Ruim 18 procent van de bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers maakt gebruik van een communicatietoepassing van Avaya voor vaste telefonie. Daarmee is het de meest voorkomende leverancier in dit marktsegment. De nummers twee en drie voor de Nederlandse zakelijke markt zijn Siemens en Mitel en zij volgen op geringe afstand. Dit blijkt uit analyse van marktonderzoeker Computer Profile uit meer dan zesduizend gesprekken met Nederlandse it- en telecomverantwoordelijken.
Siemens-systemen worden bij ruim 16 procent van de locaties gebruikt, Mitel bij 15 procent. Voor alle leveranciers geldt dat de penetratiegraad inclusief de overgenomen labels is. De meest recente fusie/overname in deze context is bijvoorbeeld het opgaan van Aastra in het Mitel-label. De top vijf leveranciers wordt gesloten door Cisco en Alcatel-Lucent.
Marktsegmenten
Een verdere uitsplitsing naar marktsegmenten laat een aantal duidelijke verschillen zien voor de diverse leveranciers. Zo zijn Avaya en Cisco bovengemiddeld vertegenwoordigd in het segment multinationals (locaties van Global Fortune 500, Forbes 2000 of bedrijven met 2500 of meer werknemers in Nederland). De Mitel-oplossingen bestaan voor twee derde uit Mitel en voor een derde uit systemen met een Aastra-label. De Aastra-systemen voor vaste telefonie bestaan vervolgens weer voor een belangrijk deel uit de overgenomen Ericsson-lijnen.
Mitel kent een bovengemiddelde aanwezigheid in het publiek domein. Zowel bij overheidsinstanties, vooral gemeenten, en instellingen uit de zorg. Siemens-oplossingen komen bovengemiddeld voor bij locaties in het segment medium sized businesses, bedrijven die vijftig tot 250 medewerkers in Nederland hebben. Alcatel-Lucent valt op doordat zijn penetratie binnen de verschillende marktsegmenten vrijwel gelijk is.
Capaciteit in aantal extensies
Als niet alleen wordt gekeken naar het gebruik van een communicatieoplossing voor vaste telefonie van een bepaalde leverancier (penetratie), maar als er ook rekening wordt gehouden met de capaciteit van het systeem in aantal extensies, ontstaat het onderstaande beeld. Avaya is ook dan de nummer één.
Circa 25 procent van de zakelijke extensies zijn gekoppeld aan een Avaya-oplossing. Doordat Mitel relatief vaker voorkomt bij grotere organisaties, neemt deze Canadese leverancier nu de tweede plaats in. Siemens is met name in gebruik bij wat kleinere organisaties en zakt daarom naar de derde plaats als het gaat over parkaandelen op basis van extensies.
KPN-deel voor anderen
Een significant deel van de geïnterviewde bedrijfsvestigingen geeft ook aan gebruik te maken van een systeem van KPN. Hier gaat het dan om systemen van partners die via KPN worden geleverd. Dit kunnen systemen zijn van Alcatel-Lucent, MDS en Avaya. In het verleden zijn bijvoorbeeld ook Mitel, Ericsson, NEC-Phillips en Nortel op deze manier geleverd. Het weergegeven aandeel van 10 procent voor KPN is dus in feite toe te kennen aan deze fabrikanten.
Gemiddelde leeftijd pabx
Communicatieoplossingen voor vaste telefonie kennen een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de huidige aangetroffen installaties bedraagt ongeveer zes jaar en elf maanden. Fabrikanten die de laatste jaren weinig nieuwe systemen hebben verkocht aan de geïnterviewde bedrijfsvestigingen zullen dus een hoge gemiddelde leeftijd van hun oplossingen kennen, fabrikanten die juist in de meest recente jaren veel installaties hebben verkocht zullen dit minder ervaren.
Systemen met de gemiddelde jongste leeftijd zijn Cisco, Avaya en Mitel. De systemen die het langst in gebruik zijn, zijn systemen van Tadicom, Philips en KPN. Het zijn deze systemen die het eerst in aanmerking zullen komen voor vervanging.
Trendlijn laatste vier jaar
Naast de huidige penetraties of parkaandelen (op basis van aantal extensies) kan ook worden bekeken welke leveranciers hun bereik weten uit te breiden en wie wat terrein lijkt te verliezen. Siemens en Philips lijken als leveranciers van communicatieoplossingen voor vaste telefonie terrein te verliezen. Mitel, Cisco en NEC zijn de partijen die wat groei hebben weten te behalen. Avaya en Alcatel-Lucent hebben de laatste vier jaar een relatief stabiele gebruikersgroep.
Lekker boeiend dit. Welk bedrijf vervangt haar telefoniecentrale nu nog door een PABX? Iedereen houdt, of gaat zich bezighouden met UC/Collaboration waar telefonie maar een klein onderdeel van is en dan is 90% van bovenstaande vendoren uitgespeeld, incl Avaya. Bovenstaande stukje geeft alleen maar aan wie binnenkort op zoek moet naar een andere baan. Dit onderzoek moet je afzetten tegen UC/Collaboration penetratie dan zie je pas wat er in de markt gebeurd en welke spelers binnenkort de dienst uitmaken.
De komende jaren gaan vele PABX-en vervangen worden door UC/Collaboration. Ik ervaar bij Dia Telecom een groeiende vraag bij bestaande Avaya/Nortel gebruikers naar Unified Communications as a Service (UCaas), Cloud Telefonie en Contact Center as a Service (CCaaS). Bestaande Siemens & Mitel gebruikers vragen meer om Hosted Telefonie om kosten te besparen. Producenten als Avaya hebben uitstekende kaarten in handen om hun installedbase te migreren naar UC.
http://windowspbx.blogspot.nl/2013/08/gartner-magic-quadrant-for-unified.html
Ja inderdaad, maar tegen welke prijs? Tegenwoordig neem je telefonie per maand per gebruiker af in een hosted environment. Lekker schaalbaar i.p.v. vooraf allemaal licenties te moeten aanschaffen. Ik gooi er maar eens één tegen aan: Lync, ja van Microsoft. UC/Collaboration van het eerste uur.
De Avaya’s van deze wereld hebben uitstekende kaarten, maar liggen inmiddels een straatlengte achter.
uit het artikel wat een onderzoek Philips verliest en NEC wint…. knap onderzoekswerk
kan weer eens lachten, want eigenlijk nog niet zo veel bull shitt gelezen…. want dat snapt iedereen waarom dat zo is als de één de ander overneemt al een jaar of wat geleden, behalve het onderzoeksbureau van dit over briljante onderzoek kennelijk de enige die dit niet snapt.
Raar dat oude namen van leveranciers genoemd worden ;Philips is NEC en Siemens is Unify.
Misschien onderzoek maar eens herzien met up to date info.