In de retailsector worden meer bestanden geschaad dan in enige andere branche. Dit blijkt uit onderzoek van securityleverancier SafeNet, dat in het tweede kwartaal van 2014 wereldwijd 237 datalekken registreerde. Meer dan 145 miljoen records zijn in de retail verloren gegaan of werden gestolen. Dat is 83 procent van alle datalekken. Voor de eerste helft van 2014 zijn er wereldwijd meer dan 375 miljoen klantdata gestolen of verloren gegaan als gevolg van 559 datalekken.
Minder dan 1 procent van alle 237 datalekken tijdens het tweede kwartaal van 2014 waren volgens SafeNet beveiligde breaches. Hierbij zorgden sterke encryptie- of authenticatieoplossingen ervoor dat de data niet te gebruiken was. In slechts 4 procent van de 237 gemelde datalekken was encryptie gebruikt. Daarvan waren er slechts twee te classificeren als beveiligde breaches, waarbij encryptie de toegang tot de gestolen data beperkte.
De overheid was na retail de op een na onveiligste sector met 11 procent van alle gestolen of zoekgeraakte data. Het aantal datalekken in de financiële dienstverlening nam aanzienlijk af: van 56 procent in het eerste kwartaal tot minder dan 1 procent van alle gestolen records in het tweede kwartaal.
SafeNet onderzocht wereldwijd ook onder ruim 4500 volwassen consumenten of een datalek gevolgen heeft voor een aankoopbeslissing. Bijna 40 procent van de respondenten koopt nooit of waarschijnlijk nooit iets bij of doet zaken met een bedrijf dat te maken heeft gehad met datalekken. Dit antwoord steeg naar 65 procent als bij de datalekken financiële of gevoelige informatie van klanten betrokken was.