Werknemers verwachten tegenwoordig dezelfde snelle en intuïtieve technologie-ervaring op hun werkplek te krijgen als die ze gewend zijn in hun dagelijks leven. Deze verwachting is zo belangrijk, dat het niveau van de it bij een bedrijf meer dan ooit wordt gezien als een secundaire arbeidsvoorwaarde en voor jong talent zelfs een belangrijke factor is bij de keuze om voor een bedrijf te gaan werken.
Een onderzoek door PricewaterhouseCoopers uit 2011 laat zien dat bijna 60 procent van de jonge werknemers de technologie van het bedrijf meeweegt bij de keuze voor een nieuwe werkgever. Als een bedrijf met ouderwetse technologie werkt, dan loopt men het risico talentvolle werknemers kwijt te raken aan meer innovatieve bedrijven. Nu de concurrentiestrijd om de beste en knapste koppen op zijn hoogtepunt is, moeten leidinggevenden zich meer dan ooit gaan richten op de bedrijfstechnologie. Het tijdperk waarin werknemers ouderwetse technologie op hun werkplek accepteren is namelijk afgelopen.
Er is een nieuw soort technisch onderlegde jonge professionals opgestaan die gewend is aan geavanceerde en efficiënte technologieën in hun dagelijks leven. Nu alternatieve, cloudgebaseerde oplossingen binnen het bereik van een creditcard liggen, beginnen deze professionals te twijfelen aan de traditionele rol van de it-afdeling. Voor dit groeiende segment werknemers – het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics voorspelt dat deze millennials in 2030 75 procent van de beroepsbevolking zullen uitmaken – is het hele concept van de tussenkomst van een it-medewerker voor iets simpels als het wijzigen van een wachtwoord absurd.
Informatietechnologie 2.0
Om aan de eisen van gebruikers tegemoet te komen, moet de it-afdeling de infrastructuurtechnologie heroverwegen. Het is voor software en tools niet meer voldoende om simpelweg ‘het werk gedaan te krijgen’. It moet in plaats daarvan de technologie bieden die de workflow van de eindgebruiker – de werknemer – en de bedrijfsprocessen ondersteunt. Je kunt niet langer van werknemers verwachten dat zij het inefficiënte, bureaucratische tempo van de traditionele it accepteren.
Door de interactie van de gemiddelde werknemer met it te veranderen en hem het gevoel te geven dat hij een klant is in plaats van een hinder, zullen medewerkers minder tijd kwijt zijn aan irritaties over hoe lang het duurt om een nieuwe applicatie op te leveren, toegang tot een nieuwe it-dienst te verkrijgen, of een wachtwoord te wijzigen. In plaats daarvan kunnen ze meer tijd besteden aan het werk waarvoor ze ingehuurd waren. Klinkt voor de hand liggend, toch? Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Selfservice
Selfservicetechnologieën voor het bedrijfsleven kunnen it-diensten net zo snel opleveren als consumenten app stores. En omdat ze kunnen worden geïmplementeerd zonder bestaande systemen overhoop te gooien en te vervangen, is er absoluut geen reden om dit soort systemen niet te willen invoeren.
Deze nieuwe ‘IT Stores’ kunnen ruimte bieden aan de gehele catalogus aan it-diensten en applicaties van het bedrijf – inclusief populaire SaaS-diensten zoals Salesforce.com en Microsoft Office 365. Stel je voor dat je je werknemers toegang kan verlenen tot deze diensten en applicaties door middel van een zelfde soort interface als die van de Apple App Store of Google Play!
Automatiseren en beveiligen
Hoewel selfservice een noodzakelijke eerste stap is om de kloof tussen de it-afdeling en de werknemer te overbruggen met een vertrouwde en consumentenachtige interface, is het slechts het begin van het creëren van een nieuwe it. Door de intuïtieve interface van een ‘app store’ te voorzien van een automatiserings- en beveiligingsplatform, kunnen bedrijven hun on- en offboarding automatiseren en hun werknemers selfservice toegang geven tot data om zo het aantal servicedesktickets en de doorlooptijden drastisch verminderen. It kan ook de toegangsrechten voor diensten personaliseren en zo overconsumptie van diensten elimineren.
Deze diensten kunnen in realtime worden aangepast op basis van het apparaat, de locatie, de tijd van de dag en andere factoren die de gebruikservaring beïnvloeden. Organisaties willen natuurlijk niet dat medewerkers toegang krijgen tot gevoelige klantgegevens onder het genot van een cappuccino, terwijl ze verbonden zijn met het openbare netwerk van de coffeeshop. De toegang tot dergelijke toepassingen kan eenvoudig worden geblokkeerd voor niet-toegestane netwerken.
Nieuw talent aantrekken
It kan zo een enkel en omvattend platform zijn voor werknemers door het bieden van een flexibele en veilige IT-‘hub’. Wanneer je het grootste deel van de it-diensten in handen legt van de nieuwe generatie technologisch onderlegde medewerkers en je de overgebleven processen grotendeels automatiseert, dan zorgt dat voor productievere werknemers en een it-afdeling met meer controle over de technologische activiteiten binnen de onderneming. Bovendien zullen jonge, waardevolle talenten jouw organisatie niet links laten liggen omdat de it eindelijk weer in hun behoeften voorziet, zoals het hoort. Wanneer cio’s de werknemers meer als klanten van de it-infrastructuur gaan zien en applicaties en diensten snel, automatisch en op een voorspelbare manier opleveren, via een veilig en robuust platform, dan zal de organisatie veel beter in staat zijn om het neusje van de zalm binnen te hengelen. En dat is een kans die te mooi is om te laten liggen.
Bob, zou je nu eens de volgende issues kunnen uitleggen
– Over welke kwaliteiten moet je beschikken om tot de catagorie ‘jong talent’ te behoren ?
– Waarom denk je dat ‘jong talent’ pas tevreden met technologie die ze welliswaar gemakkelijk en snel kunnen gebruiken maar waarvan zij de werking totaal niet doorgronden.
– Waarom denk je dat dit ‘jonge talent’ enkel geinstereseerd is in ‘flitsende’ technologie terwijl ieder verstandig handelende ondernemer toch beter af is met betrouwbare en bewezen technologie al dan niet voorzien van een suikerlaagje.
– Wat bedoel je met realtime ?
(ik weet dat uiteraard wel maar de term wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt voor zaken die niets met realtime te maken hebben)
– Op welke manier verhoog je de productiviteit van een onderneming als je werknemers de hele dag op facebook en twitter rondhangen ?
Bob,
Duidelijk waar je met dit artikel naartoe wilt gaan maar is dit reëel? Nee, ik denk het niet! Dat komt doordat:
1- Leveranciers proberen de gebruikers aan te praten om via die weg hun diensten of producten af te zetten. Is dit artikel het verhaal van leverancier of echt de stem van gebruikers?
2- Jong talent moet blij zijn als zij in deze tijd nadat ze afgestudeerd zijn een plek kunnen vinden om aan hun loopbaan te beginnen. Ze moeten naar mijn mening zich beter richten op hun toekomst en het opdoen van ervaring voor de volgende stap ipv praatjes over “IT Store” of dat soort zaken.
3- Met automatiseren van automatisering kun je zeker veel voordeel bereiken, helemaal mee eens! Er zullen zeker veel zaken beter en efficiënt gedaan kunnen worden. Maar je kunt niet je automatisering automatiseren alleen met een tool! Hiervoor moet je soms grondig je bedrijfsprocessen en je back-end en infrastructuur wijzigen. Legacy is een showstopper in dit feestje en het wegnemen hiervan is ook niet eenvoudig.
Het verbeteren van automatisering en de hieraan gerelateerde processen en diensten zijn zaken met enorme effecten die niet door jong talent juist ingeschat kunnen worden. Ik zal hen adviseren zich beter concentreren op hun loopbaan dan op hun iPhone!
Twee reacties die overduidelijk blijk geven van een totaal gebrek aan contact met de toekomstige generatie werknermers, ookwel het “Jong Talent”.
Vragen en reacties die leunen op ervaringen uit het verleden. Uit de tijd dat jij en ik van school kwamen en op zoek gingen naar onze eerste baan.
Pascal,
– Hoe was jij toen? Je eerste werkgever moet jou ongetwijfeld ook hebben gezien als Jong Talent. Wat waren jouw kwaliteiten?
– Wat deed jij met je eerste computer? Aanschaffen en gebruiken? Of heb je eerst jarenlang onderzoek gedaan om de werking te doorgronden alvorens je m kocht?
– Omdat sinds jaar en dag de technologie sneller evolueerd dan de mens haar kan doorgronden. Flitsend is aantrekkelijk. Flitsend is nieuw. Flitsend loopt voorop. Flitsend verkoopt. En Jong Talent wat zich het flitsende eigen weet te maken (en dat begint met het gebruik er van) komt eerder aan een baan dan wie zijn tijd verdoet met Legacy producten.
– RealTime is niet meer dan precies wat Bob al zegt. “Deze diensten kunnen in realtime worden aangepast op basis van het apparaat, de locatie, de tijd van de dag en andere factoren die de gebruikservaring beïnvloeden.” Wie, wat, waar, wanneer en waarmee bepalen of, en hoe jij de gevraagde diensten geleverd krijgt.
– Dat … is jouw eigen verantwoordelijkheid.
Reza, je kunt niet zonder Jong Talent. In de woorden van Albert Einstein: “Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.” In gelijke tred kun je niet vernieuwen op bestaande denkwijzen.
Beide, zoek eens een Jong Talent op. Je zou er wat van kunnen leren.
Harry,
Typisch een reactie die overduidelijk blijk geeft van een totaal gebrek aan kennis van hoe een ict omgeving als ondersteunende laag in een bedrijfsstructuur in elkaar zit.
Innovatie en vernieuwing van je ondersteunende laag is zeer essentieel. Je klanten je concurrenten en je markt zijn vandaag de dag anders dan circa 3 jaar geleden. Je moet mee en in dat kader moet je ook kijken naar de efficiëntie en verbetering van je interne dienstverlening.
Deze verbetering zoals ik aangaf aanvliegen is heel anders dan het verbeteren gebaseerd op praatjes van mensen die geen weet hebben van ict architectuur (lees in dit kader jong talent)
Ik ben niet tegen verbetering en vernieuwing! Dat is in deze tijd zeer essentieel. We gingen voorheen een wasmachine kopen voor de komende 10 jaar. Door hoge tempo van verschillende ontwikkelingen is dit niet meer handig. Je moet een wasmachine kopen voor komende 3 jaar want daarna heb je iets wat beter en efficiënter is.
Deze wegwerpcultuur moeten we ook doortrekken naar onze ict architectuur. Dat komt door vele ontwikkelingen binnen de ict wereld die direct en indirect effect hebben op je klanten, markt, producten en concurrenten.
Nogmaals ik ben niet tegen vernieuwing als dat maar goed onderbouwd is. Dit onderwerp (vernieuwen) vanuit een product en verhaaltjes rondom jong talent bekijken is heel anders dan hoe ik het vanuit business, bedrijfsprocessen en architectuur bekijk.
Misschien is het handiger als je je focus verplaatst naar de opbouw van ict als ondersteunende laag binnen je bedrijfsstructuur en de relatie hiervan met vernieuwingstrajecten dan boekjes over jong talent lezen.
Harry en Bob begrijpen Pascal en Reza niet.
Hoe kan IT nou ingewikkeld zijn als ieder kind in de metro smart zit te swipen met zijn phone ? Waarom technische definities voor realtime als je toch wel ongeveer zo’n beetje best wel weet wat er wordt bedoeld ? Waarom over bedrijfsprocessen, backend en infrastructuur hebben, terwijl apps, cloud en bigdata toch veel flitsender zijn.
jong vs out 😛
technologische singulariteit, zorg vs zegen.
Ewout vs Henri.
coffeeshopsecurity oplossingen vs salonsocialisme.
Henk en Ingrid vs middenoostenproblematiek.
Reza,
Hoe wil jij vernieuwen zonder nieuwe mensen, nieuwe ideeën, nieuwe technologieën? Kortom, zonder Jong Talent?
Jong Talent heeft het dubbel zo lastig. Ze moeten niet alleen zich een plaats veroveren binnen de bestaande organisatie, waarbij deze hen beoordeeld op prestaties geleverd op de bestaande ICT architectuur, terwijl deze (reeds of anders binnen 3 jaar) achterhaald zal zijn, ze moeten ook nog eens innoveren, verbeteren en vernieuwen. Want ook dat wordt van ze verwacht. Zij zijn het die de middelen en diensten van de toekomst tegenkomen en meebrengen ver voor de bestaande ICT architectuur daar zelfs maar over na gaat denken. Je spreekt over een wegwerpcultuur maar zwijgt er over om dit ook op de mens te durven toepassen. Buiten is de innovatie. Morgen geschiedt de vernieuwing. Niet op de status-quo in jouw architectuur van hier en nu.
Vernieuwing en Jong Talent gaan niet zonder elkaar, Reza. Maar daar herinnerde Einstein je al eerder aan.
Ook Felix kan wat leren van Einstein.
Harry,
Misschien is het niet verkeerd als je iets over je functie/ervaring/achtergrond loslaat zodat ik weet hoe ik je dit verder kan uitleggen. Jammer dat mijn boodschap niet doorgekomen is.
Nog een poging:
De pas afgestudeerde piloten (jong talent) kunnen nooit als gezagvoerder beginnen. Waarom denk je dan? Misschien door het gebrek aan kennis, ervaring, holistische kijk op het toestel en vliegen?
Indien innovatie in de DNA van je bedrijf zit (zoals Google)dan zou je rekening moeten houden met een gunstige omgeving om van de capaciteiten van jong talent gebruik te kunnen maken. Ben je geen Google, ben je geen trendsetter dan hoef je je ict architectuur niet per week aanpassen aan de smaak van iPhone-kids!
Als je bedrijf een start-up is dan is je ict architectuur heel anders dan wanneer we het over MKB, KLM, ASML etc etc hebben.
@Flex
Ewout vs Henri ……………… 🙂
Reza zegt dat “wat er ligt” bij een bedrijf niet simpel is, en dat je met simpele dingen deze zaken niet zomaar kunt vervangen.
Gisteren zag ik een stukje over jong iemand die een pandje had gekocht en dit voor 15.000 wilde verbouwen. Dit was totaal onrealistisch aangezien het hele bouwwerkje feitelijk een ruïne was.
Nu is het gemakkelijk om zo’n debiel tot op zijn schoenveters af te branden met zijn onrealistische kijk en verwachtingen, maar het punt is dat hij snel bij leert en nog steeds verfrissend kan denken.
Het zal wel dat de IT aan alle kant zuigt en dat de legacy nog erger is dan dat, maar dit betekent niet dat het niet beter kan. En zonder “Jong Talent” wordt iedereen cynisch en kom je in een negatieve spiraal.
Het Jonge Talent zal wellicht niet meteen alles fundamenteel beter maken, maar wel een postieve invloed uitoefenen en een bedrijf helpen mee te gaan in de tijdsgeest. De jonge onervarenheid kan wel leiden tot prikkels. Met alleen de oude garde kom je er niet. Zie wat er met markten, winkelstraatjes en kranten gebeurd. Als ze niet vernieuwen gaat ze stuk.
Daarnaast kan ik me inderdaad voorstellen dat als je jong bent en gewend bent dat kennis een Google opdracht van je vandaan is je geen zin hebt om tussen wat fossielen je carrière te beginnen aangezien je dan zelf ook spoedig schijndood bent.
Ja, ook ik wordt regelmatig verdrietig van stagiairs en hun onbereidheid om af en toe monikkenwerk te doen. Maar toch onderschrijf ik wel deels wat er in de artikel te lezen is.
Veel IT-ers denken in beperkingen en niet in mogelijkheden.
@Harry,
Een groot deel van mijn vriendenkring bestaat uit wat ik als jong talent zie.
Jonge mensen die de wel de moeite nemen om zelf kennis eigen te maken, ik weet ze kenlijk wel te vinden.
Net als ikzelf proberen zij altijd nieuwe dingen bij te leren door te doen of door te bestuderen.
Ik leer in elk geval van hen en zij leren van mij (in je vrije tijd les geven is erg leuk om te doen !)
– Mijn eerste computer bouwde ik zelf, ik was toen zestien en was al bekend met assembler programeren voordat ik zelf zo’n ding in het bezit had.
– Mensen die voor kraaltjes en spiegeltjes vallen kan ik nauwelijks serieus nemen daar waar het om technische vakgebieden gaat.(en ik ben in meer vakgebieden thuis dan enkel ICT !)
– Wat realtime inhoud valt duidelijk buiten jouw scope.
Ik heb er ooit wel e.e.a. over geschreven maar dat is niet echt waar het nu om gaat.
– Ik deel echter absoluut je visie dat het eenieders verantwoordelijkheid is hoe om te gaan met speelgoed media.
Ben ik daarom een beter of socialer mens ?
Neen… ik ben een sociaal mens omdat ik naast intresse voor techniek ook intresse heb in het welzijn van mensen.
Vooral voor die (al dan niet jonge) mensen die bereid zijn inzichzelf te investeren.
En daar ken ik er gelukkig wel een flink aantal van !
Helaas ken ik ook zat hippe klikkertjes die niets presteren als F5 niet beschikbaar is.
Ik vind het opmerkelijk dat jij denk te kunnen beoordelen over mijn relatie met andere mensen zonder dat wij elkaar kennen (wat mischien maar zo moet blijven)