Werknemers verwachten tegenwoordig dezelfde snelle en intuïtieve technologie-ervaring op hun werkplek te krijgen als die ze gewend zijn in hun dagelijks leven. Deze verwachting is zo belangrijk, dat het niveau van de it bij een bedrijf meer dan ooit wordt gezien als een secundaire arbeidsvoorwaarde en voor jong talent zelfs een belangrijke factor is bij de keuze om voor een bedrijf te gaan werken.
Een onderzoek door PricewaterhouseCoopers uit 2011 laat zien dat bijna 60 procent van de jonge werknemers de technologie van het bedrijf meeweegt bij de keuze voor een nieuwe werkgever. Als een bedrijf met ouderwetse technologie werkt, dan loopt men het risico talentvolle werknemers kwijt te raken aan meer innovatieve bedrijven. Nu de concurrentiestrijd om de beste en knapste koppen op zijn hoogtepunt is, moeten leidinggevenden zich meer dan ooit gaan richten op de bedrijfstechnologie. Het tijdperk waarin werknemers ouderwetse technologie op hun werkplek accepteren is namelijk afgelopen.
Er is een nieuw soort technisch onderlegde jonge professionals opgestaan die gewend is aan geavanceerde en efficiënte technologieën in hun dagelijks leven. Nu alternatieve, cloudgebaseerde oplossingen binnen het bereik van een creditcard liggen, beginnen deze professionals te twijfelen aan de traditionele rol van de it-afdeling. Voor dit groeiende segment werknemers – het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics voorspelt dat deze millennials in 2030 75 procent van de beroepsbevolking zullen uitmaken – is het hele concept van de tussenkomst van een it-medewerker voor iets simpels als het wijzigen van een wachtwoord absurd.
Informatietechnologie 2.0
Om aan de eisen van gebruikers tegemoet te komen, moet de it-afdeling de infrastructuurtechnologie heroverwegen. Het is voor software en tools niet meer voldoende om simpelweg ‘het werk gedaan te krijgen’. It moet in plaats daarvan de technologie bieden die de workflow van de eindgebruiker – de werknemer – en de bedrijfsprocessen ondersteunt. Je kunt niet langer van werknemers verwachten dat zij het inefficiënte, bureaucratische tempo van de traditionele it accepteren.
Door de interactie van de gemiddelde werknemer met it te veranderen en hem het gevoel te geven dat hij een klant is in plaats van een hinder, zullen medewerkers minder tijd kwijt zijn aan irritaties over hoe lang het duurt om een nieuwe applicatie op te leveren, toegang tot een nieuwe it-dienst te verkrijgen, of een wachtwoord te wijzigen. In plaats daarvan kunnen ze meer tijd besteden aan het werk waarvoor ze ingehuurd waren. Klinkt voor de hand liggend, toch? Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Selfservice
Selfservicetechnologieën voor het bedrijfsleven kunnen it-diensten net zo snel opleveren als consumenten app stores. En omdat ze kunnen worden geïmplementeerd zonder bestaande systemen overhoop te gooien en te vervangen, is er absoluut geen reden om dit soort systemen niet te willen invoeren.
Deze nieuwe ‘IT Stores’ kunnen ruimte bieden aan de gehele catalogus aan it-diensten en applicaties van het bedrijf – inclusief populaire SaaS-diensten zoals Salesforce.com en Microsoft Office 365. Stel je voor dat je je werknemers toegang kan verlenen tot deze diensten en applicaties door middel van een zelfde soort interface als die van de Apple App Store of Google Play!
Automatiseren en beveiligen
Hoewel selfservice een noodzakelijke eerste stap is om de kloof tussen de it-afdeling en de werknemer te overbruggen met een vertrouwde en consumentenachtige interface, is het slechts het begin van het creëren van een nieuwe it. Door de intuïtieve interface van een ‘app store’ te voorzien van een automatiserings- en beveiligingsplatform, kunnen bedrijven hun on- en offboarding automatiseren en hun werknemers selfservice toegang geven tot data om zo het aantal servicedesktickets en de doorlooptijden drastisch verminderen. It kan ook de toegangsrechten voor diensten personaliseren en zo overconsumptie van diensten elimineren.
Deze diensten kunnen in realtime worden aangepast op basis van het apparaat, de locatie, de tijd van de dag en andere factoren die de gebruikservaring beïnvloeden. Organisaties willen natuurlijk niet dat medewerkers toegang krijgen tot gevoelige klantgegevens onder het genot van een cappuccino, terwijl ze verbonden zijn met het openbare netwerk van de coffeeshop. De toegang tot dergelijke toepassingen kan eenvoudig worden geblokkeerd voor niet-toegestane netwerken.
Nieuw talent aantrekken
It kan zo een enkel en omvattend platform zijn voor werknemers door het bieden van een flexibele en veilige IT-‘hub’. Wanneer je het grootste deel van de it-diensten in handen legt van de nieuwe generatie technologisch onderlegde medewerkers en je de overgebleven processen grotendeels automatiseert, dan zorgt dat voor productievere werknemers en een it-afdeling met meer controle over de technologische activiteiten binnen de onderneming. Bovendien zullen jonge, waardevolle talenten jouw organisatie niet links laten liggen omdat de it eindelijk weer in hun behoeften voorziet, zoals het hoort. Wanneer cio’s de werknemers meer als klanten van de it-infrastructuur gaan zien en applicaties en diensten snel, automatisch en op een voorspelbare manier opleveren, via een veilig en robuust platform, dan zal de organisatie veel beter in staat zijn om het neusje van de zalm binnen te hengelen. En dat is een kans die te mooi is om te laten liggen.
Even een vraagje, “de nieuwe generatie technologisch onderlegde medewerkers”, zijn dat die kiddies die alle foto’s van uit hand gelopen drankfestijnen op facebook posten en dan steen en been klagen dat de HR-medewerker van de nieuwe gewenste wergeven zegt, liever niet?
Die heeft het snel en flitsend namelijk beter begrepen.
Als ouwe knar kom ik veel jongeren tegen die snel en flitsend geen idee hebben wat IT eigenlijk is en waar je alleen maar je hoofd kunt schudden over zo weinig verstand.
Overigens is de nieuwe mode een konsumeer-weigering, en niet mee doen met de vele hypes. Dus Kousemaker en Harry de B zijn ook al niet meer “modern”.
Duidelijke reactie van Reza op de gedateerde cliché’s van Harry.
@Henry
“In de beperking toont zich de meester.”
Kijkend naar het bedrijf waar de auteur voor werkt zie ik weer een hele zwerm wc-eenden voorbij trekken 🙂
Maar iets meer on-topic: ja, een aantal dingen binnen IT-beheer kunnen efficiënter, absoluut. Maar ook hier wordt weer voorbijgegaan aan het “waarom”.
Jong talent dat net van school af komt, heeft doorgaans weinig kaas gegeten en besef van aspecten als licentiekosten, compatibiliteit, impact analyse van het patchen/installeren servicepacks, tool validatie enz enz.
In veel omgevingen is dit overigens helemaal niet relevant, maar als je in (sorry Pascal, kan het niet laten 🙂 ) industriën zit waar bijvoorbeeld real-time röntgensystemen, wafersteppers, motormanagementsystemen, wapengeleidingssystemen enz enz gemaakt worden, gelden er toch echt andere “spelregels” dan wanneer je bijvoorbeeld een webwinkel moet ondersteunen.
Dit is weer een artikel in de trant van: we hebben een oplossing, hoe vinden we daarbij een probleem?
Wat is innovatieve technologie en wat is talent?
Informatie 2.0 is niet de user-centric automatisering waar alleen een nieuw schilletje is toegevoegd en talentvol zijn niet de gebruikers die ontwetend worden als internet het niet doet. Natuurlijk kunnen we technische maatregelen nemen zoals geofencing, device locking en nog wat beperkende maatregelen om de bedrijfsinformatie te beveiligen maar zoals altijd blijft de gebruiker altijd de zwakste schakel.
Veel business applicaties ondersteunen nog niet eens RBAC, laat staan claim based waardoor veilig en flexibel alleen opgaat als je volgens de regels werkt. En laat juist hier een uitdaging liggen doordat gebruikers steeds vaker buiten de geautoriseerde paden gaan omdat ze alle vrijheid willen. Hoezo de toegang tot gevoelige klantgegevens beperken als gebruik gemaakt wordt van onveilige netwerken?
Binnen het fenomeen ‘shadow IT’ blijkt de jongste generatie procentueel dan ook overmatig vertegenwoordigd. Dat gebruikers zelf applicaties op hun device kunnen installeren zegt namelijk nog niets over alle bijkomende activiteiten die nodig zijn zoals bijvoorbeeld het instellen van rechten. Niet onbelangrijk als ik overweeg dat talentvol nog weleens met risicovol verward wordt als ik kijk naar de 5 grootste schandalen.
Uiteraard moet IT niet remmend zijn maar soms is een rem wel nodig om te voorkomen dat je achter elke scheet aanrent. Dat een terminal niet hip is maar wel productief heeft de gebruiker misschien geen boodschap aan maar dat zal klanten worst wezen. En volgens mij gaat het uiteindelijk allemaal om het rendement, 80% van de IT draait in de backoffice en is veel minder flexibel dan vaak gedacht wordt.
Kijkend naar ontwikkelingen in andere landen wordt veel conservatiever om gegaan met het idee van selfservice en appstores. En ik betwijfel of hier sprake is van de wet van de remmende voorsprong nu blijkt dat het niet altijd goud is wat er blinkt op Internet.
Wanneer ik dit soort artikelen lees krijg ik altijd weer even kromme tenen. Met alle Respect overigens voor de auteur va dit artikel.
1. Talent
Er zijn in Nederland maar enkele manieren om werkelijk talent bij professionals inzichtelijk te maken. 95% is volkomen ontoereikend, 4% komt heel redelijk, maar generaliserend vaak, in de buurt, en slechts 1% is werkelijk bruikbaar. Dat percentage gaat ook op voor al die professionals die zichzelf tot ’talentmanager/scout’ hebben ‘gepromoveerd’. De vraag die verschillenden hier hebben gesteld is dus inderdaad, welk talent? Wie? Wat? Waar?
2. Beleid
Met enige verbazing, of misschien is die overbodig, vraag ik mij af of de auteur een beetje begrijpt hoe de hedendaagse arbeidsmarkt in elkaar steekt. Als men zich dolgraag bedient van Wo stagisten, die drie maal een nul-uren contract word aangeboden zonder werkelijk vooruitzichten op continuïteit, dan kom ik een beetje tot de volgende conclusie.
1. Talent kan klaarblijkelijk nog steeds niet door het gros van HR/Recruiter/W&S bureaus worden gevonden
2. De gehanteerde methodieken voldoen in minstens 97% niet om werkelijk talent inzichtelijk te maken
3. ‘Talent’ schijnt tegenwoordig in de organisatie, voor het aantreden, de dienst al uit te maken zonder zich als zodanig te hebben bewezen
4. Ik baseer mij hier even op de meningen en ervaringen van toch flink wat managers….. is de instelling en het niveau van dat ’talent’ met regelmaat bedroevend en teleurstellend.
In dit veld heerst er sinds het uitbreken van de crisis een werkelijk en groot probleem. Misschien dat de optimistisch ingestelde ‘dromende’ auteur dit in zijn volgende ‘reflectie’ eens mee wil nemen?
@PaVaKe, niet dat ik anders had verwacht maar kenlijk ben jij bekend met die toepassingen van ICT die niet onder de catagorie ‘klusje voor de buurjongen’ vallen.
Helaas behoren we daarmee tot een heel niche groepje wat spijtig is want juist in de technische automatisering valt zoveel inovaties te bedenken,
En juist dat soort organisaties zouden zo graag ‘getalenteerde jongeren’ tegen een leuk salaris aantrekken.
@Ewout & Numoquest. Dank.
Ik dacht eerst gaat het hier nu om jonge IT medewerkers maar nee het gaat om jonge medewerkers in het algemeen, in wat voor vakgebied dan ook. Onlangs zat ik op een forum te lezen van een grote Nederlandse ICT dienstverlener en waarbij ik verwacht had iets over techniek, systemen en ontwikkelingen op de hard -en softwaregebied te lezen ging het over leaseauto’s, mobiele telefoons, hoe word ik zo snel mogelijk consultant en vooral de beloning. Dat laatste zal ongetwijfelde het allerbelangrijkste zijn ik denk nog belangrijker dan of de IT hippperdepip geregeld is met een appstore en er gebruik gemaakt wordt van al die moderne SaaS technieken met Salesforce en uiteraard de Dropbox.
En dat ik nu uitgerekend als harde IT man moet zeggen, de techniek is niet belangrijk, het gaat er om dat de uitvoerende business zo goed mogelijk wordt ondersteund. Het zal ze worst zijn of het uit de appstore, de cloud komt, het moet het doen en goed doen. Typisch IT-ers, de techniek voorop zetten!
Uiteraard is het heel leuk om het jonge mensen te werken en die geven ook weer een frisse draai aan het geheel. Inspirerend voor de oudere werknemers met nieuwe ideeen en ervaringen en aan de andere kant kunnen jongeren weer wat opsteken van de oudere ervaren werknemers of de weerbarstige praktijk.
Ik denk niet het fossiel (…) remmend is, eerder een organisatie. Het lijkt me voor een jonge IT medewerker het leukste als je met interessante en nieuwe technieken in aanraking komt. Daarom is het misschien wel te raden eerst een rond te kijken bij kleinere bedrijven in plaats van grote bedrijven waar je opgeslokt wordt door de projectbureaucratie en een voor de ontwikkeling benauwende ontwikkeling. Als ik het lees zijn er genoeg oudere ICT-ers die ook geinteresseerd zijn in de nieuwe ontwikkelingen en die het leuk vinden om met jonge medewerkers te werken en daarvan ook weer te leren. Maar ja, dat is het ICT vak, iedere keer weer wat nieuws.
Het wordt tijd dat mensen als Pascal en Reza beseffen dat de bestaande architectuur geen enkel Jong Talent interesseert. Zij worden namelijk niet “afgeleverd” met die kennis. Zij worden afgeleverd met de innovators die Pascal en Reza zelf al benoemen. Want die staan in de markt. Die lopen voorop. Diens producten en diensten worden afgenomen door Jong Talent. En dat Jong Talent brengt die kennis en materialen mee een verouderde architectuur in.
Ik zal niemand tegen spreken als zij de voorkeur hebben om te vertrouwen in proven concepts en vertrouwde methodieken. Natuurlijk is voor sommigen het comfort en de warmte van moeder’s schoot de beste keus. After all, Mommy knows best.
Mijn laatste woorden zijn dan ook dat ik me volledig achter de woorden van Henri Koppen schaar.
quote
‘geen enkel Jong Talent interesseert. Zij worden namelijk niet “afgeleverd” met die kennis’
Je slaat de plank nu wel heel erg mis Harry.
Ik werd ook niet met die kennis afgeleverd ik heb alles zelf eigen moeten maken en het jonge talent dat ik tegenkom heeft dat ook gedaan.
Dit ongeacht of het gaat om nieuwe fancy technieken dan wel om oude meuk.
De catagory ‘jong talent’ waar jij het over hebt noemen we in mijn wereld script kiddies.
Mijn buurjongen van 11 valt daar ook onder, mag hopen dat hij strakt voor een fatsoenlijke opleiding kiest.
In de markt is inderdaad het gemakkelijkste snel geld te verdienen
Maar inovatie blijft volkomen afwezig.
Zelf houdt ik mij uit pure intresse al jaren bezig met een aantal technieken die booming zijn maar waarvan ik in de afgelopen tien jaar nog geen vijf specialisten ben tegen gekomen (ze zullen er vast wel zijn maar niet in de wereld die jij bejubeld)
quote ‘Mommy knows best’
Ik heb in mijn carriere met meer dan veertig verschillende besturings systemen gewerkt.
een aantal hardware platformen waarvan ik de tel ook ben kwijt geraakt.
Het zelfde geld voor het aantal programeertalen waarin ik ontwikkeld heb.
En dat terwijl ik van oorsprong niet eens een ICT achtergrond heb, dat bestond toen nog niet.
(ik kwam met een electronica achtergrond in de luchtvaart terecht… vakgebieden waar ik veel meer mijn mannetje stond)
Kwestie van in staat zijn zelf kennis eigen te maken.
Dus niet wauwelen over kennis bijhouden, maar het gewoon echt doen !
quote
‘Mijn laatste woorden zijn dan ook dat ik me volledig achter de woorden van Henri Koppen schaar.’
Dat verbaast mij totaal niet.
Henri weet dat ik hem zeer respecteer maar wij verschillen structureel van mening.
Nogmaals.. het maakt mij allemaal beslist geen beter mens. maar beslist wel een betere techneut !
Ik deel met je dat we in deze discussie niet verder komen.
Techneuten versus marketiers.. dat gaat et ehm niet worden.