Telecom en ict-leverancier KPN gaat het veranderingsprogramma van zijn zakelijke ict-divisie versnelt doorvoeren. Verbetering van de resultaten van de zakelijke tak moeten de krimp in de totale markt compenseren. Dat stelt ceo Eelco Blok in een toelichting op de cijfers over het tweede kwartaal van 2014. Daarin boekt het bedrijf 7,6 procent minder omzet dan in dezelfde periode in 2013. De netto winst steeg met 12 procent van 162 miljoen euro naar 349 miljoen euro. Dat komt voornamelijk door een pensioenmeevaller.
Volgens KPN hangt de omzetdaling vooral samen met een krimp in de zakelijke markt en hevige concurrentie op de markt voor mobiele telefonie. ‘In het tweede kwartaal was er wederom sprake van een krimpende zakelijke markt omdat klanten hun productportfolio blijven rationaliseren en optimaliseren. Dit kwam door de aanhoudend moeilijke macro-economische omstandigheden en competitieve markt’, stelt het in een toelichting op de kwartaalcijfers.KPN geeft aan dat het kostenbesparingen bij de zakelijke divisie versneld doorvoert. Zo moet uit nieuwe en gebundelde diensten meer winst worden behaald.
KPN-ceo Eelco Blok is positief over de toename van zakelijke klanten in de markt voor 4G. ‘Aan het eind van het tweede kwartaal hadden 525.000 zakelijke klanten 4G van KPN, vergeleken met 412.000 aan het eind van het eerste kwartaal van 2014.
‘In het tweede kwartaal van 2014 hebben we opnieuw goede voortgang geboekt met de uitvoering van onze strategie. (…) Producten als 4G, ITV en cloud-diensten zorgen voor een toename van het aantal consumenten en zakelijke klanten dat meerdere diensten bij ons afneemt. En dat leidt weer tot een hogere klantloyaliteit.’
Banen schrappen
Eind 2013 besloot het management van KPN de divisies IT Solutions en Zakelijke Markt per 1 januari 2014 samen te voegen. Het bedrijf meent zo beter in te kunnen springen op de marktvraag naar een geïntegreerde aanpak voor telecom- en ict-diensten.
Bij de bekendmaking van de cijfers over het eerste kwrtaal van 2014 werd duidelijk dat KPN de komende jaren vijftienhonderd tot tweeduizend extra voltijdsbanen schrapt , bovenop de 4650 banen die de afgelopen drie jaar al verdwenen. Daarmee hoopt het bedrijf tussen nu tot 2016 zo’n driehonderd miljoen euro te besparen.
Uit het artikel: Verbetering van de resultaten van de zakelijke tak moeten de krimp in de totale markt compenseren
dat is pas taal van een “bestuurder’, een (klein) onderdeel gaat het voor de totale markt oplossen, prachtig!