De dienst voor internetbankieren en het iDeal-verkeer van de Rabobank liggen opnieuw plat. Gisteren lag het elektronisch betalingsverkeer al geruime tijd eruit door een systeemupdate. De oorzaak van de huidige storing is nog niet bekend.
De Rabobank kampte gisteren geruime tijd met een verstoring van het elektronisch betalingsverkeer. De omvang van de storing was toen groot, naast internetbankieren en iDeal lagen ook de geldautomaten eruit. Laatstgenoemde apparaten lijken nu de dans te ontspringen, want de bank zegt nog geen meldingen te hebben ontvangen van weigerende geldautomaten.
Het is niet duidelijk of de systeemupdate van gisteren ook de oorzaak is van de recente storing.
De naweeën van gisteren?
Maar als je bedenkt dat dit soort storingen niet ongewoon lijken te zijn zul je toch serieus af moeten gaan vragen of je wel zo afhankelijk moet zijn van het elektronisch bankieren op een punt.
En het volledig afschaffen van het fysieke geld is hiermee dan ook van tafel.
ICT wordt steeds gecompliceerder en dat is de belangrijkste reden voor de toename van het aantal storingen (niet alleen bij banken). Bedrijven die dat begrijpen zorgen dat ze hun ervaren ICT-ers vasthouden. Zij zijn de enigen die de complexiteit nog een béétje kunnen behappen en tegengas kunnen geven als er vanuit ICT-‘leken’, die vaak lijken te denken dat ICT-ers kunnen toveren, ‘innovaties’ worden voorgesteld die tot nóg meer complexiteit en onbeheersbaarheid leiden.
Tja Rob,
Inderdaad is het zo dat er nauwelijks nog mensen te vinden zijn die nog iets nuttigs kunnen betekenen als F5 niet meer werkt.
Er worden steeds complexere frameworks bedacht die nog dommere mensen een kunstje kunnen laten vertonen, maar zodra een probleem moet worden opgelost mbv kennis van zaken, is het meteen voorbij.
Zelfs hier op computable lijkt men dit probleem nauwelijks te onderkennen.
Niet dat het mij nog intereseerd hoor, ik heb genoeg gedaan om mensen hierop te attenderen. Mijn spuil werkt gewoon door en zo niet dan zijn er nog een paar vakgebieden waar ik mij goed kan behelpen.
@Rob,
ik denk niet dat het een gecompliceerd foutje was, maar een simpel foutje…..als ik de wandelgangen daar in die omgeving zo hoor…
generiek heb je overigens wel gelijk….
@Rob
Het klinkt zo eenvoudig. Complexer dus meer storingen. Maar als ITer zou je hier toch niet zomaar bij neer willen leggen?
Wat is het nu om het meer complex te maken maar het vaker fout gaat? Als je het complexer maakt zonder hetzelfde kwaliteitsniveau te handhaven doe je gewoon iets structureels fout. Uiteraard makkelijk om te zeggen maar ook een open deur.
Een architectuur die niet robuust genoeg is. (Naar verluid is daar veel redundant uitgevoerd maar zijn er nog steeds pijnpunten?) Of is de organisatie niet goed meegegroeid met de toegenomen complexiteit?
Rabobank heeft dat dus niet goed voor elkaar en gezien de geschiedenis zullen die storingen nog wel even blijven komen omdat ze structurele zaken moeten oplossen die naar alle waarschijnlijkheid stevig veel tijd kosten.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat financiële organisaties onvoldoende slagvaardig zijn om complexe processen, over verschillende applicaties en platformen heen, op een goede manier te automatiseren. Ik en de Rabobank als organisatie al jaren en met name de IT afdeling is bureaucratisch en versnipperd. Financiele organisaties werken vaak met verouderde systemen met veel handmatige werkzaamheden, handmatige controles, waarbij de zwakste schakel in de keten direct leidt tot het falen van de hele ketting van stappen. Dit kan anders…
Vreemd dat de omgevingen onderling niet onafhankelijk van elkaar kunnen werken en dat er kennelijk ook geen fallback systeem is. Het lijkt mij dat je bij dit soort omgevingen juist een 2e omgeving hebt die functioneert la de eerste uitvalt en dat er uitermate goed wordt getest.
Uiteindelijk zal het wel een eenvoudige fout kunnen zijn, zo een waar niemand aan gedacht heeft op een generiek niveau. Je zou verwachten dat dit soort zaken niet of nauwelijks zouden mogen voorkomen.