Door een netwerkstoring is de dienstverlening van Rabobank momenteel ernstig verstoord. Onder meer Rabobank Internetbankieren en mobielbankieren zijn niet beschikbaar. Ook de website van Rabobank was uren uit de lucht, maar is inmiddels weer online. Het is niet bekend wanneer de storing verholpen is.
Inmiddels is de oorzaak van de netwerkstoring bekend. Rabobank heeft vannacht een grote update doorgevoerd op al zijn systemen. Dat heeft volgens de bank geleid tot het uitvallen van diverse systemen. Rabobank zegt hard te werken aan een oplossing. Er kan nog geen indicatie worden gegeven wanneer de dienstverlening volledig kan worden hervat.
Rabobank heeft de afgelopen tijd met meer storingen te maken gehad, maar niet van deze omvang. De vorige keer dat Rabobank volledig plat ging was in 2011. Onderhoud aan de website veroorzaakte op donderdagochtend 7 april 2011 een storing in het internetbankieren. Klanten kregen de bankrekening van een ander te zien. Rabobank haalde direct het internetbankieren offline. Onderhoud aan de Rabobank-website was de aanleiding van die storing. Voor de zekerheid werden toen zowel het internetbankieren als de normale website, de mobiele apps en de telefonische bankierfunctie uit de lucht gehaald.
Volgens Tweakers.net was de Rabobank afgelopen jaar de bank met de meeste storingen. En nu dit weer.
Hier maak je als bank geen goede naam mee. Om nog maar te zwijgen van de overlast die de klanten hebben ondervonden.
Maar het punt is dat er in ons land weinig alternatieve banken zijn en die ook regelmatig storingen hebben. Als iemand daar een andere mening is toegedaan dan houd ik me van harte aanbevolen. Of alsnog de gedurfde stap buiten Nederland in Europa zetten?
@Johan Continous Delivery? Aan de andere kant, shit happens. Wel mooi om te lezen in het artikel dat het gaat over ‘netwerkstoring’? Maar het gaat ook over het uitvallen van systemen na een update. Wat zou het nu zijn? Ik dacht dat dit soort werkzaamheden altijd ergens in hele stille hoek in het weekend plaatsvinden. Maar inderdaad wat je zegt, je leest erg veel over storingen bij onze grootbanken en dat is niet best voor deze bedrijven waarbij vertrouwen op 1 zou moeten staan. En ik geloof dat de vlug-vlug-snel-snel-commodity-lopende-band it methododes als de scrums en leans met iets hips als continous delivery dit in de hand werken. Even terug ook bij een grootbank op gesprek geweest, om de twee weken zaken in productie. Oh ja, en de spanning liep op, maar wel als team! Dan vraag je om stront in een sector waar conservatief en zeer terughoudend eerder op zijn plaats zouden zijn. Geldt voor meer sectoren.
@Johan denk je echt dat de Rabo jouw om advies gaat vragen om hun winkelje onder te laten brengen waar zij vervolgens elke controlle kwijt raakt ?
Rabobank internetbankieren ligt er momenteel (24-7-2014 11:45) wéér uit overigens. ‘Technische storing’..
@Pascal
Mijn strekking was dat het wellicht interessant was om mijn eigen bankzaken in het Europese te regelen gezien het feit dat er weinig significante concurrentie op de Nederlandse markt is.
Dat was met name toch ook de bedoeling van het hele IBAN gebeuren?