Het aantal app-downloads per smartphonegebruiker loopt terug. In 2013 haalden gebruikers 2,32 apps per maand binnen. Dat aantal is gezakt naar 1,82 apps, schrijft de Financial Times op basis van Brits onderzoek van Deloitte. 31 procent van de respondenten nam in een maand tijd geen enkele nieuwe app af. In 2013 lag dat cijfer nog onder de 20 procent.
Verder blijkt dat negen op tien smartphonegebruikers nooit voor apps of ander materiaal op zijn of haar smartphone betaalt. Deloitte-analist Paul Lee zegt tegen de zakenkrant dat de Britse markt een alarmbel kan zijn voor de wereldwijde smartphonemarkt. Hij wijst er op dat de markt volwassen wordt en mensen de apps die ze nodig hebben al gebruiken. ‘Ironisch genoeg zorgen betere apps er voor dat mensen minder snel naar alternatieven gaan zoeken’, aldus Lee.
De uitkomst van het rapport staat haaks op andere studies. Eurocommissaris Neelie Kroes stelde begin 2014 dat app-ontwikkeling een enorm economisch potentieel heeft en de komende jaren voor miljoenen banen kan zorgen.
Maar er zijn meer kritische geluiden uit eerder onderzoek blijkt dat apps zelden een echte goudmijn zijn voor ontwikkelaars. De meesten verdienen helemaal niets en slechts een derde verdient duizend dollar of meer per maand met apps.
Nuanceren
Ook de uitkomsten van het Britse onderzoek moeten genuanceerd worden. De markt voor apps wordt niet alleen bepaald door betalende smartphonebezitters. Zo laten bedrijven of organisaties vaak tegen betaling een eigen app ontwikkelen voor hun klanten, personeel of achterban.
Ook heeft de felle groei van het aantal smartphones er voor gezorgd dat er veel meer gebruikers zijn die gewoonweg niet elke week de nieuwste dingen willen, maar tevreden zijn met een aantal basisfuncties.
i.s.m Datanews