Atlas Professionals is gespecialiseerd in recruitment en human resources (hr) in de energie en maritieme sector. De organisatie opereert wereldwijd en bemiddelt voor internationaal georiënteerde zeer gespecialiseerde professionals. Na de bouw van een eigen onlineplatform, viel na een oriëntatie voor een nieuw bedrijfsplatform de keuze op het Force.com platform van Salesforce.com.
De professionals waarvoor Atlas bemiddelt, werken bijvoorbeeld op boorplatformen, offshore windparken, doen bodemonderzoek of besturen koopvaardijschepen. Jaarlijks werken vijfduizend à zesduizend professionals kortere of langere tijd voor Atlas. Behalve deze ‘inner circle’, koestert Atlas een wereldwijde online community van ruim vierhonderdduizend professionals. Omdat zowel opdrachtgevers als professionals afkomstig zijn uit verschillende landen, heeft Atlas te maken met uiteenlopende wet- en regelgeving, compliance, fiscale regels en certificeringseisen.
Online strategie
Met de groei van online vacaturebanken zag Atlas vijf à zes jaar geleden een nieuwe groep concurrenten ontstaan. ‘Atlas is voor energy en marine professionals dé specialist op de arbeidsmarkt. Dit was geen positie die we wilden kwijtraken aan internetbedrijven zonder echte feeling met deze sectoren´, zegt Luuk Kornelius, director business innovation & technology. ‘Het was de hoogste tijd om informatietechnologie strategisch in te zetten en te laten werken voor onze organisatie.´
Na een grondige analyse startte Atlas in 2008 met het bouwen van een eigen onlineplatform, waarop alle vacatures van grote en kleine werkgevers in de energy & marine-sector doorzoekbaar werden gemaakt. Sindsdien geeft Atlas geregistreerde professionals toegang tot ruim dertigduizend vacatures.
De online focus van Atlas bleek uiterst succesvol. Sinds 2008 is de omzet gestegen van tachtig miljoen euro in 2009 naar honderdtachtig miljoen euro in 2013. De groei heeft ook geleid tot een toename van het aantal kantoren en landen waarin Atlas opereert. Vanuit Capelle, Riga en Odessa voorziet Atlas klanten van gespecialiseerde scheepsbemanningen, vanuit Hoofddorp worden boorplatformen op de Noordzee bemand en vanuit Barcelona in Spanje maakt Atlas matches tussen bedrijven en seismologen. Verder heeft de onderneming vestigingen in de UK, Singapore, Rusland, Brazilië, Australië en Noorwegen.
‘We kunnen de nieuwe bedrijfsonderdelen relatief eenvoudig in onze organisatie integreren omdat de locatie niet meer uitmaakt; het internet is ons kantoor. Werken in de cloud is ideaal voor een bedrijf als het onze. Toen we zochten naar recruitmentsoftware stelden we dus als eis dat de software vanuit de cloud gebruikt moest kunnen worden. In onze zoektocht stelden we echter vast dat leveranciers van standaardsoftware niet konden voldoen aan de eisen en wensen die volgen uit het internationale en zeer gespecialiseerde karakter van de markten waarin wij opereren’, vervolgt Kornelius.
Flexibel inrichten
Atlas Professionals wilde bij de keuze van een nieuw bedrijfsplatform geen concessies doen aan de bedrijfsprocessen. Na het selectieproces kwam men uit bij het Force.com platform van salesforce.com.
Het primaire proces bestaat uit het ontvangen van een aanvraag, het zoeken naar kandidaten, het maken van een voorstel naar de klant en het omzetten van dat voorstel in een order. Die order moet leiden tot een timesheet, dat weer leidt tot een factuur en vervolgens tot betaling. ‘In onze internationale context is dat proces dermate specifiek, complex en gedetailleerd, dat standaard recruitmentsoftware niet volstond. Ik kwam er achter dat we de benodigde bedrijfsapplicaties het beste zelf konden gaan ontwikkelen’, aldus Kornelius. Het Force.com platform bleek de perfecte basis. ‘Het biedt ons een flexibele ontwikkelomgeving, waarbij de aandacht volledig gericht kan worden op het bouwen van de vereiste functionaliteiten. Het platform zorgt ervoor dat gebruikers over de gehele wereld toegang hebben tot de applicatie, zonder dat wij hebben hoeven nadenken over het inrichten van de infrastructuur. De user interface, servers, gebruikersbeheer, security, mobile access, storage zijn allemaal turn key geregeld als onderdeel van de Force.com licentie. ‘Het Force.com platform stelt ons in staat te focussen op de business en de bedrijfsprocessen omdat de techniek goed geregeld is. Zo kunnen wij onze processen leidend laten zijn.’
One version of the truth
‘Het mooie van het Force.com is dat het alles biedt wat ik nodig heb aan techniek, zoals servers, een beheerde database, gebruikerstoegang en -rechten. Op deze manier hoeft het ontwikkelproces niet van de grond af opgebouwd te worden’, zegt Kornelius. ‘Force.com biedt ons de ideale mix. De basis is er al en daarna zijn we zelf verder gaan ontwikkelen om de processen precies zo in te richten als we willen. Dit is een dynamisch en continu proces.’
Atlas werkt niet met een implementator, maar heeft zelf een team ontwikkelaars in dienst dat dagelijks met Force.com werkt. Volgens Kornelius is dit goedkoper dan het inzetten van een externe projectmanager. Maar dit is zeker niet de enige reden; de medewerkers vinden het ook heel leuk om zich de Force.com-technologie eigen te maken en ermee te werken. Met Force.com kan Atlas zelf elke gewenste bedrijfstoepassing ontwikkelen. ‘Met Force.com hebben we ‘One version of the truth’. Dat is bij ons inmiddels uitgegroeid tot een mantra’, vervolgt Kornelius.
Communities
Inmiddels is ook het online platform voor professionals, Atlas4Jobs, overgezet naar het Force.com platform. Hierbij maakt Atlas gebruikt van de customer community licenties. Alle ruim vierhonderdduizend professionals in de Atlas community hebben nu een account. Als één van hen zijn profiel bijwerkt, dan gebeurt dit rechtstreeks in de database en is dit ook direct zichtbaar voor bijvoorbeeld de recruiter. Iedereen is gebruiker van hetzelfde systeem.
Kornelius: ‘Internationale wetgeving verplicht de kapitein van een schip altijd de dossiers van zijn bemanningsleden paraat te hebben. Via onze portal kan de kapitein inloggen op ons platform en op die manier alle gegevens en certificaten raadplegen van de bemanningsleden die hij via Atlas aan boord heeft. Dit zijn de gegevens en certificaten die de professional zelf heeft ingevoerd en vervolgens door ons zijn gevalideerd. Onze professionals hoeven hierdoor niet meer de wereld over met een stapel kopieën van hun certificaten. Met het Force.com-platform lopen we voorop in onze branche en kunnen we snel reageren richting onze klanten en professionals. We hebben maar één kantoor, en dat is onze portal. Je loopt via Force.com bij Atlas naar binnen, op internet.’
Logische en goede keus en goed om te zien hoe salesforce.com in de volle breedte wordt ingezet, en niet puur als CRM. Dit zit exact in de suitespot van het Salesforce1 platform, inmiddels aanvoerder van (a)PaaS.