Kijkend naar een aantal artikelen die de afgelopen tijd de revue gepasseerd zijn op deze site valt het me op dat de ict'er nogal eens de schuld in de schoenen geschoven krijgt als er iets anders gaat dan verwacht. Een rode draad die ik bespeur is dat vermeende oorzaken van het falen eigenlijk weinig tot niets van doen hebben met ict.
Dit staat of valt uiteraard met welke definitie van ict je hanteert. Onder het kopje Informatietechnologie geeft Wikipedia mijns inziens aardig weer waar het in de kern om draait: ‘het ontwikkelen en beheren van systemen, netwerken, databanken en websites’. Zelf wil ik het nog wel eens zwart-witter stellen: het echte ict wordt gedaan door de mensen achter de knoppen en tekentafel.
Neem bijvoorbeeld de veelbesproken kwaliteit van de software die door onze vakbroeders en -zusters in India gemaakt wordt. Is het de keuze van de vaderlandse ict’er om software daar te laten ontwikkelen, of zijn dit keuzes gemaakt door managers die veelal een niet-ict achtergrond hebben en puur naar de directe kosten op korte termijn kijken? Uiteraard zitten er in India ook minder goede programmeurs, maar die hebben we in Nederland ook. Echter, gebrek aan domeinkennis en -ervaring, cultuurverschillen en matig tot slecht opdrachtgeverschap zijn geen ict-eigenschappen toch? Dit zijn (al dan niet) weloverwogen keuzes vanuit management, niet vanuit de ict’er.
Slecht bid-management
Als klap op de vuurpijl hebben we dan natuurlijk nog het fenomeen ‘communicatie’. Communicatie heeft als eigenschap dat het typisch tussen twee (of meer) partijen plaatsvindt. Wellicht een leuke vraag om beantwoord te zien in de reacties: onder hoeveel verschillende projectmanagers heb je, als ‘uitvoerend ict’er’ mogen werken de afgelopen vijf jaar? Zelf kom ik al snel op acht. Bij elk van deze projectmanagers is er een aanloop-periode waarin je even aan elkaar moet wennen, en waarin je de communicatie-stijlen op elkaar aan moet passen om te weten wat je aan elkaar hebt binnen het project. Echter, bij het zo snel wisselen van projectmanagers krijg je, tegen de tijd dat je aan elkaar gewend bent, alweer een volgende projectmanager voor je kiezen.
Op één lijn zitten
Een vergelijkbare situatie zie je in sommige organisaties met betrekking tot de relatie lijn-/competence-/functionele-manager (of alle andere fancy namen die hiervoor ooit bedacht zijn) tot de uitvoerend ict’er. Door interne reorganisaties, natuurlijk verloop, promoties et cetera. krijg je als uitvoerende regelmatig een nieuwe directe manager. Ook hier kost het weer tijd voordat je samen op één lijn zit, het eens bent over een mogelijk carrière pad en qua communicatie elkaar weer begrijpt. Is het dan nog realistisch te verwachten dat een icter zich alsmaar aan blijft passen aan al die managers die komen en gaan?
Maar wat nu het meest frappante is: daar waar de diverse typen managers over elkaar heen buitelen in verwoede pogingen het falen in andermans schoenen te schuiven, blijft de uitvoerende tak van ons mooie vakgebied zitten waar ze zit. Bij iedere nieuwe manager zuchten ze maar weer een keer, passen ze zich weer aan en gaan gelukkig vooral verder met het gene waar ze goed in zijn: ict-bedrijven in de puurste vorm, dus zonder management poespas, maar vooral gericht op het ontwikkelen, beheren van systemen, netwerken, databanken en websites. Het geeft te denken dat deze uitvoerende tak binnen de ict soms tien jaar (of langer!!!) blijft zitten, en daarmee een schat aan ervaring en domeinkennis herbergt. Er zijn maar weinig managers die dit weten te evenaren!
I rest my case, and for those knowing me well, they know it’s not a clear case
@Felix
De humor van het eerste deel zie ik wel in, dat mag ik wel.
Maar je 2e deel laat deels zien wat het probleem is
– generatie Y lost geen problemen op, maar doet aan symptoombestrijding
– ze kennen één truukje (reboot) en denken dat je dat overal voor kunt gebruiken. Stel je voor, je hebt een memory leak in de software die je gebruikt wordt voor de transacties voor aandelenhandel. Dus besluit je dat even tijdens kantooruren te rebooten om problemen te voorkomen ….
@PaVaKe:
[…]Ze verwachten wel dat je al ICT-er de taal van managers leert spreken, maar andersom ….
Ik weet niet waar je dit meegemaakt hebt maar ik vind het raar! Het is een van de taken van PL/PM om een brug te bouwen tussen IT en business. In dit kader is het zijn taak om als vertaler tussen deze twee werelden te functioneren. Ik zie het wel als een voordeel als PM/PL een technische achtergrond heeft of bekend is met automatisering (technisch projectleider/ projectmanager)
Persoonlijk vind ik dat het mijn taak is om het projectteam te beschermen tegen onrust en onwetendheid vanuit business en ook de business te beschermen tegen technische taal-gedrag vanuit projectteam.
Daarnaast streef ik ernaar om tussen projectteam en business draagvlak te creëren zodat we gedurende onze uitvoering en later tijdens landing steun krijgen vanuit business. Wij/Zij cultuur tussen projectteam en business is de oorzaak van veel problemen!
@Jan,
Ze zeggen dat we in NL niet 1 bondscoach maar wel 16,000,000 hebben die het allemaal beter weten.
Correctie: we hebben 16,000,000 + 1 bondscoach, omdat je niet in NL woont!
Lees ajb mijn reactie hierboven met een andere bril op. Maar bedankt voor je advies.
@Flex:
Zoals altijd grappig en ………….waar!
Was mijn uurtarief maar 120 p/u! Elke keer als ik de offerte van een project zie en als ik daarop het uurtarief van techneuten zie dan denk ik…….was ik maar in de techniek gebleven!
@PaVaKe:
Mee eens! Kennis en ervaring zijn twee belangrijke onderwerpen in ons vak. Tijd geleden hadden we hierover een discussie gehad in een artikel waar Jong Talent benoemd was!
@Reza: ik heb het in het artikel niet alleen over project managers, maar ook over lijnmanagers (of andere vormen van leiding-gevenden).
Maar ook voor PM-ers geldt: je hebt goede, met de eigenschappen die jij beschrijft. Echter, soms krijg je een PM-er uit de categorie “naar boven likken, naar onder trappen”. Gelukkig zijn deze in de minderheid
@Felix Ha ha, erg leuk, ik overweeg weer snel met een anoniem account te gaan schrijven. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Je post wat wil, je kan lekker met je dronken kop posten.
@Reza PM een pispaal, de ICT-er krijgt de schuld. Het valt niet mee.
@PaVaKe Likken naar boven trappen naar onderen door een leidinggevende of de ICT collega die de deksel op de kist houdt en de kennis weigert te delen. Het is een waar gevecht op de apenrots. Salarisschalen en job protection en daar tussendoor ook nog de inhoud. Of is dat te cynisch? Gelukkig gaat het hier ook nog wel over de inhoud.
Het is lastig, de ICT-er en de ICT is dienend maar daarmee ook weer de beroepsgroep die daarin het beste inzicht heeft. Probleem wordt het als er vanuit de niet ICT hoek de inhoudelijke beslissingen genomen worden. Dat zie je teveel.
Ach Felix,
met het schaaamrood op de kaken, ik heb net een MS server 2012 essential R2 geinstalleerd! Zonder ook maar 1 FOSS programma.
Niemand vertellen a.u.b.
Het heeft weinig zin om managers dan maar de schuld te geven. Even zo goed kunnen we dan roepen; waarom zijn al die ICT-professionals niet in staat geweest om die managers tot anders te doen bewegen. Laten we niet groepen veroordelen of tegen elkaar op zetten maar ons vakgebied goed doen en werken aan verbeteringen.
Uiteraard zijn er managers die een andere aanpak hanteren dan goed is voor ons ICT-vak. Heel jammer want met minder inspanning kan een veel hoger rendement worden behaald en mooier nog met veel meer plezier en waardering voor elkaar. Sommigen van die managers hebben nog niet begrepen dat het gebruiken van ieders talent passend bij de diverse situaties tot veel meer tevredenheid leidt. Daarbij hoort ook het vroegtijdig betrekken van de ICT-professionals (specialisten) om te zorgen dat zaken efficient en effectief kunnen worden ontwikkeld, geimplementeerd en beheerd. Dat betekent als manager zodanig leidinggeven dat je vertrouen, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid geeft en dat fouten maken niet erg is als het maar een lerend effect heeft.
Communicatie en gedrag naar elkaar toe kan worden verbetert door elkaar beter te leren kennen. De onderlinge verschillen in persoonlijke kenmerken leren begrijpen, waarderen en accepteren. Elke vorm van samenwerking zou dit regelmatig aandacht moeten geven om te komen tot een goede sfeer, weten wat je aan elkaar hebt om zo te komen tot een prettige en goede samenwerking.
De voordelen liegen er niet om; meer (klant)tevredenheid, productiviteit, creativiteit, winstgevendheid, enzovoorts. Maar bovenal veel meer plezier in ons werk.
@Peter: ik werk ook liever samen dan groepen te veroordelen, begrijp me niet verkeerd.
Jammer genoeg bespeur ik bij veel artikelen op deze site de nodige verwijten naar de ICT-er toe, wat geleid heeft tot dit artikel.
@Felix
Betweterig of wat ervaringen rijker?
Kan een betoog gaan houden over de taxonomie van Bloom want er zit namelijk een heel verschil in de ‘apenstreken’ die jij beschrijft en de hogere vaardigheden die het onderscheid maken tussen de gemiddelde gebruiker en ICT-er. En gebruiker kan trouwens één-op-één vervangen worden door manager als we de taxonomie even doorzetten naar de herhaling van zetten zoals Paul het zo mooi verwoordde met zijn luchtballon verhaal.
Om even door te generaliseren, ik heb maar weinig managers op een creatief idee kunnen betrappen. De meesten laten zich leidden door de marketing buzz waardoor ze dus in die luchtballon van Paul stappen. Neem bijvoorbeeld de hype van Big Data welke steeds meer begint te lijken op de zoektocht naar de Steen der Wijzen, het wonder dat van alle informatie goud kan maken. Het ‘Barbertje moet hangen’ is dan ook nog weleens typerend voor te weinig kennis en teveel macht.
Ach,
Ik werd net nog boos toegesproken door de kantine juffrouw omdat haar printer het niet doet.
Ik schrijf verdorie software, ik weet niet eens waar die printer staat !
Ik krijg altijd de schuld, ook al heb ik het gedaan!
@ Pascal,
Herkenbaar uit mijn beheerderstijd. Alles wat niet naar behoren functioneerde was de schuld van IT.
Ik heb hier in 2012 al eens wat over geschreven.
https://www.computable.nl/artikel/opinie/infrastructuur/4597724/2379248/itafdeling-eeuwige-zondebok-in-organisatie.html
Maar ik zie net dat je daar al opgereageerd had.