency nam toe en wachtrijen verdwenen. Prettig voor zowel patiënten als medewerkers. Helaas was de polikliniek Bloedafname in eerste instantie nog niet op de innovatieve oplossing van Ricoh aangesloten. Hier liep de wachttijd zelfs wel eens op tot drie kwartier. Daarom wilden wij graag meeliften op de al bestaande selfserviceoplossing in de hal en op enkele poliklinieken.’
‘We bespraken in een werkgroep wekelijks onze wensen en mogelijkheden voor de inrichting van het systeem. Hierin werden we overigens uitstekend begeleid door Ricoh. Het resulteerde na enkele maanden in de oplevering van de oplossing voor Patiëntenlogistiek, met de benodigde software, een aanmeldzuil en informatiescherm in onze eigen wachtruimte.’
Snelle gegevensuitwisseling
Loes de Beer, teamleidinggevende bloedafname: ‘Bezoekers melden zich nu centraal bij één van de drie aanmeldzuilen via scanning van hun TweeSteden-patiëntenpas. De naw-gegevens verschijnen in beeld en de patiënt wordt gevraagd deze te controleren. Patiënten met een afspraak op een polikliniek worden automatisch aangemeld. De patiënten voor bloedafname komen doorgaans zonder afspraak en ontvangen via het beeldscherm de juiste route. Gastvrouwen zijn aanwezig voor eventuele uitleg.’
‘Bij de wachtkamer Bloedafname melden patiënten zich nogmaals bij de aanmeldzuil aldaar, geven aan voor welk onderzoek ze komen, waarna ze een ticket met nummer ontvangen. De software is aangesloten op het ziekenhuisinformatiesysteem (zis). Hierdoor weet het baliepersoneel exact wie er voor welk onderzoek binnenkomt en kan het, op bepaalde gronden, zorgen voor voorrang. De patiënt ziet op het informatiescherm bij welke balie en welke prikcabine hij of zij zich kan melden.’
Tevreden patiënten en medewerkers
Van Manen: ‘Moesten we vroeger regelmatig extra baliepersoneel inzetten, tegenwoordig ontvangen we met twee derde van het aantal medewerkers hetzelfde aantal of zelfs meer patiënten. Door het nieuwe oproepsysteem is het niet meer noodzakelijk om de patiënt in de wachtkamer op te halen. Dat scheelt ook weer tijd. De doorlooptijd van binnenkomst tot vertrek van de patiënt was voorheen regelmatig 45 minuten en is nu maximaal een kwartier.’
De Beer: ‘Ook een groot voordeel is dat alle opgeslagen aanmeldgegevens zeer waardevolle informatietools zijn voor ons management. We kunnen exact zien op welk moment het meestal druk of rustig is en daarop het werkschema voor onze medewerkers aanpassen.’
Klinkt goed! Een mooi voorbeeld om aan te tonen dat de investering in vernieuwingstrajecten veel efficiëntie en voordelen met zich meebrengt. Automatiseren van automatisering met de nieuwe mogelijkheden is zeker geen desinvestering. Verkorten van werkprocessen, verkorten van wachttijden, efficiëntie in de keten en nog andere zaken kun je met automatiseren van je automatisering bereiken.
Let wel dat:
– in dit soort trajecten moet je veel op papier uitwerken en dan pas techniek. Begin niet snel met de uitvoering,
– kijk in de hele keten en niet een deel van je systemen,
– kijk naar de toepasbaarheid en koppeling met andere systemen en processen in de (nabije) toekomst (geen tunnel visie)
– kijk naar de geschiktheid van je applicatie, beheer en consolidatie in de keten, daar waar mogelijk,
– kijk naar standaardisatie binnen je oplossing die deze voor je gaat realiseren. Let op vendor lock-in en de kosten van maatwerk (je hebt bij dit soort trajecten veel met maatwerk te maken)
en nog wat andere zaken…..