De BankGiro Loterij en de VriendenLoterij hebben beide hun website vernieuwd. De websites zijn opnieuw opgebouwd en ingericht op basis van het contentmanagementsysteem (cms) van GX Software uit Nijmegen. Omdat beide loterijen gebruikmaken van dit CMS XperienCentral van GX kunnen ze gebruikmaken van elkaars functionaliteiten. Bij de herbouw is er bij de loterijen op locatie gewerkt volgens de Scrum-methode, waarbij multidisciplinaire teams in korte sprints samenwerken aan een gezamenlijk resultaat.
De websites van de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij zijn aan de ‘voorkant’ in een nieuw jasje gestoken met een responsive redesign. Daarnaast zijn er functionaliteiten over en weer overgenomen. Zo maakt de BankGiro Loterij nu gebruik van de verbeterde Mijn-omgeving die binnen de VriendenLoterij werd gebouwd. Andersom kan de VriendenLoterij nu ook trekkingsuitslagen real-time opvragen, een functionaliteit die is geïnitieerd door de BankGiro Loterij.
De twee loterijen hebben verschillende backofficesystemen, zoals het klantrelatiebeheersysteem, het systeem dat alle beschikbare loten bijhoudt en het systeem dat trekkingsuitslagen genereert. Al deze systemen zijn gekoppeld aan het cms van GX, waardoor alle data via een centrale plek wordt ontsloten. Volgens het softwarebedrijf profiteren ook bezoekers van de koppeling van de backofficesystemen. Wanneer een bezoeker op de website inlogt, kan hij in één oogopslag zijn persoonlijke gegevens inzien, loten kopen of upgraden, en zijn gewonnen prijzen opvragen, aldus GX.
Novamedia
De oplevering van de nieuwe websites van de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij maakt deel uit van een groter geheel. Novamedia, de moederorganisatie van de loterijen, heeft in januari namelijk een meerjarig contract gesloten met GX Software voor zowel het CMS XperienCentral als de online-engagementsoftware Blueconic.
De BankGiro Loterij en VriendenLoterij maken deel uit van Novamedia, waaronder ook de Nationale Postcode Loterij, de Zweedse Svenska PostkodLotteriet en de Engelse People’s Postcode Lottery vallen.
Je ziet wel vaker dat men niet weet om te gaan met het lidwoord dat in Scandinavische talen direct aan een zelfstandig naamwoord geschreven kan worden. Het Zweedse woord ‘Postkodlotteriet’ betekent letterlijk ‘de Postcodeloterij’.
In het artikel wordt dus gesproken over “de de Zweedse Zweedse postcodeloterij”. De auteur had beter “de Zweedse Postcodeloterij” of “de Zweedse PostkodLotteri” kunnen schrijven.